Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

SM3BDZ skrev:En nackdel med att enbart förlita sig till gitarrens volymkontroll, är att denna ofta gör att gitarrmiken tappar något i diskant när man sänker volymen, då resistansen i kombination med mikens reaktans bildar ett filter...

Beträffande ingångssteget i schemat ovan, så ser jag inte det som en differentialförstärkare, utan som två separata förstärkarsteg med gemensamt katodmotstånd och katodavkoppling. Om man utesluter avkopplingskondensatorn, minskar då förstärkningen.
Intressant kommentar!

Den första delen hade jag ingen aning om, jag tackar för den informationen även om jag är tveksam till allvaret.

Den andra delen tror jag faktiskt du har rätt i när jag tänker efter, det blir ju ingen differentialförstärkare längre om man avkopplar det gemensamma katodmotståndet.

MVH/Roger
PS
Tack gode Gud för unga(?), nya och uppenbarligen både trevliga och kunniga medlemmar :)
Senast redigerad av Spisblinkaren 28 augusti 2016, 16:39:49, redigerad totalt 1 gång.
SM3BDZ

Inlägg av SM3BDZ »

:) 63 vårar ung ja! :lol:
Inte så ung på forumet heller, men läser betydligt oftare än jag skriver.

Ska tillägga att min anmärkning beträffande diskant-tapp, gäller för gitarrer med passiv elektronik, där volymkontrollen sätter sig i serie med gitarrmikrofonen(-erna) och när gitarren ansluts till en högohmig förstärkaringång. Fenomenet är tydligast med single coil mikar. Går lätt att verifiera t ex med en Fender strat mot en rörförstärkare.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

SM3BDZ skrev: En nackdel med att enbart förlita sig till gitarrens volymkontroll, är att denna ofta gör att gitarrmiken tappar något i diskant när man sänker volymen, då resistansen i kombination med mikens reaktans bildar ett filter...
Intressant kommentar, försöker förstå mha ditt andra citat nedan.
SM3BDZ skrev: Ska tillägga att min anmärkning beträffande diskant-tapp, gäller för gitarrer med passiv elektronik, där volymkontrollen sätter sig i serie med gitarrmikrofonen(-erna) och när gitarren ansluts till en högohmig förstärkaringång. Fenomenet är tydligast med single coil mikar. Går lätt att verifiera t ex med en Fender strat mot en rörförstärkare.
Volymkontroll i serie med mikrofonen (som jag har sett består av ett gäng stavmagneter under respektive sträng samt en stor spole runt allihopa, denna single-coil(?) får sedan signal av att de magnetiska strängarna stör stavmagneternas fält vars störning fångas upp av spolen, har jag fattat rätt?). I serie? Ligger den inte rätt över? Ligger den rätt över så borde man få (XL+Rp/2)//(Rp/2) som störst impedans för drivning av förstärkare. Men om den ligger i serie, då gäller det ju att inkommande signal till förstärkaren är beroende av Rin/(Rp_momentan+Rin), det tycks alltså bli en spänningsdelning där där innivån är beroende av både förstärkarens Rin och poten.

Om man sen ser på utsignalen hos mikrofonen så borde den, pga Faraday's induktionslag, gå proportionellt mot NwB där N är antalet varv, w är vinkelfrekvensen och B är den magnetiska störningens amplitud.

Med andra ord borde utspänningen vara låg för låga frekvenser och hög för höga frekvenser, vilket ju inte är sant :)

Så vad är det jag missar?

