Lastmaskin i miniformat *Nya bilder 070503*

Berätta om dina pågående projekt.
Greven

Inlägg av Greven »

V-spåret innebär inte att det är en motorventil utan oftast att denna i sitt start/stopp moment har en strypande funktion för att på så sätt få mjuka stopp/start.

När det gäller hydraulik så heter det motorslid om den är fräst med ett V spår på sliden , annars är det som du säger ,=start/stopp moment har en strypande funktion för att på så sätt få mjuka stopp/start. Tex svängningen på kranar, motorn på en hydraulvinch. nog om det

Normalt har du en överströmningsventil på reglaget och sedan finns det två chock ventiler på varje funktion som du kan reglera max trycket på varje sida med
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Jag tror jag skulle behöva någon form av överströmning mellan slangarna mellan pump och motor. Den vore bra med en ventil som funkar i båda riktningarna och så låter oljan passera ifall man tex råkar ha full gas och backar i högfart och sedan växlar om till full fart frammåt utan att låta fordonet stanna imellan. Har däcken fäste i det läget lär det ju bli ett rejält övertryck.

Ett annat alternativ kan ju vara att ha en mekanisk begränsning på hur snabbt man kan byta läge på pedalen. Jag tänker mig en "stötdämpare" fast monterad på fotpedalens länkage. Borde funka.

/Magnus
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Är detta filter lämpligt att placera på returledningen?

http://www.olssonsiellos.se/Products/Pr ... emId=20856

Jag har dålig koll på Filtreringsgrad till exempel.

/Magnus
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

En reducerings ventil på trycksidan fångar upp både fram o back stöten, det är bara att ställa in hur hård övergång man önskar. Tänk bara på att den måste kunna släppa igenom tillräcklig volym om du gör vårdslösa omslag mellan F o B.

10u räcker gott till lastaren.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Tack Andy!

Jo, fast sitter inte en reduceringsventil seriellt med pump och motor? Isåfall borde den väl begränsa flödet hela tiden?

/Magnus
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag tänkte mig att reduceringen skulle sitta på det inkommande trycket till F/B ventilen (vilket är inkommande för både F o B) och dumpar till tank vid ett inställt tryck. Det funkar kanske inte ihop med resten av kretsen?
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Nja, jag har ju ingen ventil för fram och back. Pumpen är ju variabel och styr helt hastighet och riktning på motorn.

Pumpen har fyra anslutningar:

1 Tank
1 Retur
2 till Motor

Pumpen består internt av två pumpar, en matar pump som trycksätter systemet. Den andra pumpen gör själva jobbet och den har variabel deplacement och kan ge +/- 60 liter per minut vid 4000 rpm på ingående axel.

Har några bilder i min telefon, skall försöka få upp dom på webbservern.

/Magnus
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Lite bilder på motor och pump:

Bild

Bild

Bild

Mera kommer!

/Magnus
Greven

Inlägg av Greven »

Tänk på att det blir ganska mycket värme i systemen ,,
Vid kontinuerlig drift räknar man med minst lika stor oljetank som du har i flöde
dvs 60 liter/min på pumpen = 60 liter tank

Hur styr du f/b på pumpen , är det ngt litet styrtryck ?
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Jopp, jag har funderat på det. När det gäller den biten tänkte jag prova mig fram lite. Dock är väl lite av problemet med hydrostaten att den inte cirkulerar så mycket olja till tanken utan det mesta roterar bara mellan pump och motor. Som jag har förstått det så är det bara läckolja från motor och pump som återförs.

Läckledningen är den slangen som går från motorn och till T-korset på pumpen och vidare till behållaren. Under mina tester jag gjorde idag (när jag drev pumpen med en borrmaskin) så kom det knappt någon olja alls via den ledningen, trots att jag roterade pumpen en bra stund med åtminstonde 500 rpm. Det kanske blir annorlunda med 3000 rpm.

Hastighet och fram/back regleras mekaniskt med armen man ser till höger på pumpen på den nedre bilden. Den syns knappt. Armen återgår till mittenläget, 0-läget, med hjälp av extern mekanik. Armen kan röra sig +/- 15 grader mellan ändlägena. Inga problem att koppla in en padal där iallafall.

Under mitt korta test kunde jag iallafall jubla över att allt funkar! Motorn var totalt omöjligt att hålla fast trots låga varv på pumpens ingående axel.

Nästa steg är att åka till en polare och fräsa spår för krysskil i bakaxeln. Skall även försöka hinna köpa allt som krävs för remtransmissionen mellan bensinmotorn och pumpen i morgon. Räknade lite med hjälp av Jens S prislista... Det ryker ytterligare 1500:- där! Puh! :twisted:

/Magnus
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Värmen bildas väl främst när man kör mot en tryck regulator. Så det borde inte bli så farlig värme på oljan i drivnignen
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Jo, så är det nog. Dessutom har jag slangar i rätt dimension plus att driften inte kommer att vara kontinuerlig utan mest bestå av korta cykler och i låg fart.

Det borde ge sig ganska snart, men kan ju lätt känna på delarna och avgöra om det blir för varmt eller inte.

Annars kanske man kan montera en oljekylare i systemet. Fast å andra sidan vore det bra med en större tank eftersom den även fungerar som motvikt till frontlastaren.

Kvällen skall jag iallafall ägna i garaget så förhoppningsvis kan jag få hydraulmotorn på plats.

/Magnus
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Skulle det ev vara av intresse någon gång så har jag en hydrauloljekylare liggandes. Dock utan fläkt och motor och den är ganska så stor så den skulle kanske vara onödigt stor, fast då kanske den fungerar passivt istället. Vet inte om den skulle passa dina anslutningar, har ingen större koll på hydraulsystems anslutningar..
Greven

Inlägg av Greven »

Värmen bildas väl främst när man kör mot en tryck regulator. Så det borde inte bli så farlig värme på oljan i drivnignen

värme bildas så fort du sätter fart på hydrauloljan alla strypningar o vinklar

tror att max temp på oljan ligger på 50-60 grader sen börjar det bli i värsta fall
kavitation o andra mindre bra egenskaper ,tex att det börjar läcka

men jag hade nog först prövat utan o sett hur det går

Tänkte på att du skrev att pumpen kunde ge 60 liter/min det låter väldigt mycket , då kan du inte använda mycket tryck ,
har för mig att har man 110 liter/min och ett tryck på 250 bar så krävs det ca 80 hk
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Nja, jag har ju ingen ventil för fram och back. Pumpen är ju variabel och styr helt hastighet och riktning på motorn.

Jaha, då får du använda dig av en dubbelriktad överströmnings ventil som kopplas tvärs över motorn (parallellt). Detta får effekten att trycket (när det överskrider din inställning) passerar förbi motorn! I serie med ledningen till denna kan man montera en enkelventil (normalt öppen) som man kan stänga (med 12 volt) om det behövs extra kraft, t ex om man kört fast i dyngan! 8)
Skriv svar