Pedalosaurus skrev:Single coil är känsliga för magnetfält, och högtalarens magnetfält påverkar mickarna om man är tillräckligt nära. Jag har märkt detta på upp till en meters avstånd. Om man sitter hemma och lirar är det inte ovanligt att man sitter mittemot förstärkaren vilket genererar brum.
Intressant, visste inte det.
Är det därför man nyttjar Humbuckers (dual-coil?) ibland?
Och hur funkar då en sådan?
Varför minskar inte diskanten om man har hög ingångsimpedans? Därför att mickarna inte behöver driva så mycket ström och påverkar därför inte kapacitansen i gitarrkabeln nämnvärt.
Det här låter fel i mina öron, det som driver kapacitansen hos kabel+ingång är alltid källans impedans, inte mottagarens (om man säger) impedans därför borde inte mottagarens
resistans spela någon roll, vad som däremot spelar roll är mottagarens resistans
i förhållande till källans impedans men det ger mest en dämpning som är beroende av i vilket läge gitarrpoten står (dvs~källans impedans), ser man sen till mottagarens impedans (resistans parallellt med kabel+ingångskapacitans) så får man alltid en LP-filtrering av signalen, frågan är bara när den blir märkbar.
Däremot blir antenneffekten påtaglig.
Det här har jag också drabbats av (i den här tråden tom

) men det tycks mest bero på kvaliteten på kabeln.
Jazz och bluesgitarrister gillar lite mörk ton på gitarren så de kan köra med låg ingångsimpedans men vill man ha kristallklara toner så funkar det inte.
Intressant kommentar som jag tyvärr inte förstår
En pedal som impedansanpassar funkar ju utmärkt att lösa "problemet". Jag har konstruerat en gitarrpedal med kompressor, tonestack och overdrive som har hög ingångsimpedans. De som testat den reagerade på att tonen inte förändrades när de vred ner volymen. Det var i deras ögon en bra funktion.
Låter idealiskt att ha hög ingångsimpedans samtidigt som man har låg utgångsimpedans (antar jag), jag kan förstå att det lät bra, men varför tonen förändras när man vrider ner volymen förstår jag inte riktigt annat att den delen av poten som ligger i serie med mottagaren blir högresistiv och då får man, psso, LP-verkan dvs diskant försvinner MEN då har jag försummat det faktum att utgångsimpedansen från gitarren blir en parallellkoppling av (XL+RpH)//RpL där XL är spolen och RpL är nedre delen av volympoten på gitarren dvs utgångsimpedansen kan aldrig bli sämre än max RpL som med andra ord innebär att utgångsimpedansen från gitarrmikrofonen alltid är definitivt mindre än Rp/2 och närmar sig Rp/4 (XL=0), det enda som skulle omkullkasta den här teorin vore om XL var stor för då hamnar faktiskt RpH i serie med kabel+ingång och då har vi ett kacitanskrav på kabel+ingång på i värsta fall (250k): 63pF@10kHz och vanlig koax har 10pF/m, säg 5m så är vi uppe i 50pF redan innan ingångskapacitans! Fast jag vet inte hur jag räknar
Vi leker lite med tanken att man installerar 250k potar i samtliga single-coil (XL) elgitarrer, detta för att man inte vill lasta ner XL för mycket och därmed få ut bra signalnivå vid max på poten, för att en godtycklig signalkälla inte ska tappa utnivå så måste den belastas försiktigt (jag brukar köra en faktor 10 högre resistans), då har vi att XL max har en egenimpedans om 25k, med 25k som XL och 250k som Rp så blir maximal källimpedans (XL+Rp/2)//(Rp/2)=68k och 68k's drivning av kabel+ingång kräver C=1/(2pifR)=234pF@10kHz vilket är på gränsen för vad 5m kabelkapacitans + ingångskapacitans "klarar". Men det är alltså redan vid 50% volym, vid högre/lägre får jag det till att bli bättre, men vad vet jag
Jag ser fram emot att få skåda det färdiga resultatet av din KGA! Det är ett spännande projekt att följa!
Mycket trevlig kommentar, tack!
---------------------------------------------------
Hej Pedalosaurus!
Det är mycket intressant att läsa dina inlägg mycket för att jag är fullkomligt novis på både (rör)gitarrförstärkare och gitarr i sig (har en stålsträngad akustisk gitarr och kunde ett tag introt till Smoke on the Water men kan idag inte ens det, apropå gitarren så har jag idag köpt nya strängar då en kunnig kompis sa att dom var slut, i nästa vecka ska jag nog köpa en stämapparat som var väldigt käck och en dynamisk mikrofon, från Alpha nåt, som var tung och gedigen samt kostade inte så mycket. Vet tyvärr inte riktigt vad stället hette annars hade jag rekommenderat det, får se om jag hittar kvittot på strängarna annars ligger det på Skanstorget i Göteborg (tillsammans med två andra gitarraffärer där den ena heter just Gitarren och den andra är nån slags serviceverkstad där jag först fick se hur en single-coil såg ut inuti, om man säger).
MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.