Telefonlänk till larm med ombyggd bärbar telefon?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tax

Telefonlänk till larm med ombyggd bärbar telefon?

Inlägg av tax »

Hej

Jag ska installera ett larm i en garagebyggnad. Larm med uppringning via fasta telefonnätet är mycket billigare än ett med GSM. Bredvid garagebyggnaden (100M) ligger en fabrikslokal där jag skulle kunna få låna en telefonlinje.

jag funderade på om man inte lätt skulle kunna bygga om en bärbar telefon till att vara en "trådlös" telefonsladd mellan fabrikslokalen och garaget? De är ju så billiga nu... ...topcomgrunka eller liknande.

Någon som vet om detta är "enkelt" eller svårt? För att förtydliga skall alltså den bärbara handenheten byggas om till ett "vanligt telefonjack". Är detta möjligt?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Möjligt? Mycket tveksamt!

Vad du vill ha är alltså en trådläs länk på ca: 100m mellan garagen och ett annat lokal.

Jag hade tagit 2 st ER400TRS-2 från LPRS (säljs av Acal) och gjort en grej som skickade fram o tillbaka så att den kunne skicka larm ELLER larm kunne uppstå vid att signal inte besvarades inom rimlig tid.
Användarvisningsbild
tax

Inlägg av tax »

Vore grymt om man kunde använda denna från clasohlsson art.nr: 32-8071

Men då behöver man ju någon typ av länk. Den kostar bara 495pix och ringer upp 3 nr så är det möjligt kan det ju va värt lite jobb?
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Är det övervakad larmförbindelse?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Nu finns det färdiga moduler till linux för 95% av alla mobiltelefoner. På jobbet köra jag med en Nokia 3310 och abb från comviq.net. Viktiga felmedelanden skickas till mig som SMS. Då vet man om någon server går ner på kvällen så att man kan åka tidigare på morgonen.

Om man orkar skulle man även kunna skicka MMS med bilder från webcam osv. med det är lite mer jobb.

Billigt är det i alla fall även om det tar lite tid att få allt att fungera. Du kan ju även styra larmet med text från mobilen om du vill. Typ: kordordet är tinitus för... :twisted:
Användarvisningsbild
tax

Inlägg av tax »

nu är jag iförsig linuxgeek som gillar sådana lösningar, men det är inte läge att ha en dator där jag hyr bara sådär. Då skulle man ju iförsig kunna ha wirelessnät och webbkamera... ...hmm. Är det så svårt att öppna en handenhet och löda dit två trådar på rätt ställe? Kanske inte fungerar så...?
Samot

Inlägg av Samot »

Det vore väl en enkel sak om dect telefonen tex har snabbuppringning att vid larm först simulera knapptryck på 'lyft luren' sedan på 'ring senast slagna nummer'. Men icecaps lösningsförslag måste ju man ändå berätta för någonting på mottagarsidan att det ska ringa upp. Med trådlös telefon måste man också det men slipper fixa med länken.
Användarvisningsbild
tax

Inlägg av tax »

Johan.o skrev:Är det övervakad larmförbindelse?
Vad menar du johan?
Användarvisningsbild
tax

Inlägg av tax »

Samot skrev:Det vore väl en enkel sak om dect telefonen tex har snabbuppringning att vid larm först simulera knapptryck på 'lyft luren' sedan på 'ring senast slagna nummer'. Men icecaps lösningsförslag måste ju man ändå berätta för någonting på mottagarsidan att det ska ringa upp. Med trådlös telefon måste man också det men slipper fixa med länken.
Kanske inte så dum ide. Bäst hittills =) Eftersom jag bara använder skype numera har jag en Panasonic KX-TCD650S som jag kan sätta lödkolven i. Vilken grunka vore lämplig för knapptrycknings-simulering?
Samot

Inlägg av Samot »

Går lätt med en uC och två transistor. Sedan vet jag inte hur larmet ger sig tillkänna när det blir inbrott. Men om det sitter en siren som tjuter så kan man kolla på den signalen.
Btw, det behövs ingen uC, går med några transistorer å kondingar. Fördelen med en uC är väl att man kan göra den lite 'intelligent' lättare. Tex att den ringer fler nummer å ringer en gång i minuten eller liknade.
Användarvisningsbild
tax

Inlägg av tax »

Samot skrev:Går lätt med en uC och två transistor. Sedan vet jag inte hur larmet ger sig tillkänna när det blir inbrott. Men om det sitter en siren som tjuter så kan man kolla på den signalen.
Btw, det behövs ingen uC, går med några transistorer å kondingar. Fördelen med en uC är väl att man kan göra den lite 'intelligent' lättare. Tex att den ringer fler nummer å ringer en gång i minuten eller liknade.
Låter som om man kunde testa. Har du något elschema, jag är bra på att sätta ihop, dock vet jag inte hur haha
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Läs gärna reglerna...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nästa steg är att mycket få trådlösa telefoner klarar av 100m. Man måste alltså modda till extern antenn, konstant laddning osv.

Att man sedan kan få telefonen att ringa sist slagna nummer...till vilken nytta? Visst ser man att det är "det nummer" men det är allt.

En enklare lösning är en µC + ett GSM-modem/GSM-mobil. Att få den kombination att skicka ett SMS vid larm är ju ganska enkelt, det rör sig om att skicka en fördefinierat sträng vid larm.
Samot

Inlägg av Samot »

Nyttan med det är att när 'det nummret' ringer så vet man att larmet har gått.

Att programmera en uC och mha ett gsmmodem som ska ringa upp vid larm är inte lättare än att koppla en transistor över en knapp å sätta en trafo som batteriladdare. Förutsatt att räckridden på telefonen är 100m. Vilken lösning som är snyggast är en annan femma.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då jag hade ett hus med ett garage som var 50m från huset var jag genom 5 olika trådlösa telefoner innan jag hittade en som klarade dessa 50m och den gjorde det bara nätt o jämt så jag är mycket skeptisk till att det ens går med en trådlös telefon.
Skriv svar