Konvertera tändning för individuella spolar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 9167
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Konvertera tändning för individuella spolar?

Inlägg av AndersG »

Bara en tanke. Anta att man har en elektronisk tändning och vill konvertera för individuella spolar per cylinder... Anta vidare 4 cylindrar

Man tar då två givare, en med två nockar på svänghjulet (A) och en som ger puls från fördelaren vid cyl 1 (B).

Logikutsignalen från tändningen gatas mot utsignalen (Q1..Q4) från en dekadräknare som klockas med A och resettas med B.

Således: efter B är Q0 aktiv och då tändningen (A) kommer går vi till Q1, bästa gång till Q2 etc..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 47217
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Konvertera tändning för individuella spolar?

Inlägg av TomasL »

Kör wasted spark i stället, mycket enklare.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 9167
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Konvertera tändning för individuella spolar?

Inlägg av AndersG »

Du menar skjuta 1,3 samtidigt och 4,2 samtidigt?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 47217
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Konvertera tändning för individuella spolar?

Inlägg av TomasL »

Ja. om det är din tändföljd. Ena stiftet i kompressionsfas och det andra i expansionsfas.
Du behöver två givare monterade på svänghjulet, såvida du inte har en motorstyrning som kan räkna ut var kolvarna befinner sig.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 9167
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Konvertera tändning för individuella spolar?

Inlägg av AndersG »

4,3,2,1 i detta fall, men jag klarar mig ju ändå inte med bara givare på svänghjulet. Jag måste ju veta när det är ettan eller trean, eller?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 47217
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Konvertera tändning för individuella spolar?

Inlägg av TomasL »

Två givare på svänghjulet räcker, eftersom två cylindrar alltid är i topp samtidigt. Den ena spolar ut den andra klar för tändning.

Så du letar reda på när cylinder 1 skall få sin gnista, då är den andra cylindern i paret i bottenläge, dessa två bildar första cylinderparet som kopplas till första gnistan, 180 grader senare kommer nästa cylinderpar att befinna sig i samma positioner, dessa kopplas till givare 2 och tänder 180 vevaxelgrader efter första paret.
Senast redigerad av TomasL 1 november 2016, 22:15:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 9167
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Konvertera tändning för individuella spolar?

Inlägg av AndersG »

Ah.. Jag är för trött i dag... Men visst. När ena nocken är i toppläge är antingen ettan eller trean i kompressionsfas... Det borde funka. Två spolar..

Håller på och leker med den tändning som fanns i Silicon Chip 2007. PIC88F, men jag har en nyare PIC, den hanterar förtändning via tabell, tredimensionellt med MAP-sensor och ingång för knacksensor.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 47217
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Konvertera tändning för individuella spolar?

Inlägg av TomasL »

Har det på min nuvarande Cheva, och de jag haft innan hade det också.
En liten intressant artikel
https://www.motor.com/magazinepdfs/112004_11.pdf
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 9167
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Konvertera tändning för individuella spolar?

Inlägg av AndersG »

Tackar!

(Rent parentetiskt hade jag brytarlöst, CDI, hembygge, på min moppe på 70-talet :)
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Konvertera tändning för individuella spolar?

Inlägg av Johanb »

Lite kul är att SAAB var tidiga med tekniken som beskrivs i pdf-dokumentet.
I slutet av 80-talet satt det ion-sensing tändsystem i SAAB 9000.
pinch
Inlägg: 182
Blev medlem: 7 december 2014, 19:42:10
Ort: Stockholm

Re: Konvertera tändning för individuella spolar?

Inlägg av pinch »

Glöm inte att montera givarna förskjutna så dom inte indikerar vid ÖD utan tidigare, för att systemet ska hinna med innan gnistan ska ut. Litet tips bara.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 47217
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Konvertera tändning för individuella spolar?

Inlägg av TomasL »

Beror ju på vilken typ v styrning soom finns att tillgå.
De flesta svänghjulen har ju en mängd hål borrade, med avsaknad av ett hål vid ÖDP för Cyl1.
Om styrningen kan använda detta och räkna fram tändningsögonblick, så kan systemet justera för förtändning osv.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 9167
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Konvertera tändning för individuella spolar?

Inlägg av AndersG »

I detta fall har jag tillgång till källkoden och tänkte göra nytt kort ändå. Initialt kommer vi att köra "traditionellt" dvs givare i strömfördelare, en spole och fördelare. Tändningen styrs av varv, vacuum och knacksensor, men man vill ju gärna tänka framåt.
Skriv svar