Bygga egen voltmeter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Shep

Bygga egen voltmeter

Inlägg av Shep »

Vad behövs för att bygga en voltmeter som kan mäta upp mot 1000V eller iaf 700V och visar spänningen på en LCD. Jag har sökt och sett lite blandade kopplingsscheman men de brukar bara vara för 100V max.

Meningen är att jag ska kunna montera den på diverse projekt istället för att ha en fet multimeter vid sidan om.
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

jag har också haft liknande planer, men istället bygga en väggfast multimeter med lite större display så man slipper ha den liggandes på bordet också..
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Tja, det finns A/D-omvandlare med direkt LCD eller LED-display utgång, det finns mikrokontrollers med A/D-omvandlare och det finns färdiga moduler med display.

När det gäller mätområde är det enkelt fixat. Om din mätare bara klarar 0-1V så sätt en 1000:1 spänningsdelare framför så har du 0-1000V istället. Koppla lite olika motstånd (olika spänningsdelare) till en vridomkopplare så har du flera mätområden...
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

finns det nått smidigt sätt att mäta ström?
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

javisst, mät spänningen över ett känt motstånd (ohms lag)
Mutiaz

Inlägg av Mutiaz »

Finns det någon guide hur man gör bygger en Voltmeter? Vilka kretsar man ska ha osv?

//Mathias
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Datablad med schema finns det en helt bunt av på Elfa. Till exempel http://www.elfa.se/pdf/73/731/07314412.pdf

Gå in på:
INNEHÅLLSFÖRTECKNING
A/D, D/A-omvandlare
A/D-omvandlare
A/D-omvandlare, display-drivare
Så hittar du en hel bunt med kretsar som är till för att bygga voltmätare med. Klicka på informations-i'et på respektive krets och sedan på "datablad" på den inforuta som dyker upp.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En OP skulle nova vara bra. för att knna välja mätområde samt öka impedansen
Mutiaz

Inlägg av Mutiaz »

Jag hade tänkt bygga en som kan ligga med belyst display till att mäta spänningen i bilen...

Tycker att de man kan köpa är lite dyra.. kostar ju 400:- så det blir nog billigare att bygga själv.

Behöver man inget mer än den kretsen för att kunna få upp spänningen på en display?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om du läser data bladet så står det vad som behövs mer.
hero

Inlägg av hero »

På den här sidan finns en hel del matnyttigt när man ska bygga ett mätinstrument, finns både om AC och DC.

Finns mycket annat bra med..

http://www.allaboutcircuits.com
Lars A

Voltmeter med lampor för visningen....??

Inlägg av Lars A »

Hej hej, häromåret byggde jag en elstaketsladdare (till hästen) och jag vet att det finns små apparater som man kopplar mellan jord och antingen stakettampen eller utgången från elapparaten som visar spänningen genom att en lampa för varje tusental volt tänds varje gång man försöker bränna kusen...... En sån kan man köpa för några hundralappar men jag skulle hellre göra (bygga, inte konstruera !!) en själv, är det någon som har nån bra ide om hur man skall göra en sån...?? Lämpligen för visning av upp till 10 kV.

Har funderat på nåt slags neonglimlampa och ett lass med motstånd men det faller aldrig ner nån polett riktigt.... Fattar tyvärr alldeles för lite av det hela för att kunna lista ut det själv...

Lars A
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

om puls längden är konstant kan man ju ladda upp en kondensator genom en resistor. och mäta spänningen.
Lars A

Inlägg av Lars A »

om det där med pulslängden var ett svar på det där om att mäta hur illa man kan bränna näsan på hästen vore jag synnerligen intresserad av att få veta lite mer om vad du menade.......... Det hela är en apparat som med ett pa 555-kretsar slår av o på strömmen till primärspolen i en tändspole till en bil, sekundärspolen har sen en tåt till själva staketbandet.... resten hoppar till jorden o tillbaka till battriet via ett jordspett. Apparaten är tänkt att hela tiden ha samma längd på ström på och samma avstånd mellan laddningarna. Båda är justerbara..... det är väl i stort sett en pulsbreddsmodulator (PWM kallades den där jag hittade beskrivningen).

God Påsk

Lars A
Skriv svar