Konvertera tändning för individuella spolar?
Konvertera tändning för individuella spolar?
Bara en tanke. Anta att man har en elektronisk tändning och vill konvertera för individuella spolar per cylinder... Anta vidare 4 cylindrar
Man tar då två givare, en med två nockar på svänghjulet (A) och en som ger puls från fördelaren vid cyl 1 (B).
Logikutsignalen från tändningen gatas mot utsignalen (Q1..Q4) från en dekadräknare som klockas med A och resettas med B.
Således: efter B är Q0 aktiv och då tändningen (A) kommer går vi till Q1, bästa gång till Q2 etc..
Man tar då två givare, en med två nockar på svänghjulet (A) och en som ger puls från fördelaren vid cyl 1 (B).
Logikutsignalen från tändningen gatas mot utsignalen (Q1..Q4) från en dekadräknare som klockas med A och resettas med B.
Således: efter B är Q0 aktiv och då tändningen (A) kommer går vi till Q1, bästa gång till Q2 etc..
Re: Konvertera tändning för individuella spolar?
Du menar skjuta 1,3 samtidigt och 4,2 samtidigt?
Ja. om det är din tändföljd. Ena stiftet i kompressionsfas och det andra i expansionsfas.
Du behöver två givare monterade på svänghjulet, såvida du inte har en motorstyrning som kan räkna ut var kolvarna befinner sig.
Du behöver två givare monterade på svänghjulet, såvida du inte har en motorstyrning som kan räkna ut var kolvarna befinner sig.
4,3,2,1 i detta fall, men jag klarar mig ju ändå inte med bara givare på svänghjulet. Jag måste ju veta när det är ettan eller trean, eller?
Två givare på svänghjulet räcker, eftersom två cylindrar alltid är i topp samtidigt. Den ena spolar ut den andra klar för tändning.
Så du letar reda på när cylinder 1 skall få sin gnista, då är den andra cylindern i paret i bottenläge, dessa två bildar första cylinderparet som kopplas till första gnistan, 180 grader senare kommer nästa cylinderpar att befinna sig i samma positioner, dessa kopplas till givare 2 och tänder 180 vevaxelgrader efter första paret.
Så du letar reda på när cylinder 1 skall få sin gnista, då är den andra cylindern i paret i bottenläge, dessa två bildar första cylinderparet som kopplas till första gnistan, 180 grader senare kommer nästa cylinderpar att befinna sig i samma positioner, dessa kopplas till givare 2 och tänder 180 vevaxelgrader efter första paret.
Senast redigerad av TomasL 1 november 2016, 22:15:32, redigerad totalt 1 gång.
Ah.. Jag är för trött i dag... Men visst. När ena nocken är i toppläge är antingen ettan eller trean i kompressionsfas... Det borde funka. Två spolar..
Håller på och leker med den tändning som fanns i Silicon Chip 2007. PIC88F, men jag har en nyare PIC, den hanterar förtändning via tabell, tredimensionellt med MAP-sensor och ingång för knacksensor.
Håller på och leker med den tändning som fanns i Silicon Chip 2007. PIC88F, men jag har en nyare PIC, den hanterar förtändning via tabell, tredimensionellt med MAP-sensor och ingång för knacksensor.
Har det på min nuvarande Cheva, och de jag haft innan hade det också.
En liten intressant artikel
https://www.motor.com/magazinepdfs/112004_11.pdf
En liten intressant artikel
https://www.motor.com/magazinepdfs/112004_11.pdf
Tackar!
(Rent parentetiskt hade jag brytarlöst, CDI, hembygge, på min moppe på 70-talet
(Rent parentetiskt hade jag brytarlöst, CDI, hembygge, på min moppe på 70-talet

Lite kul är att SAAB var tidiga med tekniken som beskrivs i pdf-dokumentet.
I slutet av 80-talet satt det ion-sensing tändsystem i SAAB 9000.
I slutet av 80-talet satt det ion-sensing tändsystem i SAAB 9000.
Glöm inte att montera givarna förskjutna så dom inte indikerar vid ÖD utan tidigare, för att systemet ska hinna med innan gnistan ska ut. Litet tips bara.
Beror ju på vilken typ v styrning soom finns att tillgå.
De flesta svänghjulen har ju en mängd hål borrade, med avsaknad av ett hål vid ÖDP för Cyl1.
Om styrningen kan använda detta och räkna fram tändningsögonblick, så kan systemet justera för förtändning osv.
De flesta svänghjulen har ju en mängd hål borrade, med avsaknad av ett hål vid ÖDP för Cyl1.
Om styrningen kan använda detta och räkna fram tändningsögonblick, så kan systemet justera för förtändning osv.
I detta fall har jag tillgång till källkoden och tänkte göra nytt kort ändå. Initialt kommer vi att köra "traditionellt" dvs givare i strömfördelare, en spole och fördelare. Tändningen styrs av varv, vacuum och knacksensor, men man vill ju gärna tänka framåt.