MVH/Roger
PS
Man kanske kan titta på en högtalare använd som mikrofon, för samma nivå ut krävs att låga frekvenser exciterar membranet starkare än för höga frekvenser. Här har du på samma sätt NdB/dt, tror jag :)

Det retar mig att jag inte fattar det här, för att induktion ska kunna ske i en spole krävs att den genomströmmas av ett (tids)varierande magnetiskt flöde(täthet) modell dB/dt, så varför får vi en utsignal från högtalaren när den används som dynamisk mikrofon (även modell MC-pickup)? B är ju konstant! Det är konstant antal flödeslinjer genom högtalarspolen oavsett (normalt) konutslag, eller hur? Jag fattar inte. Det är dock lätt att förstå högtalaren som just högtalare ty då skickar man in en ström i högtalarspolen och den ger upphov till ett magnetfält som ihop med permanentmagneten får spolen att röra sig i den riktning dom har minst netto magnetfältslinjer (mot förtunning alltså), tror jag, kallas också JXB-driften (tumme-pekfinger-handflata).

Är det egentligen den axiella utbredningen av talspolen som ger kraften? Jag menar, för att det ska bli en kraftgradient utåt så måste det radiella (obs) magnetfältet ha sitt Bmax längst in och sitt Bmin längst ut vilket den bara kan ha om talspolen har utbredning :humm:

Jag är en del från ämnet men för att förstå varför diskant blir mindre vid lägre volym måste jag förstå själva mikrofonen, vilket jag uppenbarligen inte gör :D

Nåt som slår mig såhär på slutet är att om mikrofonen ligger i serie med volymkontroll och högohmig gitarrförstärkare, kan då inte diskanttappet bero på förstärkarens ingångskapacitans? Jag har nämligen förstått att 1M-potar är vanliga och 1M som källimpedans ger 20kHz bandbredd vid 8pF...som man lätt får med förstärkande ingångar modell Miller-effekt.
SM3BDZ

Inlägg av SM3BDZ »

Att volymkontrollen sitter i serie med mikrofonen, var lite oprecist uttryckt av mig. Den är ju kopplad som en spänningsdelare, vilket då innebär att den övre delen av denna spänningsdelare kan ses som att ligga i serie med miken. Ett vanligt värde på denna pot är 250kohm. Sedan är förstås mikrofonens impedans komplex och innehåller både Xl, Xc och R.

Jag håller med dig om att även förstärkarens ingångskapacitans kan inverka.

Mvh,
Lasse
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Hej Lasse!

Mycket intressant att veta, tack!

Gillar att du serverar mig fakta på poten utan att hänvisa till någon länk.

Jag misstänkte att poten var kopplad som spänningsdelare men blev osäker pga hur du uttryckte det.

Drivande impedans till förstärkaren är då >60k (250k/2+250k/2)/2, beroende på mikrofonens impedans.

Det är en ganska stor impedans.

Min gitarrförstärkare's ingångsimpedans har jag tvångsatt till ynka 10k pga initiala brumproblem (som jag dock fått ordning på).

När polaren var här och provspelade så var dock volymen tillräcklig (om än nätt och jämt ty endast 3W).

MVH/Roger
Pedalosaurus

Inlägg av Pedalosaurus »

Om ingångsimpedansen på förstärkaren är hög, tex 1 Mohm så minskar diskanten inte märkbart när man sänker volymen på gitarren. Däremot blir gitarren mer störkänslig, i synnerhet single coil. Men att använda gitarrens volymkontroll för att styra volymen på förstärkaren är inte särskilt praktiskt. I synnerhet inte då eventuella effektpedaler kopplas mellan gitarr och förstärkare. Man vill oftast ha så hög output som möjligt från gitarren (och låg utgångsimpedans). 10k inimpedans är på tok för lite! En kompromiss kan vara 250-500k. En gitarr med Single coil mickar bör aldrig riktas mot förstärkaren och en noise gate är ett bra komplement.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Har nu lackat KGA en andra gång.

Jag började dock helt förvirrat med att applicera några penseldrag med lack innan jag kom på att shit, jag vill ju slipa först.

Så jag tog lite dasspapper och torkade bort lacken sen slipade jag lite med P120.

Därefter började jag lacka igen.

Undrar om det är nån skillnad i lyster denna lackning #2 jämfört med lackning #1?

Tvivlar på det men slipningen är viktig för då får man bort resningen i furan.

Eventuellt kan det räcka med att första gången blöta ner furan med typ en disktrasa och därefter slipa+lacka.

