Solenoidventil till pneumatisk potatiskanon

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Spazze

Solenoidventil till pneumatisk potatiskanon

Inlägg av Spazze »

Jag letar efter en lämplig ventil till en pneumatisk kanon här i Sverige. I USA har jag sett att många använder "sprinkler valves" men jag kan inte hittat nåt liknande här.

Jag har kikat på lite olika alternativ som alla går bort:
solenoidventil från diskmaskin - för svag och dåligt flöde,
diverse ventiler från bilar som man skulle kunna hitta på skroten - har inte hört talas om nån bra ventil som klarar högt tryck,
stora ventiler för vatten - för dyra, upp mot 500kr och mer.

Närmare 10 bar tänkte jag använda om det går att hitta en ventil som klarar det till ett överkomligt pris.

Några förslag?
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Utanför frågan, men tryck på mer än 3bar är väll lika med en mindre smäll om något slulle hända?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du beköver en snabb butterfly-ventil. Den har förmågan att öppna helt & snabbt och det behövs enligt "Mythbusters".

Grejen är att en "vanlig" ventil inte kan ge det luftflöde som behövs till en potatiskanon, en butterfly-ventil är i sin enkelhet en vridbar plåtbit som kan öppnas 90°.
Spazze

Inlägg av Spazze »

Jag ska kika på butterflyventiler då. Du vet inte vilket avsnitt av mythbusters det var? Hittar det inte på http://dsc.discovery.com/fansites/mythb ... isode.html

Logan: jag förstår inte riktigt vart du vill komma, om det smäller så mycket mer med tryck på över tre bar. Jag kommer hålla mej under fem bar har jag bestämt nu. Om jag får tag på en bra ventil kommer det räcka rätt långt tror jag.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Episode 9, chicken gun
Spazze

Inlägg av Spazze »

Tack, tar och kikar på det avsnittet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kanske har en rak 1" ventil liggandes, måste kolla i lådorna om intresse funnes
Spazze

Inlägg av Spazze »

vad för sorts ventil är det exakt?
Användarvisningsbild
Sinumerik

Inlägg av Sinumerik »

finns vanliga kranar, sådana med handtag, används bl.a till brandslangar och tryckluft, de öppnar fullt med bara kvarts vridning och stryper ganska lite. Besök en vvs-butik och kolla så ser du.
Spazze

Inlägg av Spazze »

Jag har börjat bygga på en sån här ventil: http://www.advancedspuds.com/valve2.htm
"piston valve", hur man nu ska översätta det.
I sann elektronikanda har jag en stor elektrolytkondensator som "kolv".

Nån som kan tipsa om en bra vvs-butik i Stockholm förresten?
ADMJ

Inlägg av ADMJ »

Jag har byggt ett par enkla potatiskanoner för några år sedan tillsammans med några kompisar. Vi använde en kulventil, och för att få den att öppna så snabbt som möjligt fjäderbelastade vi den och fixade en avtryckarspärr. Fungerade fint, åtminstone för vår del, men vi hade inte så högt tryck som du avser att ha, så jag vet inte hur det hade funkat att använda en sån till ditt projekt. Vad ska du ha för tryckbehållare?
SanSao

Inlägg av SanSao »

Spazze skrev:Jag ska kika på butterflyventiler då. Du vet inte vilket avsnitt av mythbusters det var? Hittar det inte på http://dsc.discovery.com/fansites/mythb ... isode.html

Logan: jag förstår inte riktigt vart du vill komma, om det smäller så mycket mer med tryck på över tre bar. Jag kommer hålla mej under fem bar har jag bestämt nu. Om jag får tag på en bra ventil kommer det räcka rätt långt tror jag.
det går på tv nu :p
Användarvisningsbild
xenonfire

Inlägg av xenonfire »

Bästa sättet att bygga en snabb ventil är:
Man bygger en stor rund lucka som sitter med gångjärn i ena kanten.
Sedan så har man en liten kolv som håller luckan stängd.
När kolven åker ut från luckan så öppnas den.

Det är på detta sätt som en sprinklerventil fungerar för sprinkler som sitter utomhus.
Spazze

Inlägg av Spazze »

Oj här hade jag missat lite svar.

Jag har en PET-flaska som tryckbehållare... Ja jag har trycktestat den och så. Men max 7 bar skulle det bli eftersom det är vad kompressorn ger som mest.

Jag började på en "piston valve" men körde fast halvvägs och kanonen tillhör nu kategorin halvfärdiga och inaktiva projekt.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

En pneumatisk slidventil är nog det snabbaste åtminstone när det gäller lite större diametrar. En slidventil påminner lite om en giljotin i sin uppbyggnad ifall någon inte sett en sådan.
Skriv svar