Diskmaskin
-
- Kontakt:
Enligt Livsmedelsverket ska en godkänd diskning gå till på följande sätt:
Diskningen består av följande moment:
1. tömning och avskrapning av matrester.
2. sortering av diskgodset.
3. försköljning i +35 till 40°C (eller blötläggning). Varmare
vatten gör att rester av stärkelse och proteinerbränner fast
på diskgodset och blir svårare att få bort.
4. diskning i +60 till 70°C.
5. eftersköljning (pastörisering) i +80 till 90°C. Eventuella
fett- och diskmedelsrester avlägsnas. Värmen
gör att fukten dunstar snabbare.
6. torkning och förvaring Lufttorkning är mest hygieniskt.
Stapla inte diskgodset innan det är absolut torrt, fukten kan utgöra grogrund för bakterier.
Det finns minst tre modeller av diskmaskiner för restaurangbruk. En som ser ut som en vanlig hemmadiskmaskin av golvmodell, en där man ställer in en back med disken i och så drar man ner en stor fyrkantig kåpa över, och en modell där man kör in backarna i en lång tunnel och så kommer dom ut rena på andra sidan.
Både kåp- och tunnelmodellen är mycket riktigt väldigt snabba i jämförelse med en vanlig maskin. Tunnelmodellen minns jag från ett sommarjobb för länge sedan, har för mig att det var knappt en minut från in till ut. Kåpan tar nog inte många minuter den heller.
Diskningen består av följande moment:
1. tömning och avskrapning av matrester.
2. sortering av diskgodset.
3. försköljning i +35 till 40°C (eller blötläggning). Varmare
vatten gör att rester av stärkelse och proteinerbränner fast
på diskgodset och blir svårare att få bort.
4. diskning i +60 till 70°C.
5. eftersköljning (pastörisering) i +80 till 90°C. Eventuella
fett- och diskmedelsrester avlägsnas. Värmen
gör att fukten dunstar snabbare.
6. torkning och förvaring Lufttorkning är mest hygieniskt.
Stapla inte diskgodset innan det är absolut torrt, fukten kan utgöra grogrund för bakterier.
Det finns minst tre modeller av diskmaskiner för restaurangbruk. En som ser ut som en vanlig hemmadiskmaskin av golvmodell, en där man ställer in en back med disken i och så drar man ner en stor fyrkantig kåpa över, och en modell där man kör in backarna i en lång tunnel och så kommer dom ut rena på andra sidan.
Både kåp- och tunnelmodellen är mycket riktigt väldigt snabba i jämförelse med en vanlig maskin. Tunnelmodellen minns jag från ett sommarjobb för länge sedan, har för mig att det var knappt en minut från in till ut. Kåpan tar nog inte många minuter den heller.