Avgränsning med magnetfält

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
evert2

Inlägg av evert2 »

gluttonous:

1 Jag vet inte precis hur inverterarna funkar...om utgång och/eller ingångarna har "osymetriska" egenskaper som man tar hjälp av..så att det inte skapas en oscillator istället..kan ju vara så att man låter kretsen oscillera LÅNGSAMT....men om det sker snabbara så märker µ-controllern av detta..men som sagt säker är jag inte..

2. Nej...om du på något sätt vill ha en variabel insignal så är det nog bara op-förstärkare som funkar...
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

"Chrille: får man fråga hur den var modifierad?"

Jag har kopplat upp det så här. Här är två olika avkännare till slingan så du kan skippa den ena om du vill.
Bild

Slingan pulsar jag med en 555:a. Skickar ut några mA och har en frekvens på cirka 41kHz. Använd formeln 1/(2*pi*rot(L*C)) för att räkna ut vilken frekvens du ska pulsa i slingan för de värden du väljer på kondensatorn och spolen.
evert2

Inlägg av evert2 »

det skall dock tilläggas att det finns bättre å sämre värden att kombinera spolar å kondingar på ....det finns ju väldigt många värdnen på kondingar å spolar som kan kombineras ihop..som har samma resonansfrekvens...

Chrille: Vilka värden använder du dig av?

Edit: Stavning
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Jag har en spole på 15mH och en kondensator på 1nF vilket ger runt 41kHz. Sedan har jag en pott till 555:an så jag kan finskjustera frekvensen i slingan och därmed avståndet då roboten ska vända.
gluttonous

Inlägg av gluttonous »

Uppskattar verkligen alla svar. En del frågetecken är kvar dock... ett av dom är detta:

Om ni kollar på schemat för Buried wire sensor på sista sidan här http://www.robotshop.se/micro/pdf/rob_sch.pdf så ser ni att spolen och två kondensatorer har stjärnor ( * ) vid sig. Värdet på induktansen och kondensatorn som är parallella hittade jag: 15mH resp. 1nF. Vad ska jag välja för värde på den andra kondensatorn? Eftersom jag inte hittar det nånstans måste man ju uppskatta det, men jag vet inte hur!
gluttonous

Inlägg av gluttonous »

Chrille: Jag gillar din lösning! Men jag förstår inte riktigt varför du har en spänningskälla till vänster i den? Kanske för att OP:n ska få matning, men vad händer om spänningen ligger över spolen/kondensatorn som ska ge resonans?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

R1, R2 (och R3, R4) ger DC-mittpunkt vilket gör att op-ampen kan jobba linjärt, då spolan har så låg DC-motstånd jämförd med op-amp'ens noninverting input kommer det inte att ligga någon spänning över spolan förutom den AC som ju ska förstärkas.

Jag hade förvisso placerat en konding (100nF) över R2 (& R4) men det är för att jag är petig, det duger nog helt fint som det är.
gluttonous

Inlägg av gluttonous »

Låter bra än så länge:) Med Chrilles lösning, hur kan man upptäcka HUR långt man är från kabeln? D.v.s. hur märker man skillnad på om man är 50 cm eller 20 cm ifrån?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Till dels. Man måste fortfarande likrikta den förstärkta AC till ett nivå som AD-konvertern fattar.
gluttonous

Inlägg av gluttonous »

Icecap skrev:Till dels. Man måste fortfarande likrikta den förstärkta AC till ett nivå som AD-konvertern fattar.
huh, vad svarade du på nu? Jag förstår inte riktigt :)
evert2

Inlägg av evert2 »

gluttonous: Alltså....OP-förstärkaren förstärker ju bara resonansspänningen som bildas över resonanskretsen (spolen å kondensatorn)..så man får ju ut en signal som är sinusformad...den signalen är knappast lämplig att mata in i en AD-ingång..eller för den delen en digitalingång på en microcontroller..

Om du tittar på det schemat jag länkade till tidigare http://groups.msn.com/SvenskaRobotbygga ... ortstring= ...då ser du att signalen från opförstärkaren skickas vidare...där likriktas sinusspänningen så att men får en likspänning som AD-ingång på en microcontroller lätt kan läsa av. Ju närmar slingar sensorn befinner sig..desta större amplitud ut från op-förstärkaren. Vilket i sin tur leder till en högre likspänning efter likriktning. Likriktning förresten?...glättning kanske man skall kalla det för :roll:
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Jag tar den förstärkta signalen och kör den direkt in till mikroprocessorn och räknar sedan antalet pulser vilket verkar fungera bra trotts att det nog egentligen inte borde fungera så bra... :roll:
Jag ska prova att likrikta signalen och kolla den med ad-omvandlaren. Borde ge en bättre signal.
gluttonous

Inlägg av gluttonous »

Tror ni att den här lösningen kommer funka då?=)

Sändaren:
http://putfile.com/pic.php?pic=5/13003471244.jpg&s=f5

Mottagarna:
http://putfile.com/pic.php?pic=5/13003482579.jpg&s=f5
gluttonous

Inlägg av gluttonous »

Hur som helst, dom är byggda och testade nu, men utan likriktare än så länge. Jag kör ut 125mA på kabeln. När jag håller kabeln 10cm från spolen kan man ana lite störningar, men först när man är 1 mm ifrån spolen händer något dramatiskt, nämligen att frekvensen halveras i sensorn. Är det vad som ska hända? Varför reagerar den inte på längre avstånd?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Hur är mottagarespolan orienterat i förhållande till sändarspolan?
Är resonansfrekvensen den rätta?
Skriv svar