Förslag på logikkrets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rogga10000

Förslag på logikkrets

Inlägg av Rogga10000 »

Hej,
Tacksam för förslag på logikkrets som kan känna spänningsskillnad mellan två ingångar och tända en lysdiod om den ena är högre än den andra?

Mitt projekt går ut på att bygga en inomhussensor till en värmepump (Nibe Fighter 1115). Sensorn är enkel och består av en NTC-krets (ÄR-värdet) och en potentiometerkrets (Bör-värdet). Styrenheten i VP mäter spänningsfallet mellan kretsarna. Spänningen över resp krets varierar mellan ca 1,5-3V beroende på temperatur.

Innan jag etsar kretskortet önskar jag kunna komplettera med en liten IC-krets som tänder en lysdiod när ÄR-värdet är lägre än Bör-värdet, dvs samma funktion som på golvvärmetermostater. Har tillgång till matningsspänning 5 resp 12V

Tacksam för förslag

Mvh
Roger
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Förslag på logikkrets

Inlägg av AndLi »

Du behöver en OP-förstärkare, inte riktigt vad man definierar som en logikkrets, men man kan ju se den som en analog logikkrets..

googla på 741 så lär du hitta massa tutorials...
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Lite hysteres lär också behövas. Att bara köra på/av exakt vid omslagsnivån blir inte bra.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Är det bara en lysdiod som ska styras behöver man ju inte bry sej om hysteres, värre om man ska styra värmekällan.

Det går ju att bygga samma sak med en liten MCU också, om man kan programmera och har utvecklingsmiljön redan.
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Stor risk att det ser ut som skit med blink och flimmer, men visst...
Man sparar ju hela två motstånd, typ.
Rogga10000

Inlägg av Rogga10000 »

Tack för kommentaren. Lite hysteris undviker säkert att dioden blinkar då är=bör. Jag antar att det då krävs programmering av kretsen.

Jag har ackumulatortankar och ganska trögt system som gör att det kanske inte blir störande. En fördel kan vara att dioden skall lysa hela tiden då är-värdet är lägre än bör-värdet. Det borde ta ett tag för pumpen att värma upp huset så att dioden slocknar.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Programmeringen gör man genom att välja värden på de externa komponenterna du behöver runt OPn.

Prova tex googla 741 & termostat så finns det flera förslag, du kan ju dock skippa hela relädrivningsbiten, det bör gå att driva leden direkt....
Rogga10000

Inlägg av Rogga10000 »

Har nu googlat 741. Hittade ett schema över OP Amp Comparator. Går att skicka in upp till 6V på ingångarna.
V2>V1->Vout=+Vcc
V2<V1->Vout=-Vcc

Vid Vcc=5V går det att driva en lysdiod på utgången i serie med ett motstånd på 330Ohm

Verkar kunna vara en enkel lösning på mitt projekt. Tror ni det kommer att fungera?
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Ett annat förslag är att använda en TCA965 ! :tumupp: Googla lite så hittar du olika kretslösningar!
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... CA965.html

Edit; Såg att dom har blivit svindyra, så kanske inget bra förslag! :?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det finns ju inbyggd funktion för dockning mot acktank i styrningen på 1115. Bara sätta en ntc i tanken och aktivera rätt meny.

https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... Aue5mEi-yA
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Varför föreslår ni något så ålderdomligt som 741 när TS behöver en komparator, med 5 volt driver man inte en 741, med 12 så funkar det väl. Jag kan föreslå en LM2901, visserligen en fyrdubbel men det finns enkla också

Protte
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

741 var för att få googleträffarna i rätt riktning, något ska väl TS göra själv med?
Tanken var att han skulle lära sig om OPar, tänka oj lite hög matningsspänning, undra om det finns någon annan bättre och jobba lite själv...

Inser att man idag förväntas curla allt och alla...
Rogga10000

Inlägg av Rogga10000 »

Hej,
Har nu byggt och kopplat in inomhussensor till värmepumpen. Den fungerar utmärkt.

Det som inte gick riktigt som planerat var komparatorkretsen som skall tända lysdioden då Är-värdet är under Bör-värdet. Är-värdet är ca+2V och Bör-värdet är -2V i förhållande till gemensam nollpunkt.

Skulle vilja invertera bör-värdet så det blir positivt så att komparatorkretsen kan jämföra spänningsnivåerna på dessa. I min komparatorkrets (TLC372) har jag en OP-extra. Är den lämplig som inverterare till detta ändamål eller finns det något bättre/smartare sätt att lösa denna funktion?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Har du chans att rita ett schema precis som du kopplat?
Rogga10000

Inlägg av Rogga10000 »

Hej,
Har gjort ett snabb skiss som jag laddar upp med mobilen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar