bygga om väckarklocka, hur kan man få den att låta högt?
bygga om väckarklocka, hur kan man få den att låta högt?
Funderar starkt på att bygga om min väckarklocka men vill inte avslöja för mycket nu innan jag har börjat men jag har en fråga och vill ha alla möjliga tips från er.
Hur kan jag få den att låta riktigt högt så att man defenitivt vaknar?
ljudet får inte vara för ljust så det skär i öronen men ändå att man vaknar kvickt av det, har ni några bra förslag pojkar?
Hur kan jag få den att låta riktigt högt så att man defenitivt vaknar?
ljudet får inte vara för ljust så det skär i öronen men ändå att man vaknar kvickt av det, har ni några bra förslag pojkar?
Skaffa en timer, typ såndär som folk har till akvariebelysning.. Finns i både mellanpropps-format och för fast installation.
Till timern kopplar du en rejäl kontaktor, som är kopplad på detdäringa sättet så att den strömförsörjer sig själv när den slagit till, så att den är tillslagen även om timern kopplar från.
Sen köper du en "flyglarmsiren", GP12: http://213.115.21.116/contents.las?obj= ... d&id=51910
145 dB ska väl räcka
Ström kan du låna från närmsta gatlykta om du tycker att 11kW-motorn drar för mycket ström..
Du kan behöva hyra en mindre gaffeltruck för att montera sirenen, den väger 96 kilo..
Koppla den till kontaktorn.
Sen sätter du - långt från sängen - en strömbrytare för att bryta kontaktorns "loop"-krets..
Nu lär alla grannar inom en mils radie också vakna.. Men det är ju bra, för då slipper man tillverka så många miljöfarliga väckarklockor
(Miljöfarliga när de slängs på soptipp eller eldas upp iaf.
)
Till timern kopplar du en rejäl kontaktor, som är kopplad på detdäringa sättet så att den strömförsörjer sig själv när den slagit till, så att den är tillslagen även om timern kopplar från.
Sen köper du en "flyglarmsiren", GP12: http://213.115.21.116/contents.las?obj= ... d&id=51910
145 dB ska väl räcka

Ström kan du låna från närmsta gatlykta om du tycker att 11kW-motorn drar för mycket ström..
Du kan behöva hyra en mindre gaffeltruck för att montera sirenen, den väger 96 kilo..
Koppla den till kontaktorn.
Sen sätter du - långt från sängen - en strömbrytare för att bryta kontaktorns "loop"-krets..
Nu lär alla grannar inom en mils radie också vakna.. Men det är ju bra, för då slipper man tillverka så många miljöfarliga väckarklockor

- JimmyAndersson
- Kontakt:
råkade göra detta omedvetet för många år sedanMeduza skrev:18" baselement med bra känslighet
350w+ subwooferstärkare
inspelning med mycket bas
så, då har du receptet klart
en bandspelare kopplad på en timer, hadde tryckt stopp, men bandaren har en funktion som var start vid ström på(fanns rec på ström på med)
körde detta som väckarklocka med lite lugn musik, saxon
2 st bashorm med bra 18" pa element, 6 st 12" som mellanregister
8*330w varav fyra kanaler bryggkopplade som aktivt delade till bashornen
hadde glömt volymen på ganska högt, motörhead live på bandaren,
om man säger såhär, visst fan vaknade man, och nog några andra med i närheten

skulle man göra en fullösning skulle jag nog göra såhär
timer, transformator , bashögtalare
ger 50hz med lagom effekt beroende på val av transformator
lugn fin 50hz ton, ställ bashögtalaren under sängen så blir det lagom
ellternativt , det finns ju dom där bilbyggar sakerna för att skapa vibrationer, skruva en sådan i sängen
timer, transformator , bashögtalare
ger 50hz med lagom effekt beroende på val av transformator
lugn fin 50hz ton, ställ bashögtalaren under sängen så blir det lagom
ellternativt , det finns ju dom där bilbyggar sakerna för att skapa vibrationer, skruva en sådan i sängen
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=87905
Eller så köper de en sånhär. Det är inte en hög signal, bara en fruktansvärd stark ton, dock med en lägre frekvens så den är inte så skrikig. En fruktansvärt tryck i den bara. 120 db.... tror du vaknar
Koppla den via ett relä så ska det bli lv i lyckan o du vaknar omedelbart hehe.
Eller så köper de en sånhär. Det är inte en hög signal, bara en fruktansvärd stark ton, dock med en lägre frekvens så den är inte så skrikig. En fruktansvärt tryck i den bara. 120 db.... tror du vaknar
Koppla den via ett relä så ska det bli lv i lyckan o du vaknar omedelbart hehe.