Motorcykelrenovering + MC-logger [bilder]
Jag tror nog att man kan använda sig av trycket och vartalet för att få en ungefärlig förbrukning men då måste man ju veta vad den är innan man kan lägga in värdena i mapparna.
Ska du koppla in en tryckmätare så rekomenderar jag att du kopplar slangar till alla fyra insugen för annars så är risken stor att du får ett instabilt mätvärde på tomgången och på lägre varvtal.
Ska du koppla in en tryckmätare så rekomenderar jag att du kopplar slangar till alla fyra insugen för annars så är risken stor att du får ett instabilt mätvärde på tomgången och på lägre varvtal.
Det jag menade med kalibreringen var att man skulle tömma en tank med bensin ner i en behållare, mäta hur mycket som runnit ut (för hand) och samtidigt logga lägesmätaren och flödesmätarens signaler. Eftersom man vet mängden som runnit ut kommer det inte bli några fel. Kanske kan användas för att kalibrera flödesmätaren också.
- EagleSpirit
- Kontakt:
För ett tag sedan mailade jag och frågade en flödesmätartillverkare. Han tipsade om VZS 005 -ALU men den kostade 202 Euro så det får bli nåt annat alternativ. Någon som vet nån hojmodell som har färddator och mäter förbrukningen? Tänkte om man kan kolla på nån bra lösning. Tycker att tryckmätning låter något avancerat eftersom det är så mycket som spelar in men jag skulle ju kunna kolla lite mer på det.
- EagleSpirit
- Kontakt:
Ja det är den jag har kollat på, men där är munstycket just 1mm. Här är den. Det står ju att den klarar 0,015-0,8l/min men det är ju vid tryck och jag vet inte hur stort tryckmotstånd man får lägga på bensinpumpen/motorn utan att saker ska gå sönder. Det skulle vara guld värt att veta hur mycket soppa som flyter igenom som minst/mest. Om jag har en nivåmätare + flödesmätare kan jag ha flödesmätaren endast till den riktigt momentana bensinförbrukningen och sen nivåmätningen till den genomsnittliga. Iofs kan man ju tänka sig att flödesmätaren är ganska onödig eftersom momentana inte är det viktigaste att mäta.
Hmm, den här verkar ju klara lite större flöden. Hur stor skillnad gör en bar? Jag menar, den ger ju 1 bars tryckförlust vid 0,8l/min.
Kanske skulle ta den här diskussionen i en annan tråd?
Gjorde förövrigt en tabbe idag... Har kollat runt lite på hjullager och de flesta har sagt runt 70-100kr... så åker jag till närmsta stället och tänker att de kan ju inte vara så mycket dyrare... dom skulle såklart ha runt 140 för varje
Iofs var det riktiga lager med 2Z... frågan är om det är nödvändigt på en motorcykel...
Hmm, den här verkar ju klara lite större flöden. Hur stor skillnad gör en bar? Jag menar, den ger ju 1 bars tryckförlust vid 0,8l/min.
Kanske skulle ta den här diskussionen i en annan tråd?
Gjorde förövrigt en tabbe idag... Har kollat runt lite på hjullager och de flesta har sagt runt 70-100kr... så åker jag till närmsta stället och tänker att de kan ju inte vara så mycket dyrare... dom skulle såklart ha runt 140 för varje

- EagleSpirit
- Kontakt:
Synd att den var lite väl dyr för ändamålet. Får se hur det blir med flödesmätningen. Det tråkiga är ju att jag även behöver nivåmätning och den är säkert inte heller gratis. Lägger den där delen åt sidan tills vidare och jobbar på färddatorn utan soppainformation. Det borde vara ganska lätt att bygga in nåt sen om det blir aktuellt, jag kan ju sätta dit en extrakontakt som går till en A/D-pinne på "modekortet".
Kul projekt!
Har man däremot en lite modernare hoj, eller bil, med insprutning så är det väldigt enkelt. Spridarna är elektriskt styrda och man multliplicerar bara tiden för öppningssignalen med trycket i bränslesystemet för att få flödet.
Visst kan man kalla det för det eftersom det är en form av ventiler, men normal beteckning är spridare. Tror det är bättre att hålla sig till det för att inte blanda ihop det med insugsventilerna som är mekaniska (i dom allra flesta fall) och inte lämpliga att mäta på för detta ändamål. Och precis som Danei säger så fungerar inte denna metoden på en förgasarmotor.insprutningsventilerna
Har man däremot en lite modernare hoj, eller bil, med insprutning så är det väldigt enkelt. Spridarna är elektriskt styrda och man multliplicerar bara tiden för öppningssignalen med trycket i bränslesystemet för att få flödet.
Tjena!
Intressant projekt detdär...tänkte faktist själv bygga nån typ av färddator för ca. 1 år sen..Till samma hoj dessutom!
Tänkte bara erbjuda dig mitt 4xA3 elschema till hojen som fortfarande hänger på väggen i verkstan (hojen e såld)
Kan gärna skicka det åt dig ifall du vill ha lite större att se på..
Lycka till med projekten!
Intressant projekt detdär...tänkte faktist själv bygga nån typ av färddator för ca. 1 år sen..Till samma hoj dessutom!

