Ok icecap, vi får kompromissa
Ta en mobiltelefon och fixa en transistor som 'trycker' på yes knappen två gånger. Då kan du få den att ringa ett visst nummer och när det ringer vet du att larmet gått.
1: Ingen transistor! Optokopplare! Då slipper man strula med dubbla nätdelar, störningar osv.
2: Att fixa 2 tryck vid larm är väl det enklaste: sodjan säljer några PIC12F.... nånting på Tradera, 8-pinniga saker. Ett litet program som triggas på en ingång, en utgång driver sedan optokopplaren (a.k.a. knappen) med 2 pulser av lagom längd och med lagom paus mellan och saken är biff.
Kan du bara ge mig tiderna och vilket nivå som larmet ger ska jag snabbt knåpa ihop det program åt dig.
Behövs väl inte dubbla nätdelar om man använder en transistor? och hur kopplar du för att få problem med störningar?
Det är hur enkelt som helst att göra det med en uC, men vad jag förstod på tax så tycker inte han det. Förutsatt att ingen annan gör det åt honom, men visst, gör någon det så ska han ta en uC. Mitt förslag baserades på att han ska göra det själv och då tror jag det blir lättare utan en uC.
Icecap skrev:1: Ingen transistor! Optokopplare! Då slipper man strula med dubbla nätdelar, störningar osv.
2: Att fixa 2 tryck vid larm är väl det enklaste: sodjan säljer några PIC12F.... nånting på Tradera, 8-pinniga saker. Ett litet program som triggas på en ingång, en utgång driver sedan optokopplaren (a.k.a. knappen) med 2 pulser av lagom längd och med lagom paus mellan och saken är biff.
Kan du bara ge mig tiderna och vilket nivå som larmet ger ska jag snabbt knåpa ihop det program åt dig.
GSM-telefon som inte används finns så det kanske är ide. SMS gillar jag inte eftersom man måste se till att det finns pengar på abbonemanget... Men två tryck på YES eller en lång tryckning på en siffra eller flera... (snabbuppringning till poster i telefonboken)
Laddare kan ju sitta i så har man löst strömförsörjningen. Jag ska labba lite med mobilen så återkommer jag ang. tider osv.
Samot: det beror helt på hur tangentbordsmatrisen är utförd. Med en optokopplare "kvittar" det helt hur det är kopplat.
Och visst går det att göra 2 tryck med simplare komponenter än en µC, jag hade tagit en 4017 och någon oscillator (kanske byggde med 4011?) och byggt en mycket simpel sequencer, ska man ändå ha CMOS kan en 4066 duga som "knapptryckare"
Icecap: Har en T68i nu... ...har nyss varit inne i Sonyericsson K608i och insett att joystickknappen är samma komponent på båda. Alltså något som de satt som standard.
Nu kanske det är att sätta ambitionsnivån för högt, men om man fick tag i eller klurade ut hur joysticken ger sina signaler med vänter, höger, upp, ner och tryck så skulle man kunna använda i princip alla telefonens funktioner genom att styra joysticken i ett rörelsemönster. Ringa upp, lägga på, skicka sms etc. Verkar vara 6 anslutningar, säkert en till varje + jord. Så man behöver 7 anslutningar, "no"-knappen med, för att avbryta uppringning om larmet blir återställt samt lägga på.
Har provar med optokopplare i en knapptelefon.
Fick problem. En av fyra optokopplare fungerade, men inte de andra.
Ersatte en av optokopplarna med ett relä.
jag försöker få tag i en billig larmcentral som har en någon typ av NO-anslutning.
På clasohlsson har de en 32-8071, som kan ringa upp på vanliga telenätet.
Jag undrar vad som händer när den gör det. Är det någon krets som sluts eller hur fungerar fasta telenätet? Isåfall kan man ju ta signalen där.
Köpte och testade 32-4390, som hade siren som extra tillbehör. Tänkte man kunde fått en slutande krets från sirenkontakten. Men nej, självklart skickade den ut en lågfrekvent signal istället för att hålla tyst på sirenen