Diskmaskinsproblem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Diskmaskinsproblem

Inlägg av cykze »

Någon som kan diskmaskiner? :)

Problemet är att diskmaskinen (Cylinda 1454) stannar ca 30(?) minuter in på diskprogrammet. Alla lampor börjar blinka, vilket enligt instruktionsboken betyder att det är för mycket vatten i maskinen. Öppnar man luckan ser man att det är vatten på golvet i maskinen.

Trycker man på startknappen igen så pumpas allt vatten ur maskinen och maskinen fortsätter igen.

Borde inte maskinen pumpa ut vattnet automatiskt om det är för mycket vatten? Kör man igång pumpen manuellt från felsökningsläget eller med Start/Stopp-knappen så pumpar den ut vattnet. Så det verkar inte vara något fel på pumpen. Eller det kanske inte är det som är problemet?

Jag tycker att det låter som ett styrningsfel. Men samtidigt vet jag inte hur en diskmaskin "tänker". Det är möjligt att det är något annat fel.

Jag ringde till Cylindas support, men tyvärr hade dom visst slutat med teknisk support via telefon.

Någon som har en idé?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Det är inte som på våran ett slags "överströmningsskydd". På våran husqvarna fungerar det så att om maskinen läcker så fyller det en täckplast som sitter under och en flottör höjs. När denna är högt nog så pumpas allt vatten ur maskinen.

Mao kolla under maskinen till att börja med det kanske är så att den läcker lite och denna flottör fungerar.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag känner igen problemet.

Kolla så inte avloppsslangen är igenkläggad så att inte vattnet hinner pumpas ut vid tömmningssekvensen.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Som v-g säger så kan det nog vara överfyllnadskyddet som slår till, till följd av att det kanske läcker någonstans. Du kan ev kolla detta genom att när maskinen är helt tom på vatten och avstängd luta den bakåt så mycket som möjligt. Då kan det ibland på vissa modeller forsa ut vatten som har samlat sig under den, vilket bevisar att den är det skyddet som slagit till pga att det har kommit vatten där det inte skall vara. Cylindas diskmaskiner har ett uppsamlingskärl under hela undersidan som vatten kommer i och som sedan är direkt kopplad till en liten flottör i frigolit. Vet dock inte om det är så med uppsamlingskärlet på samtliga modeller men många av dom som jag hållit på med var det ialf på det viset.

Hur gammal är den? Är den gammal så finns det några grejer som kan vara orsaken som jag kan komma på just nu. Har du ha otur så kan det vara cirkulationspumpens grafitlager som har slitits ut och då byter man normalt ut hela motorn som går på en vacker slant inkl jobb för det är rätt stökigt och den är ganska så dyr. Har du tur så är det bara tömningspumpen som kostar några 100-lappar inkl jobb då den är billig och brukar sitta så att den är lättare att byta. Annars så kan det ev vara så att det är en mekaniskt grej som heter pressostat som känner av vattennivån som behöver justeras, och det kostar inte mer än den tiden det tar och det tar runt 30 min om man är flink i fingrarna. Kolla även så att det inte är skit i bottenfiltret eller ev i slangen.

Angående Cylindas support sedan så har dom alltså slutat med den till privatpersoner sedan några få år sedan då ledningen inte tyckte om att privatpersoner fick gratis support och det ringde även folk hela tiden även för skitsaker som hon sa som jag pratade med en gång. Tex så hände det betydligt oftare än vad man kunde tro att det ringde kunder där en maskin inte tog in vatten, då frågade dom om dom satt på vattnet till den och det hade dom ju inte gjort.. Sånt slöseri med bra support alltså.. Numera är det bara serviceföretag som kan få support men det var inte lätt att få tag på rätt person kan jag säga när jag ringde för något år sedan. Fick dock till slut ett helt annat nummer närjag berättade var och med vad jag jobbade med men det numret fick absolut inte släppas ut hotade hon med lite grand. Vilket man förstås inte heller gör för då sprider sig det numret som en löpeld..
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Tips för att få tag på bra nummer är att ringa någon annan avdelning eller någon på kontoret och be om nummer till någon som kan saker.

