Projekt: Göra om labb-platsen

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Grym:
Har du Kjell's panelhylsor hemma?
Skulle behöva lite mått... :)

Panelhålet ska vara 8.8mm i diameter. Men hur stor är muttern/ringen som håller fast dem? Är det muttern som har störst diameter? Anledningen till frågan är att jag behöver veta hur tätt man kan sätta dem.

Sedan står det "Paneltjocklek 5mm". Är det min eller max eller något där mellan? :) Kan man montera den på 4mm plexiglas?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

och rätt lottorad är
13,8
12,1
8,6
10,4
5,6
2,0

största vidden på muttern är 13,8mm, nyckelvidd 12,1
8,6mm hål är lämpligt
10,4 är den yttre diametern
5,6mm längd på gängan
2 mm hög mutter, så 4mm är nog största paneltjocklek , funkar ner till 0mm
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag hade inte många rätt på lottoraden, men tack för hjälpen! :) :tumupp:

edit: Jajjamensan, nu är det solklart hur jag ska sätta kontakterna.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Dags att uppdatera projekt-tråden!

Jag hade tänkt sätta solfilm på baksidan av alla paneler.
Men knapparna och LCD'n tog så mycket plats att det bara hade blivit två smala remsor. Inte så snyggt. Istället blev den vit!

Händelseförloppet i bilder:

Montering av knappar och LCD:
Bild

Fixa massa hål:
Bild

Lite målarfärg senare:
Bild
Den ser snyggare ut i verkligheten. Kameran tyckte nog det blev för vitt.. :roll:
Blev riktigt nöjd över fönstret för LCD'n. Det är samma plexiglasplatta som resten av panelen. Jag struntade helt enkelt i att måla den rutan. Mycket snyggare än om man hade gjort hål!
(Knapparna sticker inte ut, utan har samma höjd som resten av panelen.)

I hålen till höger kommer det sitta labbkontakter. Sedan kommer det sitta tumskruvar i stället för de små skruvarna i hörnen. Knapparna kommer från ett gammalt tangentbord. Det vore inte dumt om de var lite ljusare. Hm, man kanske kan måla dem? :)
platinum

Inlägg av platinum »

Värkligen snyggt det där :tumupp:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tack. :)

Phu, nu har jag rensat gamla labb-bordet. Vilken massa grejjer det var där! :D

Det kommer några bilder på den nya labbplatsen ikväll. Om jag skulle ta kort på bordet i den här eftermiddagsolen så skulle det bara bli vitt överallt. :)

Nu ska det byggas ett förvarings-skåp för komponenter och övriga prylar som tidigare låg överallt. :roll:
platinum

Inlägg av platinum »

Hehe, du kommer ju få pedantisk årdning vid labbet :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Tro mig, bara för man har instrument och sådant uppradat och snyggt behöver det inte alls betyda att det andra runtikring kommer vara i någon särskilt bra ordning... ;)
platinum

Inlägg av platinum »

Syftade på det här: "Nu ska det byggas ett förvarings-skåp för komponenter och övriga prylar som tidigare låg överallt." :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

MadModder: Helt riktigt! :D Först måste jag göra snyggt runt omkring också. Sedan kommer det svåra: Att hålla det snyggt och inte lägga grejjer på bordet "tills vidare". De två sista orden brukar efter ett tag bli utbytta mot "för alltid"... :oops:

Gjorde en liten "timelaps"-film på förvandlingen...
Klicka här. (518kb gif.)
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Det där blir ju kanon men det såg lite högt ut? Vet inte om du har skrivit det tidigare i tråden men kommer du få plats med oscilloskop däri?

Hmm, sån där timelaps-film borde man ju göra på alla sina projekt. Kommer ihåg att mullemeck och $tiff gjorde en för sin LED-display också. Kameravinkeln behöver ju inte vara perfekt varje gång men man kan ju ta kort så ofta som möjligt. Problemet är väl att man inte alltid håller på på en plats och då blir det inte lika bra. Från och med nu ska jag försöka börja med det iaf.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

När jag ställde dit bordet så tycket jag det såg jättestort ut, men nu tycker jag det blev lagom. Bordet är 75.6cm högt. Inte för högt för att sitta vid om man har en höj/sänkbar stol. Det är även en lagom höjd om man vill stå upp och rota i någon apparat. :)

Bordet är 170cm långt och 60cm djupt, om man inte räknar med panelen, som är 20cm djup. Nu har jag inget oscilloskop, men jag har förberett för att kunna få plats med ett ifall (eller när) jag köper. (Det sitter vinklar under bordet så jag enkelt kan sätta fast en djupare hylla till höger om den nuvarande panelen.)

Timelaps-filmer är roliga att göra. Har gjort sådana på soluppgångar, tidvatten, pizza i ugn, blommor som stått utan vatten en tid (och som jag vattnat precis innan jag börjat ta bilder.) Det är lättast med videokamera som har inbyggda funktioner för det, då sköter det sig självt. Men ibland använder jag vanlig digitalkamera och trycker av när jag tycker att det hänt lagom mycket. :)

Till projekt är det ju helt perfekt med timelaps. Då ser man projektet växa fram. Perfekt om man tycker att det tar jättelångtid innan man kommer någonstans.

Hoppas fler gör såna här filmer till sina projekt! :)
platinum

Inlägg av platinum »

Ja du det är ju lite skillnad på då och nu. Men vart fasen har alla saker som låg på bordet tagit vägen? Nu måste det ju vara stökigt nån annan stans i huset/lägenheten :wink:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det verkar som om du har erfarenhet av det? :D
Du har helt rätt.

För tillfället ligger alla saker på ett annat bord. Lödpenna, mätinstrument och labbplatta ska stå på det nya bordet. Alla verktyg ska sitta på en verktygstavla. På det gamla bordet låg det fullt med delar som blivit bortplockade när jag behövt delar från hårddiskar mm. Allt sådant ska sorteras och läggas i lådor i ett skåp.

Tidigare hade jag en ask med "standardkomponenter" vid labbplattan. Det var praktiskt att ha snabb åtkomst till t.ex BD139, 220ohms-motstånd, avstörningskondensatorer mm när man labbade. Denna möjlighet vill jag ha kvar, men utan att massa askar tar upp plats på bordet. Funderar på att sätta någon form av låda under bordet som man kan dra ut.
Några varianter på ClasOhlson: 31-6 eller 31-92-11, eller liknande. Sätter man sådana på en skena eller utdragbar tangentbordshylla så kan man snabbt komma åt dem och lika snabbt gömma dem igen.

För alla andra komponenter har jag sortimentskåp, liknande 31-2374 på ClasOhlson.

Så kort sagt: Det är lite jobb kvar innan jag är klar. :)
platinum

Inlägg av platinum »

Mm....just nu ser det ut som et rent he****te om man kan säga så:) Ska till och med få gäster idag så det blir kanske lite pinsamt men får se hur det går 8). Men det är nästan otroligt att man inte kan hålla årdning på sina saker även fast man har 2 labbbord. Fast det blir väll bara så att man sprider ut skiten mer då?

Japp, en tangentbordshylla är perfekt för sånna saker.

En lten rolig sak när man har sortimentskåp osv. som man har sakerna i så blir det ju ungefär såhär: Det börjar med att du ska ha en komponent sen en, en till osv. Sen tänker man att jag lägger tillbaka sakerna när jag "lekt" färdigt. Men sen lägger man bara sakerna på bordet och när man gjort så 10 gånger så säger man bara: -Fan, vad rörigt det vart...........
Skriv svar