Laddtrycksstyrning ( Motorcykel)
Tänk på att du _KAN_ sabbba turbo + motor och där räcker som sagt inte 7000 långt. Har själv haft en turbomc (Gixxer 750 + turbo) som rasade och där landade det på över 10 papp och då var det INGET med turbon som pajjade utan "bara" veven. En turbomc är i ytterområdena för vad själva motorn klarar av så det behövs inte mycket för att det ska gå åt blattnicksele.
Så tänk efter _INNAN_ du börjar skruva i en sak som faktist fungerar bra som det är. MC är dyra saker både att äga och köpa.
Tänk även på hur du skall kalibrera laddtryck etc för att inte få oväntade effektpucklar. Den mcn jag hade skulle jag inte vilja komma på obestånd med då kraften absolut inte är försumbar. Minns att jag reste den på 4:an på gaspådrag i ~200km/h rätt så enkelt.
Tycker det faktist är lite som att slänga på regummerat på Ferrarin att göra en snållössning.
Hör åtminstone med MCXpress innan du gör nåt.
Så tänk efter _INNAN_ du börjar skruva i en sak som faktist fungerar bra som det är. MC är dyra saker både att äga och köpa.
Tänk även på hur du skall kalibrera laddtryck etc för att inte få oväntade effektpucklar. Den mcn jag hade skulle jag inte vilja komma på obestånd med då kraften absolut inte är försumbar. Minns att jag reste den på 4:an på gaspådrag i ~200km/h rätt så enkelt.
Tycker det faktist är lite som att slänga på regummerat på Ferrarin att göra en snållössning.
Hör åtminstone med MCXpress innan du gör nåt.
Cyklen är byggd med mc express grejor....dom har även en lite ventil man kan köpa för att få två olika laddtryck...men jag litar inte på den till hundra procent, den är inget för mig. Cykeln är seriöst byggd med kompsänkta kovar osv osv och ska förbli så...men jag tycker att 7000 är för mkt kulor för en liten dosa som man kan ställa laddet med...visserligen har den inbyggd digital laddmätare men det har jag ju redan en!! Ja ja...jag får spana vidare helt enkelt...den reser nog vi gadpådrag i 200
Har just nu ärliga 250 hk på bakhjulet 

Håller med, Nått som funkar så fint helt "mekaniskt" ska man inte fiffla till det med finkänslig elektronik, de kan gå åt pipan.Andy skrev:Jo 7000 kan ju tyckas dyrt men jämfört med att råka tappa kontrollen på trycket så är det väldans billigt! Med andra ord det kan gå bra att mixtra själv men det kan också gå åt h****e!
När motorn är skjuten så kommer man inte långt med 7000 skr!
Att helt lita på en elektroniskt styd wastegate är dumt, har själv vart med om en olycka så som skenade laddtryck och vevstakar ut genom motorblocket som följd. Tror till och med delar av impellern kom ut genom avgasröret. Sen gick den på 2 burkar och lät som en fiskebåt.
Nu ska ju den inbyggda wg:n sitta kvar och öppna vid ca 1 bar som den är i ställd på...den ska INTE tas bort. Jag skulle bara vilja kunna sänka laddtrycket till ca 0,5 när jag vill genom en knapptryckning. Och jag vet inte riktigt hur jag ska kunna "lura" wg:n att öppna tidigare...ett alternativ är att ställa in wg:n på 0,5 bar och sen köra med motryck i wg klockan så den öppnar vid 1 bar i stället...men då är vi där igen...det kan ge okontrollerat laddtryck och peaka väldigt högt med motor ras som följd...vilket man inte vill. Ska kika närmare på en riktig boostcontroller här i veckan som kommer...men dom flesta är ju byggd för bil och har så små knappar...inget man kan trycka på under färd med jätteskinn handskar på direkt 

