Bygga egen voltmeter
Bygga egen voltmeter
Vad behövs för att bygga en voltmeter som kan mäta upp mot 1000V eller iaf 700V och visar spänningen på en LCD. Jag har sökt och sett lite blandade kopplingsscheman men de brukar bara vara för 100V max.
Meningen är att jag ska kunna montera den på diverse projekt istället för att ha en fet multimeter vid sidan om.
Meningen är att jag ska kunna montera den på diverse projekt istället för att ha en fet multimeter vid sidan om.
Tja, det finns A/D-omvandlare med direkt LCD eller LED-display utgång, det finns mikrokontrollers med A/D-omvandlare och det finns färdiga moduler med display.
När det gäller mätområde är det enkelt fixat. Om din mätare bara klarar 0-1V så sätt en 1000:1 spänningsdelare framför så har du 0-1000V istället. Koppla lite olika motstånd (olika spänningsdelare) till en vridomkopplare så har du flera mätområden...
När det gäller mätområde är det enkelt fixat. Om din mätare bara klarar 0-1V så sätt en 1000:1 spänningsdelare framför så har du 0-1000V istället. Koppla lite olika motstånd (olika spänningsdelare) till en vridomkopplare så har du flera mätområden...
-
- Kontakt:
Datablad med schema finns det en helt bunt av på Elfa. Till exempel http://www.elfa.se/pdf/73/731/07314412.pdf
Gå in på:
INNEHÅLLSFÖRTECKNING
A/D, D/A-omvandlare
A/D-omvandlare
A/D-omvandlare, display-drivare
Så hittar du en hel bunt med kretsar som är till för att bygga voltmätare med. Klicka på informations-i'et på respektive krets och sedan på "datablad" på den inforuta som dyker upp.
Gå in på:
INNEHÅLLSFÖRTECKNING
A/D, D/A-omvandlare
A/D-omvandlare
A/D-omvandlare, display-drivare
Så hittar du en hel bunt med kretsar som är till för att bygga voltmätare med. Klicka på informations-i'et på respektive krets och sedan på "datablad" på den inforuta som dyker upp.
På den här sidan finns en hel del matnyttigt när man ska bygga ett mätinstrument, finns både om AC och DC.
Finns mycket annat bra med..
http://www.allaboutcircuits.com
Finns mycket annat bra med..
http://www.allaboutcircuits.com
Voltmeter med lampor för visningen....??
Hej hej, häromåret byggde jag en elstaketsladdare (till hästen) och jag vet att det finns små apparater som man kopplar mellan jord och antingen stakettampen eller utgången från elapparaten som visar spänningen genom att en lampa för varje tusental volt tänds varje gång man försöker bränna kusen...... En sån kan man köpa för några hundralappar men jag skulle hellre göra (bygga, inte konstruera !!) en själv, är det någon som har nån bra ide om hur man skall göra en sån...?? Lämpligen för visning av upp till 10 kV.
Har funderat på nåt slags neonglimlampa och ett lass med motstånd men det faller aldrig ner nån polett riktigt.... Fattar tyvärr alldeles för lite av det hela för att kunna lista ut det själv...
Lars A
Har funderat på nåt slags neonglimlampa och ett lass med motstånd men det faller aldrig ner nån polett riktigt.... Fattar tyvärr alldeles för lite av det hela för att kunna lista ut det själv...
Lars A
om det där med pulslängden var ett svar på det där om att mäta hur illa man kan bränna näsan på hästen vore jag synnerligen intresserad av att få veta lite mer om vad du menade.......... Det hela är en apparat som med ett pa 555-kretsar slår av o på strömmen till primärspolen i en tändspole till en bil, sekundärspolen har sen en tåt till själva staketbandet.... resten hoppar till jorden o tillbaka till battriet via ett jordspett. Apparaten är tänkt att hela tiden ha samma längd på ström på och samma avstånd mellan laddningarna. Båda är justerbara..... det är väl i stort sett en pulsbreddsmodulator (PWM kallades den där jag hittade beskrivningen).
God Påsk
Lars A
God Påsk
Lars A