Tänkte bara erbjuda dig mitt 4xA3 elschema till hojen som fortfarande hänger på väggen i verkstan (hojen e såld)
Kan gärna skicka det åt dig ifall du vill ha lite större att se på..
Lycka till med projekten!
- Turbosharp
Kul projekt!
Ett litet tips på en schysst funktion, från en hojåkare till en annan:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... highlight=
Jag har nu kört med däcktempmätaren på bana ett antal gånger, och den verkar funka helt OK.
Ett litet tips på en schysst funktion, från en hojåkare till en annan:

Jag har nu kört med däcktempmätaren på bana ett antal gånger, och den verkar funka helt OK.
- EagleSpirit
- Kontakt:
Oj, här händer det grejjer utan att man märker det. Iofs har jag ju varit borta ett par dagar.
Det var ett väldigt tag sen jag rapporterade nåt här, tyvärr. Har inte tagit mig tid helt enkelt, har lagt det på motorcykeln istället
Kan ju börja med att säga att själva motorcykelbyggandet är i princip klart. Är väl lite smågrejjer kvar men jag orkar fan inte hålla på med den längre
Får se om jag gör nåt åt det i vinter. Blev klar med hojjen så att jag kunde åka förrförra söndagen, sen fick jag oljeläckage men i fredags var jag ute och rullade igen.
När det gäller färddatorn så håller jag på att göra lite mjukvara till lcdn. Jag har som vana att försöka göra mjukvaran först och sen hårdvaran men jag tycker det är lite lättare (fast tyvärr blir jag aldrig klar med projekten om jag gör det i den ordningen
). Det går ivf framåt. Ska försöka få iordning en massa bilder och rapport nån dag när jag får tid.
DragonOrb: Hur går det för dig och ditt projekt då? Hur långt har du kommit?
JWC: Ja det skulle ju inte skada att ha ett så stort elschema. Iofs har jag ju Haynesbokensom visar ganska bra.
Turbosharp: Grattis Turbosharp!! Jäkla skön känsla när man har tagit det. Lycka till med hojjköpandet.
PacMan: Så det funkar alltså? Hur vet du att temperaturen stämmer?
Man kanske skulle sätta in den där funktionen också. Får se om jag orkar/hinner med det. Tänkte att jag måste ju bli klar med de grundläggande grejjerna först.
Efter att jag har städat lite i garaget och fixat lite kanske jag kan försöka få upp ett par bilder på hur den ser ut i dagsläget
Det var ett väldigt tag sen jag rapporterade nåt här, tyvärr. Har inte tagit mig tid helt enkelt, har lagt det på motorcykeln istället

Kan ju börja med att säga att själva motorcykelbyggandet är i princip klart. Är väl lite smågrejjer kvar men jag orkar fan inte hålla på med den längre

När det gäller färddatorn så håller jag på att göra lite mjukvara till lcdn. Jag har som vana att försöka göra mjukvaran först och sen hårdvaran men jag tycker det är lite lättare (fast tyvärr blir jag aldrig klar med projekten om jag gör det i den ordningen

DragonOrb: Hur går det för dig och ditt projekt då? Hur långt har du kommit?
JWC: Ja det skulle ju inte skada att ha ett så stort elschema. Iofs har jag ju Haynesbokensom visar ganska bra.
Turbosharp: Grattis Turbosharp!! Jäkla skön känsla när man har tagit det. Lycka till med hojjköpandet.
PacMan: Så det funkar alltså? Hur vet du att temperaturen stämmer?

Efter att jag har städat lite i garaget och fixat lite kanske jag kan försöka få upp ett par bilder på hur den ser ut i dagsläget