Detta spar man lack på (som ju egentligen ändå inte gör nån nytta vid min nuvarande lackning #1).

På tisdag ska jag lacka lager #3, sen blir det samma procedur på underredet (tror jag ty syns ju normalt inte, fast ibland kommer KGA resas upp...).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 28 augusti 2016, 21:56:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

1. Slipa träet tills det är så slätt man vill ha det.
2. Ev. fukta lätt och efterslipa ner det som rest sig (eller strunta i det).
3. Lacka
4. Slipa ner det trä som rest sig med fint slippapper.
5. Lacka (så många gånger som behövs.
6. Gå över ytan med grovt papper (brunt paketpapper är perfekt) för att slipa bort damm och annat i översta lacklagret.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Pedalosaurus skrev:Om ingångsimpedansen på förstärkaren är hög, tex 1 Mohm så minskar diskanten inte märkbart när man sänker volymen på gitarren.
Varför?
Däremot blir gitarren mer störkänslig, i synnerhet single coil.
Låter rimligt.
Men att använda gitarrens volymkontroll för att styra volymen på förstärkaren är inte särskilt praktiskt. I synnerhet inte då eventuella effektpedaler kopplas mellan gitarr och förstärkare.
I mitt fall är det mycket praktiskt ;)

Intressant att du nämner effektpedaler för om man breddar sitt synsätt över vem som kan tänkas vilja använda min KGA så innefattar det ju naturligtvis folk som vill ha en speciell, och inte bara ren, klang på sin gitarr.

Normalt känner jag dock att effektpedaler går bort, men är tacksamt noterade.

Varför skulle det förresten vara ett problem?

Rätta mig gärna om jag har fel men består inte i regel dessa av halvledare dvs man kan lätt få typ 1M ingångsimpedans och 100 Ohms utgångsimpedans så om jag har 10k som ingångsimpedans, vad är då problemet med en effektpedal mellan gitarr och KGA, fattar inte.
Man vill oftast ha så hög output som möjligt från gitarren (och låg utgångsimpedans). 10k inimpedans är på tok för lite! En kompromiss kan vara 250-500k.
Jag är medveten om att 10k är för lite, men det brummar för mycket annars (åtminstone preliminärt och i situationen att signalkabeln gick via en sockerbit dvs var "kraftigt" öppen, KGA är mycket känslig map detta och själva kvaliteten på signalkabel tydligen).

Det bör påpekas att min polares elgitarr lät alldeles utmärkt trots 10k, han hade inte ens svårt att styra ut KGA.

Annars börjar jag lära mig av speciellt Lasse ovan att problemet med låg Rin hos KGA mest borde ge mer olinjär volymkontroll på gitarren ty mickens signal spänningsdelas av en typiskt 250k potentiometer (som sedan driver kabel+Miller).
En gitarr med Single coil mickar bör aldrig riktas mot förstärkaren och en noise gate är ett bra komplement.
Vad säger du här? Rundgång, eller? :)

Jag tackar för ditt intressanta inlägg, det var mycket roligt att försöka bemöta och förstå vad du säger.

MV/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

soundbrigade skrev: 1. Slipa träet tills det är så slätt man vill ha det.
2. Ev. fukta lätt och efterslipa ner det som rest sig (eller strunta i det).
3. Lacka
4. Slipa ner det trä som rest sig med fint slippapper.
5. Lacka (så många gånger som behövs.
6. Gå över ytan med grovt papper (brunt paketpapper är perfekt) för att slipa bort damm och annat i översta lacklagret.
Det här är intressant, tack!

Men såhär skulle jag rekommendera (med måttlig erfarenhet):
1. Slipa träet tills det är så slätt man vill ha det. CHECK
2. Ev. fukta lätt och efterslipa ner det som rest sig (eller strunta i det). Stryk med rejält fuktig disktrasa, slipa
3. Lacka CHECK
4. Slipa ner det trä som rest sig med fint slippapper. Redan gjort i punkt 2
5. Lacka (så många gånger som behövs. CHECK
6. Gå över ytan med grovt papper (brunt paketpapper är perfekt) för att slipa bort damm och annat i översta lacklagret. Intressant tips som jag dock anser onödigt.

