Problem med digitalt bilslutsteg!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
piko

Inlägg av piko »

Tack :) Att beställa via företag är nog inga problem för min del :)

Mja, fungerar är jag nog ganska säker på att det gör, ska försöka få tag i en multimeter och mäta upp dioden (min är borttappad. :().

Satt och funderade lite på om orsaken till överslaget kan ha berott på spänningsfall under en riktigt djup bascykel, vad tror ni?
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Som DeeJayPA sa, det är mycket ovanligt att dessa dioder går sönder, normalt brinner nätdelen och/eller sluttrissorna upp. Jag skulle gissa att det är kortis i någon av dina sluttrissor, dioderna går normalt inte sönder utan anledning. Hursomhelst, byt dioden eller sätt dit nåt annat till att börja. Använd ett spänningsagg. med strömbegränsning som ger minst två ampere och starta steget för att kolla om det går igång. Kopplar du in det på batteriet är det risk för att det brinner upp igen innan du hiner blinka.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Nedis hade inga FMG22R på lager så då är det ingen ide att beställa för då kommer dom säker inte förän nästa påsk.
Men om du vill ha en beggad att testa med så kan jag fixa det iaf.
piko

Inlägg av piko »

DeeJayPA skrev:Nedis hade inga FMG22R på lager så då är det ingen ide att beställa för då kommer dom säker inte förän nästa påsk.
Men om du vill ha en beggad att testa med så kan jag fixa det iaf.
Det vore RIKTIGT sjysst om du hade lust med det.. :)
piko

Inlägg av piko »

thepirateboy skrev:Som DeeJayPA sa, det är mycket ovanligt att dessa dioder går sönder, normalt brinner nätdelen och/eller sluttrissorna upp. Jag skulle gissa att det är kortis i någon av dina sluttrissor, dioderna går normalt inte sönder utan anledning. Hursomhelst, byt dioden eller sätt dit nåt annat till att börja. Använd ett spänningsagg. med strömbegränsning som ger minst två ampere och starta steget för att kolla om det går igång. Kopplar du in det på batteriet är det risk för att det brinner upp igen innan du hiner blinka.
Som sagt, är ju inte säker på att dioden har brunnit av heller, ska försöka meka fram en multimeter till veckan och mäta upp dioden..

Och om sluttrissorna hade brunnit så hade det inte kommit något ljud väl?
Det blir ju ljud (lika högt som vanligt) om jag gav slutsteget näven, spelade väl nån minut innan bilen kom i rörelse igen..

Då steget lämnar ca 1kW rms @ 2ohm (14volt, uppmätt i kub. Vi snackar ju åtminstonde 70A?) och jag har väl inte världens hetaste matning från battriet så skulle det kunna vara så att det har blivit ett rejält spänningsfall..
Skriv svar