Lastmaskin i miniformat *Nya bilder 070503*
V-spåret innebär inte att det är en motorventil utan oftast att denna i sitt start/stopp moment har en strypande funktion för att på så sätt få mjuka stopp/start.
När det gäller hydraulik så heter det motorslid om den är fräst med ett V spår på sliden , annars är det som du säger ,=start/stopp moment har en strypande funktion för att på så sätt få mjuka stopp/start. Tex svängningen på kranar, motorn på en hydraulvinch. nog om det
Normalt har du en överströmningsventil på reglaget och sedan finns det två chock ventiler på varje funktion som du kan reglera max trycket på varje sida med
När det gäller hydraulik så heter det motorslid om den är fräst med ett V spår på sliden , annars är det som du säger ,=start/stopp moment har en strypande funktion för att på så sätt få mjuka stopp/start. Tex svängningen på kranar, motorn på en hydraulvinch. nog om det
Normalt har du en överströmningsventil på reglaget och sedan finns det två chock ventiler på varje funktion som du kan reglera max trycket på varje sida med
Jag tror jag skulle behöva någon form av överströmning mellan slangarna mellan pump och motor. Den vore bra med en ventil som funkar i båda riktningarna och så låter oljan passera ifall man tex råkar ha full gas och backar i högfart och sedan växlar om till full fart frammåt utan att låta fordonet stanna imellan. Har däcken fäste i det läget lär det ju bli ett rejält övertryck.
Ett annat alternativ kan ju vara att ha en mekanisk begränsning på hur snabbt man kan byta läge på pedalen. Jag tänker mig en "stötdämpare" fast monterad på fotpedalens länkage. Borde funka.
/Magnus
Ett annat alternativ kan ju vara att ha en mekanisk begränsning på hur snabbt man kan byta läge på pedalen. Jag tänker mig en "stötdämpare" fast monterad på fotpedalens länkage. Borde funka.
/Magnus
Är detta filter lämpligt att placera på returledningen?
http://www.olssonsiellos.se/Products/Pr ... emId=20856
Jag har dålig koll på Filtreringsgrad till exempel.
/Magnus
http://www.olssonsiellos.se/Products/Pr ... emId=20856
Jag har dålig koll på Filtreringsgrad till exempel.
/Magnus
Nja, jag har ju ingen ventil för fram och back. Pumpen är ju variabel och styr helt hastighet och riktning på motorn.
Pumpen har fyra anslutningar:
1 Tank
1 Retur
2 till Motor
Pumpen består internt av två pumpar, en matar pump som trycksätter systemet. Den andra pumpen gör själva jobbet och den har variabel deplacement och kan ge +/- 60 liter per minut vid 4000 rpm på ingående axel.
Har några bilder i min telefon, skall försöka få upp dom på webbservern.
/Magnus
Pumpen har fyra anslutningar:
1 Tank
1 Retur
2 till Motor
Pumpen består internt av två pumpar, en matar pump som trycksätter systemet. Den andra pumpen gör själva jobbet och den har variabel deplacement och kan ge +/- 60 liter per minut vid 4000 rpm på ingående axel.
Har några bilder i min telefon, skall försöka få upp dom på webbservern.
/Magnus
Jopp, jag har funderat på det. När det gäller den biten tänkte jag prova mig fram lite. Dock är väl lite av problemet med hydrostaten att den inte cirkulerar så mycket olja till tanken utan det mesta roterar bara mellan pump och motor. Som jag har förstått det så är det bara läckolja från motor och pump som återförs.
Läckledningen är den slangen som går från motorn och till T-korset på pumpen och vidare till behållaren. Under mina tester jag gjorde idag (när jag drev pumpen med en borrmaskin) så kom det knappt någon olja alls via den ledningen, trots att jag roterade pumpen en bra stund med åtminstonde 500 rpm. Det kanske blir annorlunda med 3000 rpm.
Hastighet och fram/back regleras mekaniskt med armen man ser till höger på pumpen på den nedre bilden. Den syns knappt. Armen återgår till mittenläget, 0-läget, med hjälp av extern mekanik. Armen kan röra sig +/- 15 grader mellan ändlägena. Inga problem att koppla in en padal där iallafall.
Under mitt korta test kunde jag iallafall jubla över att allt funkar! Motorn var totalt omöjligt att hålla fast trots låga varv på pumpens ingående axel.
Nästa steg är att åka till en polare och fräsa spår för krysskil i bakaxeln. Skall även försöka hinna köpa allt som krävs för remtransmissionen mellan bensinmotorn och pumpen i morgon. Räknade lite med hjälp av Jens S prislista... Det ryker ytterligare 1500:- där! Puh!
