Motordrivenrullgardin, motor?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Motordrivenrullgardin, motor?

Inlägg av NSR_Martin »

Tjenare!

Jag vill bygga en motordriven rullgardin så billigt och bra som möjligt :wink:
Jag har nexa fjärrströmbrytare, eller vad dom nu kallas, en sån tänkte jag ha till att styra det hela, så man kan styra det från samma dosa som jag styr lyset här i rummet ifrån.

Det största problemet är vad man ska ha för motor till det hela? Det handlar om en mörkläggningsgardin, det sitter ett snöre på sidan som löper runt där uppe så man drar åt ena håller för att få ner den och andra för att få upp den, så det borde ju inte vara några konstigheter att sätta en motor vid det snöret! Men vad ska man ha för motor? Kollade lite på elfa, fanns med kuggväxel där, men satan, minst 400 kr?? Så mycket vill jag inte lägga på nån sketen motor, måste finnas en bättre lösning...?

Resten kan vi börja diskutera när man hittat en lämplig motor, allt hänger på det nu ju...
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Ett servo föt modellflygplan och radiobilar kanske skulle fungera bra efter att man tagit bort stoppet i den så att den kan snurra fritt.
Dom brukar klara av att dra ganska mycket och inte kostar dom så mycket heller.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Torkarmotor kanske? 12V, ganska billig på skroten, relativ långsamgående, finns i lite olika storleker.
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

Någon föreslog för ett tag sedan en sladdlös skruvdragare för en hundring.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Tack för hjälpen allihopa! Hade inte förväntat mig så pass snabb och bra hjälp.

RC servo lär ju funka finfint, men dom är ju ganska dyra tyvärr, vore bättre om man kunde finna en billigare lösning! Eller finns det kanske billiga servos? En annan nackdel är ju att man måste ha en styrkrets iom pulsstyrningen...

En torkarmotor funkar väll kanske, men är inte dom lite stora och klumpiga? Kanske bara jag som inbillat mig... Vad får man räkna med att betala för en sådan motor? Kikade på laga.se men hittade inga priser. Detta känns dock som bästa alternativet, dock beroende på priset...

Trådlös skruvdragare lät ju smart, men strömförsörjning? Ingen höjdare att köra med batteri kanske, bättre med nätansluten...

Fler idéer är även välkommna!
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Sådär. har räknat lite nu... Omkretsen på hjulet är 8,5 cm, man behöver dra ner 90 cm snöre för att rullgardinen ska åka ända upp. (eller ner...)

Kikade på classe i sjön, där fanns det en skruvdragare för 98 kr, förmodligen den RRacer tänkte på. Den ligger på 150 rpm...

Så, 150 rpm och omkretsen på 8,5 cm betyder att den motorn kommer dra 21,25 cm snöre varje sekund, om jag räknat rätt (?)

90 / 21,25 = 4,2 sekunder för rullgardinen att åka upp, känns som det är lite för fort eller...? Vad är lagom? 10 sekunder kanske...?

90 / 10 = 9 cm snöre per sekund...
Det innebär att motorn bör göra 63,5 rpm. Så nånstans däromkring bör man alltså hamna.... Vilka motorer är lämpliga då?
Om man tänker på den skruvdragaren, om man kör den på lägre spänning, kommer den gå saktare men ändå funka bra då?
salle

Inlägg av salle »

Kanske en motor från nån gammal kopiator eller scanner skulle kunna funka.

Salle i Växjö
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Man behöver nog en ... ehhh. vad heter det? snäckväxel kanske? som förhindrar att gardinens tyngd vevar tillbaka motorn när du bryter strömmen.

Såvida inte motor + växellåda är såpass tröga att dom kan hålla emot gardintyngden iallfall.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Nja, snöret går trögt, det är byggt så där uppevid, så den åker inte tillbaks igen, så det är nog ingen problem!
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Hur tänkte du göra med ändlägesbrytarna som ska se till att stoppa motorn när den är helt uppe eller nere?
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Sätter en brytare nere och en uppe, så när rullgardinen åker imot dom så stängs motorn av, risken är väll kanske att rullgardinen rullar ner lite igen när den stängts av, så brytaren inte är påverkad länge, så den börjar hacka upp o ner o dumma sig lite, men det får vi se sen när allt är på plats, just nu är motorn det stora problemet!

..Hade du nån bättre lösning kanske...?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag tror också på torkarmotor. Det blir bra hastighet.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Motorn till bakvindrutetorkaren hade nog kunnat bli väldigt bra, dom är hyfsat små men grymt starka. Utväxlingen som snäckväxeln sen har skulle jag kunna tro kan bli ganska så bra.

Framvindrutetorkare fungerar dom med men dom är både onödigt stora och onödigt kraftiga för detta skulle jag vilja påstå.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Hur ska du göra polvändning till motorn om du ska köra på nexabrytaren?

Känns som en µC skulle göra det väldigt enkelt. Köra mer på första pulsen, köra upp på andra. Även ställa in så den kör exakt tid, så man slipper time exakt med fjärren.
hogge
Kontakt:

Inlägg av hogge »

jag har en motordriven rullgardin och min hastighet är ungeför 5cm per sekund

Det är ganska lagom

se drivningen på
Bild

lite större på rullgardin www.palmberg.org/hogge
Skriv svar