Tystare datorer! *Klart*

Berätta om dina pågående projekt.
ondskehem
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 december 2005, 22:05:36

Inlägg av ondskehem »

men du! datorn blev ju inte tyst!?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Med andra ord har du inte läst vad jag skrev precis ovanför filmens länk. :) Dvs:

"Ljudet är inte riktigt rättvist eftersom jag hade en annan dator brevid, (kameran var kopplad till den)."

Den datorn ska också upp på operationsbordet senare. Tyvärr är den en trång Compaq så värmen kommer ställa till det lite, men det går säkert att ordna. Testade att sätta dämpattor på insidan av chassit, men efter ett tag så strejkade hårddisken och tyckte att det var för varmt... :roll:


Men serverdatorn (som jag moddat) är nästan helt tyst. Upptäckte att det kan vara en nackdel såhär i början eftersom man hör inte om hårddiskar eller fläktar är igång. Man är ju inte van... :) Det enda som låter lite är fläkten i en löstagbar hårddisk (rack), men den blev också mycket tystare när jag monterade fläkten i en gummiram och satt ett 15Ω motstånd i serie med fläktens matning. (Först provade jag med ett 1kΩ, men då snurrade den inte alls. Inte så konstigt eftersom fläkten i orginalutförande matades med knappt 10mA...) :)

Jag ska fixa en ny film på datorn vid något tillfälle. Sedan den förra togs så har jag ändrat lite i koden, dessutom matar jag fläktarna med 12V istället för 5V. Detta ger ett större arbetsområde för fläktarna och styrningen. I koden ändrade jag några småsaker som att även PWM-frekvensen ändras vid de lägsta temperaturerna. Det gjorde att fläktarna kan snurra ännu saktare än tidigare. Har sett en del som kategoriskt alltid protesterar när man skriver att man ändrar frekvensen. Förstår inte riktigt det. Man får ut mest av signalen om man både anpassar frekvens och dutycycle efter det man ska driva.
Skriv svar