Hejasn jag ber om ursäckt att jag skriver i en så gammal tråd men jag tyckte det passade här. Jag skulle vilja ha hjälp med att hitta en solenoid ventil helst en 2/2 med en 180 graders sväng .. alltså en som ser ut som ett u. Till ett liknande project, helst så billigt som möjligt
Det är inget fel med att fortsätta i samma tråd om det är samma ämne. Bara bra enligt min mening. Men om du vill hatag i något så kan det nog vara bra att försöka i köp och sälj.
Jo det är ju klart ^^ men jag behöver få tag i en återförsäljare då jag behöver en ca 3-6 st likadana .. annars hade man ju kunnat sticka ner till skroten och plockat från en del hushållsmaskiner ^^
Men vad är problemet egentligen. en kolv med 2st diametrar varav den större på kanske 20mm går in i pipans bakkant och tätar med o-ring. Den andra på 25mm sitter i en diameter rakt bakåt och en avtryckare hindrar kolven från att flyga bak. När avtrycket släpper så kommer trycket att flytta ventilen bakåt på någon hundradelssekund och när den öppnar ut i pipan så kommer allt tryck att arbeta mot de 25mm och ventilen öpnnar ännu snabbare.
Jag har gjort en sådan i mini på jobbet och den släpper 1bar i en smäll. 3bar skjuter en projektil ett par hundra meter.
Där ligger ackumulatorn i en cylinder utanpå pipan och pipan slutar 10cm innan bakkant på det grövre röret och det sitter som sagt en kolv som skiljer dessa från varandra.