Motordrivenrullgardin, motor?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Oring har den nakdelen att de torkar ihop, vet detta på grund av att en drivenhet till en Y6:a i modell hade den drivningen.

Alltså inget att rigomendera om det ska vara långsiktigt.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Jahaja, gick ut o rotade i lite gamla lådor i garaget med allt möjligt bröte i, så hittar jag ett gummiband gjort av en gammal innerslang, smäcker dit det och det verkar funka, känns nästan för bra för att vara sant, hehe.
Får provköra lite mer och se.... Sen gäller det bara att bygga elektroniken så man slipper hålla inne knappen och tajma in när man ska släppa osv... Kommer nog bli lite knepigt dock, motorn är rätt snabb, på uppvägen är det nog inga problem, men neråt kommer det nog bli knepigt, det tar en liten stund för d en att stanna då nämligen.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Idag gick även det gummibandert av, tyvärr

Vad ska jag hitta på nu då tro?
Oring kanske? Vem har sånt i lämplig storlek?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Kolla detta först:
http://www.mikromodellbau.de/en-index.html
I andra "dropdown" rutan från vänster väljer du "Felgen - Reifen - Ketten"
och ruller till slutet.

Kan detta var något för dig?

Jag tror inte på O-ring
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Jag köpte en oring på biltema för 15 kr, det verkar funka bra, har haft den ett tag nu, inte en chans i världen att den slirar, o jag fettade in den lite med så nu glider den fint in i hjulet där den sen kläms åt, plus att det är som refflor i hjulet så det greppar bra...

Nu är ju bara frågan elektroniken... Det känns som den går fört snabbt för att mikrobrytarna jag köpte ska funka nått vidare, den åker nog förbi, någon som har nått bra tips på hur jag ska göra? jag vill inte att den ska gå jättelångsamt heller ,den ska helst gå så pass fort som den gör nu, men somsagt, nått smart som slår av men som ändå låter den ha en bit på sig att stanna, hur löser man det?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Sätt gränslägesbrytarna att slå ifrån innan så den stannar där den ska, eller koppla som en vindrutetorkarmotor så att brytarn slår ifrån strömmen samtidigt som motorn kortsluts = instant stopp.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

om du kortsluter motorn när du stoppar så stannar den snabbare.
SciFi

Inlägg av SciFi »

Hej

Jag är i akut behov av mörkläggning till min lilla hemmabio :), Och det vore ju super om mörkläggningen kunde vara motorstyrda. Jag har tänkte bygga något sådant av billiga Ikea tupplurs rullgardiner. Problemet är bara hur man ska designa motorstyrningen! Har kollat lite på motorer på Elfa men vet inte vilken man behöver. Bästa vore nog att göra det med stegmotorer men problemet då är ju att jag måste lära mig programmera pic-kretsar, då lär det ju hinna bli vinter och mörkt igen :D.

Vad tror ni om vellemans 8 portars reläkort som man kopplar till sireporten på datorn? Jag har hittat ett litet linux program som man kan styra dessa reläer med.
Har 3 fönster som behöver mörkläggas, kan man klara av att styra 3 motorer med 8 reläer? eller är det minst 9 som gäller om man vill ha upp/ner samt stop?

Tack på förhand!
Mvh Staffan
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

JAg tycker att det låter lite overkill att använda en dator för att styra det. spontatns så skulle jag rekomendera relälogik och trokarmotorer. Köp prylarna på skroten så blir det ett billigt bygge.
hogge
Kontakt:

Inlägg av hogge »

se gärna hur jag har löst de http://palmberg.org/hogge/
men vart ska man köpa rullgardiner ? billigt och bra stabilt .

Funderar på att göra en till stor gardin för de nedre fönstren.....hmm ska flytta om ca 1 år men men....
SciFi

Inlägg av SciFi »

Hej Danei

Jag har en HTPC som står på dygnet runt för tv samt hemmabio grejer. Tänkte det skulle vara smidigt att styra detta från den maskinen eftersom jag redan har fjärrkontroll mm till den. Jag är tyvärr inte något vidare på programmering, men ett litet bash-script kan jag nog knåpa ihop för att styra hur länge reläerna ska vara på mm.

Vet vart man kan hitta någon bra ritning på relälogik? Det vore ju super om man kunde hitta en ritning med ändläges brytare samt styrning via fjärrkontroll :)

/Staffan
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

> SciFi

Varför inte lösa det på det sättet som jag grorde, Dvs. Köpa en begangnad ratt med force freedback, då kan du styra hasstighet och hur långt den ska gå m.m.

Om du inte är så bra på att programmera så kan du lösa det med programmet "Macromaker" där kan du göra macron som gör t.ex. att rullgardinen åker ner
till ett visst läge när du trycker en viss kombination på tangentbordet eller som i ditt fall fjärkontrollen.

Länk för direktnerladdning av macromaker 2.0:
http://www.shareup.com/downloading-13174.html

(På sida 3 och 4 i denna tråd kan du se mer hur jag gjorde.)

Lycka till! :wink:
SciFi

Inlägg av SciFi »

Hej Greger

Din lösning fungerar säkert skitbra men till mig tror jag inte det. Jag ska styra 3 rullgardiner samt på alla mina datorer är det linux som regerar. Jag tror faktiskt att det där velleman kortet blir enklast att få ihop. Fast det bästa skulle ju vara ändlägestbrytning samt att man inte blandar in datorer. Men jag har nog skummat igenom halva internet för att hitta ritningar på det.

Finns det något superlätt program för att programmera pic kretsar? Då kan man ju ge sig på stegmotorer :)

Behöver fler tips!
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Jag gillar mikroelektronika program:
http://www.mikroelektronika.co.yu/engli ... pilers.htm

Kör själv med mirkoPascal och är nöjd, kanse en dag jag ska ta en kurs hos sodjan i ASM programmerning.
SciFi

Inlägg av SciFi »

Hej igen. Tack för svaren

Jag ska definitivt kolla på mikroPascal. Dock så hinner jag nog inte till detta projekt. Behöver bli klart med detta bygge relativt snabbt.

Lutar nog åt velleman kortet ialla fall. Stora problemet är nu vilka motorer som går att använda. Många verkar använda torkarmotorer men jag tror det blir svårt att få en sån lösning snygg.

Vad tror ni om denna motor? Orkar den dra upp en tupplur. Ett problem till är ju om motor inte orkar hålla rullen när det ej är spänning på motorn!?

www.elfa.se
Motor Elfa artnr: 54-482-38

För att minska friktionen från rullen tänkte jag köpa tex små skateboard kullager.
Skriv svar