bygga om väckarklocka, hur kan man få den att låta högt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

maxxflow skrev:Skaffa en timer, typ såndär som folk har till akvariebelysning.. Finns i både mellanpropps-format och för fast installation.
Till timern kopplar du en rejäl kontaktor, som är kopplad på detdäringa sättet så att den strömförsörjer sig själv när den slagit till, så att den är tillslagen även om timern kopplar från.

Sen köper du en "flyglarmsiren", GP12: http://213.115.21.116/contents.las?obj= ... d&id=51910
145 dB ska väl räcka :wink:
Ström kan du låna från närmsta gatlykta om du tycker att 11kW-motorn drar för mycket ström..
Du kan behöva hyra en mindre gaffeltruck för att montera sirenen, den väger 96 kilo..

Koppla den till kontaktorn.
Sen sätter du - långt från sängen - en strömbrytare för att bryta kontaktorns "loop"-krets..

Nu lär alla grannar inom en mils radie också vakna.. Men det är ju bra, för då slipper man tillverka så många miljöfarliga väckarklockor :P (Miljöfarliga när de slängs på soptipp eller eldas upp iaf. :P)
96kg för den där ju!!! :D Oj oj oj..
Tekko

Inlägg av Tekko »

:lol: :lol: :lol: :lol:
Loial

Inlägg av Loial »

Koppla in en färdigladdad kaffebryggare till en dygnstimer - om du dricker kaffe förstås. Finns inget skönare sätt att vakna på än att känna doften av nybryggt kaffe :-)
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Har varit borta över helgen så jag inte kunnat svara på alla bra förslag jag har fått :).
Gör som Kalle Anka på julafton, då när de åker husvagn, och fäst täcket i klockan så det dras av och piskar dig när klockan ringer!
Mejlade nyss Kalle angående den så vi får se om han har den kvar, det var ett tag sedan dom spelade in julfilmen:D.

Tyvärr Jimmy så har jag redan gjort min beställning angående högtalare.
Bild
Specialbeställning så jag får dom nästa vecka.

Det bästa är att använda en gammal mekanisk väckarklocka.
Då är du helt oberoende av ström dessutom.

Att bygga något elektrisk ger bara en massa felkällor.
Det är en enkel och bra lösning men det var ett tag seden man tog tag i något projekt och det här skulle passa utmärkt, billigt och inte helt i onödan.

Koppla in en färdigladdad kaffebryggare till en dygnstimer - om du dricker >kaffe förstås. Finns inget skönare sätt att vakna på än att känna doften av nybryggt kaffe.
Kaffe är ju självklart att man dricker, hur ska man annars kunna överleva dagen? dricker bara pulverkaffe(mammas påhitt) men går det att göra en lösning för det också kanske?

Jag har ett flertal datorhögtalare jag skule kunna använda under sängen till att spela upp något otäckt på men problemet är att det är en ihopfällbar säng jag har :(.
Har även spanat in lite signalhorn på biltema som ser treevliga ut :twisted:.

Tack för alla tips och kom gärna med fler bra lösningar//Stolleman
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Kanske dra fyra oisolerade kablar på tvären över sängen och sedan släppa på några milliampere med lagom hör spänning? Du kanske har ett aggregat för elstängsel? Perfekt! Sover du då är det nog smått otroligt!

http://www.nordpost.se/ Kika under stängsel > elaggregat där finns det grejer. :D
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Eller kanske modifiera ett flugdödande raket som ger härliga stötar?! näe jag tror inte det är någon bra ide, jag vill inte bli rädd för att sova ju, att veta att varje morgon så kommer man vakna av en ordentlig stöt känns inte så lockande :?.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Kanske efter tredje gången man tryckt snooze? Då har man en ärlig chans att vakna normalt. :?
Skriv svar