Att provocera fram resning med både vatten och lack verkar onödigt, dvs punkt 4 går bort.

MVH/Roger
PS
Man slipper således två dygns lacktorkningsväntan med att istället köra med en rejäl dos vatten, vänta en kvart och slipa bort resningen. Detta alltså samtidigt som man sparar dyrbar lack.
Senast redigerad av Spisblinkaren 29 augusti 2016, 17:25:48, redigerad totalt 1 gång.
Pedalosaurus

Inlägg av Pedalosaurus »

Single coil är känsliga för magnetfält, och högtalarens magnetfält påverkar mickarna om man är tillräckligt nära. Jag har märkt detta på upp till en meters avstånd. Om man sitter hemma och lirar är det inte ovanligt att man sitter mittemot förstärkaren vilket genererar brum.
Varför minskar inte diskanten om man har hög ingångsimpedans? Därför att mickarna inte behöver driva så mycket ström och påverkar därför inte kapacitansen i gitarrkabeln nämnvärt. Däremot blir antenneffekten påtaglig.
Jazz och bluesgitarrister gillar lite mörk ton på gitarren så de kan köra med låg ingångsimpedans men vill man ha kristallklara toner så funkar det inte. En pedal som impedansanpassar funkar ju utmärkt att lösa "problemet". Jag har konstruerat en gitarrpedal med kompressor, tonestack och overdrive som har hög ingångsimpedans. De som testat den reagerade på att tonen inte förändrades när de vred ner volymen. Det var i deras ögon en bra funktion.

Jag ser fram emot att få skåda det färdiga resultatet av din KGA! Det är ett spännande projekt att följa!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Pedalosaurus skrev:Single coil är känsliga för magnetfält, och högtalarens magnetfält påverkar mickarna om man är tillräckligt nära. Jag har märkt detta på upp till en meters avstånd. Om man sitter hemma och lirar är det inte ovanligt att man sitter mittemot förstärkaren vilket genererar brum.
Intressant, visste inte det.

Är det därför man nyttjar Humbuckers (dual-coil?) ibland?

Och hur funkar då en sådan?
Varför minskar inte diskanten om man har hög ingångsimpedans? Därför att mickarna inte behöver driva så mycket ström och påverkar därför inte kapacitansen i gitarrkabeln nämnvärt.
Det här låter fel i mina öron, det som driver kapacitansen hos kabel+ingång är alltid källans impedans, inte mottagarens (om man säger) impedans därför borde inte mottagarens resistans spela någon roll, vad som däremot spelar roll är mottagarens resistans i förhållande till källans impedans men det ger mest en dämpning som är beroende av i vilket läge gitarrpoten står (dvs~källans impedans), ser man sen till mottagarens impedans (resistans parallellt med kabel+ingångskapacitans) så får man alltid en LP-filtrering av signalen, frågan är bara när den blir märkbar.
Däremot blir antenneffekten påtaglig.
Det här har jag också drabbats av (i den här tråden tom :) ) men det tycks mest bero på kvaliteten på kabeln.
Jazz och bluesgitarrister gillar lite mörk ton på gitarren så de kan köra med låg ingångsimpedans men vill man ha kristallklara toner så funkar det inte.
Intressant kommentar som jag tyvärr inte förstår :)
En pedal som impedansanpassar funkar ju utmärkt att lösa "problemet". Jag har konstruerat en gitarrpedal med kompressor, tonestack och overdrive som har hög ingångsimpedans. De som testat den reagerade på att tonen inte förändrades när de vred ner volymen. Det var i deras ögon en bra funktion.
Låter idealiskt att ha hög ingångsimpedans samtidigt som man har låg utgångsimpedans (antar jag), jag kan förstå att det lät bra, men varför tonen förändras när man vrider ner volymen förstår jag inte riktigt annat att den delen av poten som ligger i serie med mottagaren blir högresistiv och då får man, psso, LP-verkan dvs diskant försvinner MEN då har jag försummat det faktum att utgångsimpedansen från gitarren blir en parallellkoppling av (XL+RpH)//RpL där XL är spolen och RpL är nedre delen av volympoten på gitarren dvs utgångsimpedansen kan aldrig bli sämre än max RpL som med andra ord innebär att utgångsimpedansen från gitarrmikrofonen alltid är definitivt mindre än Rp/2 och närmar sig Rp/4 (XL=0), det enda som skulle omkullkasta den här teorin vore om XL var stor för då hamnar faktiskt RpH i serie med kabel+ingång och då har vi ett kacitanskrav på kabel+ingång på i värsta fall (250k): 63pF@10kHz och vanlig koax har 10pF/m, säg 5m så är vi uppe i 50pF redan innan ingångskapacitans! Fast jag vet inte hur jag räknar :)