Fick nummer till någon 24/7 företagsgrej på telenor bara för jag ringde någon på mobilsidan först. Det ger jag ut utan problem, om någon har problem med sitt bredband alltså(De äger BBB:s nät).

Försök se om den läcker under, om det är stopp någonstans eller om kablar när korriderade. Samma tips som alla andra gett.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det nummer jag fick, som jag dock inte kommer ihåg längre, verkade mer vara ett nummer för serviceföretag för så fort man kom fram så ville dom ha org numret på förtaget man jobbade på för att överhuvudtaget få prata med support. Tyckte det var överdrivet petigt och det hade ju förmodligen gått att säga vilket företags org nummer som helst för den delen..
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Tack så mycket för svaren alla!

Henry:
> Du kan ev kolla detta genom att när maskinen är helt tom på vatten och avstängd luta den bakåt så mycket som möjligt. Då kan det ibland på vissa modeller forsa ut vatten som har samlat sig under den, vilket bevisar att den är det skyddet som slagit till pga att det har kommit vatten där det inte skall vara.

Var kommer vattnet i så fall rinna ut? Rinner det in i diskmaskin eller ut på köksgolvet?

En sak jag glömde skriva var att allt började med att det inte gick att få igång diskmaskinen alls. Jag ställde in programmet på "Normaldisk", "Temp" och "Tork". Men sen när jag tryckte på Start så hände ingenting förutom att "Tork"-lampan släcktes. Tryckte jag på Start igen så tändes lampan, osv. Efter en mängd, slumpvis valda, tryckningar så startade den till slut. Sedan dess har jag alltså haft problemet som jag beskrev i första posten.

Är det kanske möjligt att jag sabbade något när jag tryckte så mycket? :)

> Hur gammal är den?

Vet faktiskt inte, men den ser rätt gammal ut. Blir det för dyrt att laga kanske det är värt att köpa en ny maskin...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Rinner det in i diskmaskin eller ut på köksgolvet?

Köksgolvet. Finns ett uppsamlingskärl i botten som tex läckande vatten skall samlas i för att sedan kunna trigga överfyllnadskyddsmekaniken. På vissa av Cylindas diskmaskiner så stannar en del av detta vatten kvar även om maskinen kan gå igång igen. Däremot så är det vanligaste att den inte kan gå alls förränn allt detta vatten är helt avlägsnat. Om du inte kunnat få igång maskinen så kan detta betyda att det varit vatten i den som aktiverat överfyllnadsskyddet och då hindrat den från att starta. Är det dock väldigt lite så kan det helt enkelt varit så att skyddet precis slagit ifrån när man tryckt på knapparna. Har jag faktiskt själv varit med om en gång.

Det kan förstås i allra värsta fall också vara programverket som håller på att läga av och det är i så fall inte ens lönt att få det bytt för det kostar minst 1000:- exkl jobb.

Är det kanske möjligt att jag sabbade något när jag tryckte så mycket?

Såvida du inte tryckt allt du kunnat på en och samma knapp i en timme så skall det inte ha orsakat något problem. :)

Är den säg runt 5 år + eller så, så kan det faktiskt vara lönt att köpa ny dock givetvis beroende på vad det är för fel. För efter denna tid så kan ibland en grafitpackning, som sitter i cirkulationspumpen som hindrar vattnet inifrån maskinen att komma ut, så smått att börja ge upp och det är både krångligt och dyrt att byta då man inte byter packningen utan hela motorn. Men dessa packningar brukar dock hålla ganska så länge. Är det däremot tex bara tömningspumpen så är det oftast inga stora summor involverade då pumpen kostar runt 100:- och det går knappt en timmes jobb till det så kanske en 400 - 500:-, mot minst det dubbla för en cirkpump.

