Solenoidventil till pneumatisk potatiskanon
Solenoidventil till pneumatisk potatiskanon
Jag letar efter en lämplig ventil till en pneumatisk kanon här i Sverige. I USA har jag sett att många använder "sprinkler valves" men jag kan inte hittat nåt liknande här.
Jag har kikat på lite olika alternativ som alla går bort:
solenoidventil från diskmaskin - för svag och dåligt flöde,
diverse ventiler från bilar som man skulle kunna hitta på skroten - har inte hört talas om nån bra ventil som klarar högt tryck,
stora ventiler för vatten - för dyra, upp mot 500kr och mer.
Närmare 10 bar tänkte jag använda om det går att hitta en ventil som klarar det till ett överkomligt pris.
Några förslag?
Jag har kikat på lite olika alternativ som alla går bort:
solenoidventil från diskmaskin - för svag och dåligt flöde,
diverse ventiler från bilar som man skulle kunna hitta på skroten - har inte hört talas om nån bra ventil som klarar högt tryck,
stora ventiler för vatten - för dyra, upp mot 500kr och mer.
Närmare 10 bar tänkte jag använda om det går att hitta en ventil som klarar det till ett överkomligt pris.
Några förslag?
Jag ska kika på butterflyventiler då. Du vet inte vilket avsnitt av mythbusters det var? Hittar det inte på http://dsc.discovery.com/fansites/mythb ... isode.html
Logan: jag förstår inte riktigt vart du vill komma, om det smäller så mycket mer med tryck på över tre bar. Jag kommer hålla mej under fem bar har jag bestämt nu. Om jag får tag på en bra ventil kommer det räcka rätt långt tror jag.
Logan: jag förstår inte riktigt vart du vill komma, om det smäller så mycket mer med tryck på över tre bar. Jag kommer hålla mej under fem bar har jag bestämt nu. Om jag får tag på en bra ventil kommer det räcka rätt långt tror jag.
Jag har börjat bygga på en sån här ventil: http://www.advancedspuds.com/valve2.htm
"piston valve", hur man nu ska översätta det.
I sann elektronikanda har jag en stor elektrolytkondensator som "kolv".
Nån som kan tipsa om en bra vvs-butik i Stockholm förresten?
"piston valve", hur man nu ska översätta det.
I sann elektronikanda har jag en stor elektrolytkondensator som "kolv".
Nån som kan tipsa om en bra vvs-butik i Stockholm förresten?
Jag har byggt ett par enkla potatiskanoner för några år sedan tillsammans med några kompisar. Vi använde en kulventil, och för att få den att öppna så snabbt som möjligt fjäderbelastade vi den och fixade en avtryckarspärr. Fungerade fint, åtminstone för vår del, men vi hade inte så högt tryck som du avser att ha, så jag vet inte hur det hade funkat att använda en sån till ditt projekt. Vad ska du ha för tryckbehållare?
det går på tv nuSpazze skrev:Jag ska kika på butterflyventiler då. Du vet inte vilket avsnitt av mythbusters det var? Hittar det inte på http://dsc.discovery.com/fansites/mythb ... isode.html

Bästa sättet att bygga en snabb ventil är:
Man bygger en stor rund lucka som sitter med gångjärn i ena kanten.
Sedan så har man en liten kolv som håller luckan stängd.
När kolven åker ut från luckan så öppnas den.
Det är på detta sätt som en sprinklerventil fungerar för sprinkler som sitter utomhus.
Man bygger en stor rund lucka som sitter med gångjärn i ena kanten.
Sedan så har man en liten kolv som håller luckan stängd.
När kolven åker ut från luckan så öppnas den.
Det är på detta sätt som en sprinklerventil fungerar för sprinkler som sitter utomhus.
Oj här hade jag missat lite svar.
Jag har en PET-flaska som tryckbehållare... Ja jag har trycktestat den och så. Men max 7 bar skulle det bli eftersom det är vad kompressorn ger som mest.
Jag började på en "piston valve" men körde fast halvvägs och kanonen tillhör nu kategorin halvfärdiga och inaktiva projekt.
Jag har en PET-flaska som tryckbehållare... Ja jag har trycktestat den och så. Men max 7 bar skulle det bli eftersom det är vad kompressorn ger som mest.
Jag började på en "piston valve" men körde fast halvvägs och kanonen tillhör nu kategorin halvfärdiga och inaktiva projekt.