Vi leker lite med tanken att man installerar 250k potar i samtliga single-coil (XL) elgitarrer, detta för att man inte vill lasta ner XL för mycket och därmed få ut bra signalnivå vid max på poten, för att en godtycklig signalkälla inte ska tappa utnivå så måste den belastas försiktigt (jag brukar köra en faktor 10 högre resistans), då har vi att XL max har en egenimpedans om 25k, med 25k som XL och 250k som Rp så blir maximal källimpedans (XL+Rp/2)//(Rp/2)=68k och 68k's drivning av kabel+ingång kräver C=1/(2pifR)=234pF@10kHz vilket är på gränsen för vad 5m kabelkapacitans + ingångskapacitans "klarar". Men det är alltså redan vid 50% volym, vid högre/lägre får jag det till att bli bättre, men vad vet jag :D
Jag ser fram emot att få skåda det färdiga resultatet av din KGA! Det är ett spännande projekt att följa!
Mycket trevlig kommentar, tack!

---------------------------------------------------
Hej Pedalosaurus!

Det är mycket intressant att läsa dina inlägg mycket för att jag är fullkomligt novis på både (rör)gitarrförstärkare och gitarr i sig (har en stålsträngad akustisk gitarr och kunde ett tag introt till Smoke on the Water men kan idag inte ens det, apropå gitarren så har jag idag köpt nya strängar då en kunnig kompis sa att dom var slut, i nästa vecka ska jag nog köpa en stämapparat som var väldigt käck och en dynamisk mikrofon, från Alpha nåt, som var tung och gedigen samt kostade inte så mycket. Vet tyvärr inte riktigt vad stället hette annars hade jag rekommenderat det, får se om jag hittar kvittot på strängarna annars ligger det på Skanstorget i Göteborg (tillsammans med två andra gitarraffärer där den ena heter just Gitarren och den andra är nån slags serviceverkstad där jag först fick se hur en single-coil såg ut inuti, om man säger).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag fick mina toroidkärnor idag.

Jag ska minst linda en spole (150uH/9varv/D07/AL=1,84uH/4,2kHz@4R).

Sen kanske jag även lindar en andra spole (1,6mH/29varv/D07/AL=1,84uH/400Hz@4R).

Känns som det faktiskt blir ganska bra ty kärnmaterialet (3F3) dyker först vid 3MHz och jag nyttjar bara (lågspänd och lågfrekvent) AC.

På detta sätt får jag alltså ner storleken på filterspolarna så att de får plats i KGA.

Om jag nyttjar två spolar kommer jag lägga dom på varandra (och hoppas dom inte kopplar för mycket) och högst upp kommer jag applicera en bit (typ 30X30mm) experimentkort (troligtvis öar som är min favorit) ty då kan jag borra ett centrumhål och fästa allt i chassit bakom drivröret (där det som sagt inte finns plats för mer än 30X30mm...).

Vad tror ni om min ide'?

Funkar 3F3 (58-763-70)?