/Magnus
Läckledningen är den slangen som går från motorn och till T-korset på pumpen och vidare till behållaren. Under mina tester jag gjorde idag (när jag drev pumpen med en borrmaskin) så kom det knappt någon olja alls via den ledningen, trots att jag roterade pumpen en bra stund med åtminstonde 500 rpm. Det kanske blir annorlunda med 3000 rpm.
Hastighet och fram/back regleras mekaniskt med armen man ser till höger på pumpen på den nedre bilden. Den syns knappt. Armen återgår till mittenläget, 0-läget, med hjälp av extern mekanik. Armen kan röra sig +/- 15 grader mellan ändlägena. Inga problem att koppla in en padal där iallafall.
Under mitt korta test kunde jag iallafall jubla över att allt funkar! Motorn var totalt omöjligt att hålla fast trots låga varv på pumpens ingående axel.
Nästa steg är att åka till en polare och fräsa spår för krysskil i bakaxeln. Skall även försöka hinna köpa allt som krävs för remtransmissionen mellan bensinmotorn och pumpen i morgon. Räknade lite med hjälp av Jens S prislista... Det ryker ytterligare 1500:- där! Puh!

/Magnus
Jo, så är det nog. Dessutom har jag slangar i rätt dimension plus att driften inte kommer att vara kontinuerlig utan mest bestå av korta cykler och i låg fart.
Det borde ge sig ganska snart, men kan ju lätt känna på delarna och avgöra om det blir för varmt eller inte.
Annars kanske man kan montera en oljekylare i systemet. Fast å andra sidan vore det bra med en större tank eftersom den även fungerar som motvikt till frontlastaren.
Kvällen skall jag iallafall ägna i garaget så förhoppningsvis kan jag få hydraulmotorn på plats.
/Magnus
Det borde ge sig ganska snart, men kan ju lätt känna på delarna och avgöra om det blir för varmt eller inte.
Annars kanske man kan montera en oljekylare i systemet. Fast å andra sidan vore det bra med en större tank eftersom den även fungerar som motvikt till frontlastaren.
Kvällen skall jag iallafall ägna i garaget så förhoppningsvis kan jag få hydraulmotorn på plats.
/Magnus
Skulle det ev vara av intresse någon gång så har jag en hydrauloljekylare liggandes. Dock utan fläkt och motor och den är ganska så stor så den skulle kanske vara onödigt stor, fast då kanske den fungerar passivt istället. Vet inte om den skulle passa dina anslutningar, har ingen större koll på hydraulsystems anslutningar..
Värmen bildas väl främst när man kör mot en tryck regulator. Så det borde inte bli så farlig värme på oljan i drivnignen
värme bildas så fort du sätter fart på hydrauloljan alla strypningar o vinklar
tror att max temp på oljan ligger på 50-60 grader sen börjar det bli i värsta fall
kavitation o andra mindre bra egenskaper ,tex att det börjar läcka
men jag hade nog först prövat utan o sett hur det går
Tänkte på att du skrev att pumpen kunde ge 60 liter/min det låter väldigt mycket , då kan du inte använda mycket tryck ,
har för mig att har man 110 liter/min och ett tryck på 250 bar så krävs det ca 80 hk
värme bildas så fort du sätter fart på hydrauloljan alla strypningar o vinklar
tror att max temp på oljan ligger på 50-60 grader sen börjar det bli i värsta fall
kavitation o andra mindre bra egenskaper ,tex att det börjar läcka
men jag hade nog först prövat utan o sett hur det går
Tänkte på att du skrev att pumpen kunde ge 60 liter/min det låter väldigt mycket , då kan du inte använda mycket tryck ,
har för mig att har man 110 liter/min och ett tryck på 250 bar så krävs det ca 80 hk
Nja, jag har ju ingen ventil för fram och back. Pumpen är ju variabel och styr helt hastighet och riktning på motorn.
Jaha, då får du använda dig av en dubbelriktad överströmnings ventil som kopplas tvärs över motorn (parallellt). Detta får effekten att trycket (när det överskrider din inställning) passerar förbi motorn! I serie med ledningen till denna kan man montera en enkelventil (normalt öppen) som man kan stänga (med 12 volt) om det behövs extra kraft, t ex om man kört fast i dyngan!
Jaha, då får du använda dig av en dubbelriktad överströmnings ventil som kopplas tvärs över motorn (parallellt). Detta får effekten att trycket (när det överskrider din inställning) passerar förbi motorn! I serie med ledningen till denna kan man montera en enkelventil (normalt öppen) som man kan stänga (med 12 volt) om det behövs extra kraft, t ex om man kört fast i dyngan!
