Förslag på logikkrets
-
Förslag på logikkrets
Hej,
Tacksam för förslag på logikkrets som kan känna spänningsskillnad mellan två ingångar och tända en lysdiod om den ena är högre än den andra?
Mitt projekt går ut på att bygga en inomhussensor till en värmepump (Nibe Fighter 1115). Sensorn är enkel och består av en NTC-krets (ÄR-värdet) och en potentiometerkrets (Bör-värdet). Styrenheten i VP mäter spänningsfallet mellan kretsarna. Spänningen över resp krets varierar mellan ca 1,5-3V beroende på temperatur.
Innan jag etsar kretskortet önskar jag kunna komplettera med en liten IC-krets som tänder en lysdiod när ÄR-värdet är lägre än Bör-värdet, dvs samma funktion som på golvvärmetermostater. Har tillgång till matningsspänning 5 resp 12V
Tacksam för förslag
Mvh
Roger
Tacksam för förslag på logikkrets som kan känna spänningsskillnad mellan två ingångar och tända en lysdiod om den ena är högre än den andra?
Mitt projekt går ut på att bygga en inomhussensor till en värmepump (Nibe Fighter 1115). Sensorn är enkel och består av en NTC-krets (ÄR-värdet) och en potentiometerkrets (Bör-värdet). Styrenheten i VP mäter spänningsfallet mellan kretsarna. Spänningen över resp krets varierar mellan ca 1,5-3V beroende på temperatur.
Innan jag etsar kretskortet önskar jag kunna komplettera med en liten IC-krets som tänder en lysdiod när ÄR-värdet är lägre än Bör-värdet, dvs samma funktion som på golvvärmetermostater. Har tillgång till matningsspänning 5 resp 12V
Tacksam för förslag
Mvh
Roger
Re: Förslag på logikkrets
Du behöver en OP-förstärkare, inte riktigt vad man definierar som en logikkrets, men man kan ju se den som en analog logikkrets..
googla på 741 så lär du hitta massa tutorials...
googla på 741 så lär du hitta massa tutorials...
Lite hysteres lär också behövas. Att bara köra på/av exakt vid omslagsnivån blir inte bra.
Är det bara en lysdiod som ska styras behöver man ju inte bry sej om hysteres, värre om man ska styra värmekällan.
Det går ju att bygga samma sak med en liten MCU också, om man kan programmera och har utvecklingsmiljön redan.
Det går ju att bygga samma sak med en liten MCU också, om man kan programmera och har utvecklingsmiljön redan.
Stor risk att det ser ut som skit med blink och flimmer, men visst...
Man sparar ju hela två motstånd, typ.
Man sparar ju hela två motstånd, typ.
-
Tack för kommentaren. Lite hysteris undviker säkert att dioden blinkar då är=bör. Jag antar att det då krävs programmering av kretsen.
Jag har ackumulatortankar och ganska trögt system som gör att det kanske inte blir störande. En fördel kan vara att dioden skall lysa hela tiden då är-värdet är lägre än bör-värdet. Det borde ta ett tag för pumpen att värma upp huset så att dioden slocknar.
Jag har ackumulatortankar och ganska trögt system som gör att det kanske inte blir störande. En fördel kan vara att dioden skall lysa hela tiden då är-värdet är lägre än bör-värdet. Det borde ta ett tag för pumpen att värma upp huset så att dioden slocknar.
Programmeringen gör man genom att välja värden på de externa komponenterna du behöver runt OPn.
Prova tex googla 741 & termostat så finns det flera förslag, du kan ju dock skippa hela relädrivningsbiten, det bör gå att driva leden direkt....
Prova tex googla 741 & termostat så finns det flera förslag, du kan ju dock skippa hela relädrivningsbiten, det bör gå att driva leden direkt....
-
Har nu googlat 741. Hittade ett schema över OP Amp Comparator. Går att skicka in upp till 6V på ingångarna.
V2>V1->Vout=+Vcc
V2<V1->Vout=-Vcc
Vid Vcc=5V går det att driva en lysdiod på utgången i serie med ett motstånd på 330Ohm
Verkar kunna vara en enkel lösning på mitt projekt. Tror ni det kommer att fungera?
V2>V1->Vout=+Vcc
V2<V1->Vout=-Vcc
Vid Vcc=5V går det att driva en lysdiod på utgången i serie med ett motstånd på 330Ohm
Verkar kunna vara en enkel lösning på mitt projekt. Tror ni det kommer att fungera?
Ett annat förslag är att använda en TCA965 !
Googla lite så hittar du olika kretslösningar!
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... CA965.html
Edit; Såg att dom har blivit svindyra, så kanske inget bra förslag!

http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... CA965.html
Edit; Såg att dom har blivit svindyra, så kanske inget bra förslag!

Det finns ju inbyggd funktion för dockning mot acktank i styrningen på 1115. Bara sätta en ntc i tanken och aktivera rätt meny.
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... Aue5mEi-yA
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... Aue5mEi-yA
- prototypen
Varför föreslår ni något så ålderdomligt som 741 när TS behöver en komparator, med 5 volt driver man inte en 741, med 12 så funkar det väl. Jag kan föreslå en LM2901, visserligen en fyrdubbel men det finns enkla också
Protte
Protte
741 var för att få googleträffarna i rätt riktning, något ska väl TS göra själv med?
Tanken var att han skulle lära sig om OPar, tänka oj lite hög matningsspänning, undra om det finns någon annan bättre och jobba lite själv...
Inser att man idag förväntas curla allt och alla...
Tanken var att han skulle lära sig om OPar, tänka oj lite hög matningsspänning, undra om det finns någon annan bättre och jobba lite själv...
Inser att man idag förväntas curla allt och alla...
-
Hej,
Har nu byggt och kopplat in inomhussensor till värmepumpen. Den fungerar utmärkt.
Det som inte gick riktigt som planerat var komparatorkretsen som skall tända lysdioden då Är-värdet är under Bör-värdet. Är-värdet är ca+2V och Bör-värdet är -2V i förhållande till gemensam nollpunkt.
Skulle vilja invertera bör-värdet så det blir positivt så att komparatorkretsen kan jämföra spänningsnivåerna på dessa. I min komparatorkrets (TLC372) har jag en OP-extra. Är den lämplig som inverterare till detta ändamål eller finns det något bättre/smartare sätt att lösa denna funktion?
Har nu byggt och kopplat in inomhussensor till värmepumpen. Den fungerar utmärkt.
Det som inte gick riktigt som planerat var komparatorkretsen som skall tända lysdioden då Är-värdet är under Bör-värdet. Är-värdet är ca+2V och Bör-värdet är -2V i förhållande till gemensam nollpunkt.
Skulle vilja invertera bör-värdet så det blir positivt så att komparatorkretsen kan jämföra spänningsnivåerna på dessa. I min komparatorkrets (TLC372) har jag en OP-extra. Är den lämplig som inverterare till detta ändamål eller finns det något bättre/smartare sätt att lösa denna funktion?
-
Hej,
Har gjort ett snabb skiss som jag laddar upp med mobilen
Har gjort ett snabb skiss som jag laddar upp med mobilen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.