Men är det inte så enkelt att det bara hade räckt med en 0,5bars wg som ligger i serie med en vanlig elektriskt-styrd tryckluftsventil & kopplade detta paketet pararellt med 1bars wg:n?.
Edit
Sitter själv & är jävligt sugen på att ta ett MC-kort men hur krabbigt är det igentlingen?.
Teorin är ju bara att plugga in, men uppkörningen?. Får man låna en cykel av vägverket för uppkörningen om man inte är inskriven i en körskola mm?.
Edit
Sitter själv & är jävligt sugen på att ta ett MC-kort men hur krabbigt är det igentlingen?.
Teorin är ju bara att plugga in, men uppkörningen?. Får man låna en cykel av vägverket för uppkörningen om man inte är inskriven i en körskola mm?.
Fagge:Har du nyligen tagit körkort för bil? Isf är det småpotatis. Har du ett gammalt körkort kan du få lite kinkigare med teorin då den ändras allt efter.
Man får _INTE_ låna hoj, men dessa kan hyras på vissa ställen (ring runt). Kostade runt en tusing dygnet då jag hyrde ~år2000 troligen mer nu
Såhär funkar det.
1. Teorin
2. Uppkörningen som består av
* Garagevändning
* Konbana
* Bromsprov
* Ev. "innan körning" kontroll (bromsar, styrglapp, däcktryck mm)
* "Uppkörning" (du kör din mc och uppkörningsmannen följer efter)
Tipset där är, förrutom att träna in körningen i stan, att dagen innan lära dig gargevändningen den är svårast för de flesta. Sitt och kör 8:or en timme så det sitter(lägg inte hojen bara) När du _KAN_ garagevändningen sätter du upp konbanan.
Härär lite info om kostnader.
Saxxad info från vv.se om själva mcn och förarens klädsel:
MC är livet, synd man är utan nu
Man får _INTE_ låna hoj, men dessa kan hyras på vissa ställen (ring runt). Kostade runt en tusing dygnet då jag hyrde ~år2000 troligen mer nu

Såhär funkar det.
1. Teorin
* Garagevändning
* Konbana
* Bromsprov
Tipset där är, förrutom att träna in körningen i stan, att dagen innan lära dig gargevändningen den är svårast för de flesta. Sitt och kör 8:or en timme så det sitter(lägg inte hojen bara) När du _KAN_ garagevändningen sätter du upp konbanan.
Härär lite info om kostnader.
Saxxad info från vv.se om själva mcn och förarens klädsel:
härhar du en pdf som beskriver hur konbanorna ska se ut. (börrjar på sid 19)Vid körprov för motorcykel ska sökanden bära skyddskläder av skinn eller annat robust material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftig fotbeklädnad, handskar och ryggskydd. Skyddsutrustningen skall vara avsedd för motorcykelkörning.
Följande krav gäller på provfordonet när du kör upp på motorcykel:
För behörighet A:
Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm3.
Motorns effekt får inte understiga 35 kW.
För behörighet A, begränsad:
Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm3.
Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.
För behörighet A1:
Lätt motorcykel vars slagvolym inte får understiga 120 cm3.
Motorns effekt får inte överstiga 11 kW.
Vid körprov för motorcykel ska du kunna visa det senaste utfärdade registreringsbeviset för provfordonet.
MC är livet, synd man är utan nu

- Greensilver
- Kontakt:
Självklart kan du inte bara slänga dit en elektroniskt styrd laddtrycksjustering, du måste ha minst en backup i form av en övertrycksventil strax över max ladd. I saabarna har du t.ex. en 1.1(?) bar brytare som bryter strömmen till bränslepumpen i det fall till exempel APC:n dött eller en tryckslang halkat av.
En skenande turbomotor blir ingen glad av...
Jo...d är väll självklart.Loial skrev:Självklart kan du inte bara slänga dit en elektroniskt styrd laddtrycksjustering, du måste ha minst en backup i form av en övertrycksventil strax över max ladd. I saabarna har du t.ex. en 1.1(?) bar brytare som bryter strömmen till bränslepumpen i det fall till exempel APC:n dött eller en tryckslang halkat av.
Har hittat en smidigt boostcontroler nu...men inte direkt billig
http://www.turbotech.se/ gå in under E boost där finns den
Ingen här å forumet som kan snickra i hop nått liknande...självklart får den som kan betalt.

http://www.turbotech.se/ gå in under E boost där finns den
Ingen här å forumet som kan snickra i hop nått liknande...självklart får den som kan betalt.
Garagevändningen är borttagen ur provet.v-g skrev:Fagge:Har du nyligen tagit körkort för bil? Isf är det småpotatis. Har du ett gammalt körkort kan du få lite kinkigare med teorin då den ändras allt efter.
Såhär funkar det.
1. Teorin
* Garagevändning
* Konbana
* Bromsprov
....