MVH/Roger
Pedalosaurus

Inlägg av Pedalosaurus »

Tyvärr hänger jag inte med i de matematiska resonemangen:( Grejen är väl att eftersom gitarrpickupen har högre utgångsimpedans vi höga frekvenser så påverkas tonen när man sänker volymen. Man får ju då en serieresistans som tillsammans med kabelkapacitansen bildar ett lågpassfilter. Filtereffekten förstärks av en låg ingångsimpedans på förstärkaren. Gitarrgurun Craig Anderton beskriver detta och mycket annat matnyttigt i sina artiklar på Harmony Central.
Vad jag menade med jazz och bluesgitarrister var att de ofta har en ganska mörk ton och då kanske de tom föredrar den effekt som uppstår av ovanstående:) Vad gäller effektpedaler så är nog dina antaganden riktiga när det handlar om moderna sådana. Men med många lite äldre vet man inte riktigt. Jag har studerat mängder av scheman på s.k. kultpedaler och en del är förvånansvärt simpla och konstigt byggda! Det bästa är ju att ha en impedansanpassare direkt efter gitarren.

Det hade varit jätteroligt om man kunde förstå all teori som du skriver om ibland, men jag tillhör kategorin halvkorkad lödkolvsentusiast som försöker spela gitarr.

Jag måste säga att ditt bygge blir väldigt snyggt!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Pedalosaurus skrev:Grejen är väl att eftersom gitarrpickupen har högre utgångsimpedans vi höga frekvenser så påverkas tonen när man sänker volymen. Man får ju då en serieresistans som tillsammans med kabelkapacitansen bildar ett lågpassfilter.
Mycket intressant iaktagelse, mikrofonen är ju en spole dvs dess reaktans, wL, bör öka med frekvensen. Men då undrar jag vad som händer med nivån. Den borde ju också öka liksom. Helt enkelt pga Faradays induktionslag men det gör den uppenbarligen inte för gitarrförstärkare är "raka" i sin frekvensgång. Men vänta nu lite här, nån sa nåt om basen från gitarrer men jag tror knepigt nog att det var tvärtemot mina teorier dvs att basen ofta måste dämpas. Jag fattar inte det här men lovar läsa på för samma gäller ju egentligen en MM-pickup.
Filtereffekten förstärks av en låg ingångsimpedans på förstärkaren.
Gitarrgurun Craig Anderton beskriver detta och mycket annat matnyttigt i sina artiklar på Harmony Central.
Det här begriper jag inte alls, går tvärtemot mitt ingenjörsmässiga "kunnande".
Vad jag menade med jazz och bluesgitarrister var att de ofta har en ganska mörk ton och då kanske de tom föredrar den effekt som uppstår av ovanstående:) Vad gäller effektpedaler så är nog dina antaganden riktiga när det handlar om moderna sådana. Men med många lite äldre vet man inte riktigt. Jag har studerat mängder av scheman på s.k. kultpedaler och en del är förvånansvärt simpla och konstigt byggda! Det bästa är ju att ha en impedansanpassare direkt efter gitarren.
Mycket intressant att höra!
Det hade varit jätteroligt om man kunde förstå all teori som du skriver om ibland, men jag tillhör kategorin halvkorkad lödkolvsentusiast som försöker spela gitarr.
Det här stämmer inte, du är uppenbarligen mycket kunnig inom allt vad gitarrvärlden innebär men jag förstår din frustration för för mig är det lite av tvärtom, jag är en halvkorkad ingenjör som försöker få gitarrister att känna sig nöjda :D En person på forumet kommenterade t.ex (i den här tråden) att min "lösning" på skön gitarrdist var "typiskt ingenjörsmässig".
Jag måste säga att ditt bygge blir väldigt snyggt!
Jag tackar och bugar :)

---------------------------------------------------
Jag gillar input från sakkunniga (eftersom jag själv knappast är sakkunnig) och du skriver mycket trevligt.

Om man får anta att du är ganska ung så tycker jag att beteendet hos dagens unga bådar gott inför framtiden.

MVH/Roger
Skriv svar