Ja dessa blinkande koder som Cylinda har på sina maskiner.. kommer ihåg en bänkdiskmaskin en gång som hade ett blink som inte fanns med i instruktionsboken så jag utgick ifrån att det var en speciell servicekod. Det var den enda gången jag ringde till företags supporten men inte ens dom visste.. :roll: Efter mycket om och men blev jag kopplad till en äldre servicegubbe och han visste. Det var visst ett kretskortsfel som det indikerade, för han hade varit med om det själv sa han. Ett nytt litet skitkretskort (var inte mer än knappt 1x1dm) med komponenter som man hade kunnat köpa på Elfa för runt 60:-, skulle gå på 1140:-. :shock: Helt sjukt, så det var bara till att slänga den maskinen för det ville förstås inte kunden betala.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

> Är det däremot tex bara tömningspumpen så är det oftast inga stora summor involverade då pumpen kostar runt 100:- och det går knappt en timmes jobb till det så kanske en 400 - 500:-, mot minst det dubbla för en cirkpump.

Den verkar tömma fint, så det verkar inte vara något fel på tömningspumpen. Eller kan den också läcka?

> kommer ihåg en bänkdiskmaskin en gång som hade ett blink som inte fanns med i instruktionsboken så jag utgick ifrån att det var en speciell servicekod.

När jag höll på och knapptryckte så fick jag också en blinkkod som inte fanns med i instruktionsboken. Tyvärr lyckas jag inte få fram den igen...

Det lutar nog åt att köpa en ny, eftersom den är så gammal, men först ska jag försöka kolla upp det ni har tipsat om.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ja precis, tömningspumpens packning brukar läcka förr eller senare. För då allt vatten i maskinen ligger och trycker på packningen hela tiden, med tex 65 gradigt varmt vatten, så är det bara en tidsfråga innan den börjar läcka då den torkar ut och slits ner. Den mekaniska uppbyggnaden av pumpen är däremot mycket enkel vilket gör att dessa pumpar sällan slits ut. Det är istället dess packning som lägger av först.

Har tyvärr lärt mig att om det är en kod som blinkar som inte finns i instruktionsboken så kan det ibland innebära att det är ett dyrt fel, tex något elektroniskt som ett kretskort som har lagt av. Men visst testa först lite och se om det blir någon skillnad.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Om det visar sig att det blir för dyrt att fixa så brukar det finnas mycket kul delar i tvätt/diskmaskiner. Särskillt om programmen styrs mekaniskt. Motorer, ganska kraftiga axlar, kugghjul, slangar, pump mm mm... :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Oh ja, visst gör det det. :) Jag har tex samlat på mig X antal pumpar med grafitpackningar och diverse andra starka historier i både mindre och större format. Dessa cirk.pumpar i diskmaskiner och tex motorn i torktumlare som driver trumman är riktigt starka i förhållande till sin storlek så man fick ju passa på när det var en kund som inte ville få sin maskin lagad. :)

Tog en 3 dm bred kylarfläkt från en bil och satte fast på en torktumlar motor. Kan stänga dörrar med luftdraget på flera meters håll och allt som är löst blåser vida omkring. Satan vilket drag det är från den motorn även med motståndet som blir med den fläkten. Efter några sekunder så kan man känna att luften cirkulerar i hela rummet. :D

Jag måste ha ett riktigt bra grepp för att kunna hålla i motorn när den är igång. Roliga grejer. :)
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Om man ställer en sån vid ytterdörren och öppar fönstren så kanske man inte behöver dammsuga :whoho:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Haha, ja tänk om det hade varit så lätt. :D Nja riktigt så krafig är den inte. :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Diskmaskinstillverkare är ena riktiga lurendrejare! Impellern i min BEKO-maskin släppte från sin axel, så axeln snurrade och impellern stog still, impellern sitter i ett litet plasthus, som är fästat med tre skruvar på motorn

Efter att jag plockat ur motorn tog det ungefär två minuter att få loss impellerhuset, efter 30 minuters telefonkopplande kom jag till rätt levarantör "Nä, det går inte köpa impellerhuset, du måste köpa hela pumpen". 800 spänn :(
Skriv svar