Faktiskt.se är en mycket bra sajt. Att inte ta till sig det som skrivs där eller på detta forum är lite som att att strunta i experthjälp.
När det gäller förstärkare var det några som tipsade om mina favoriter: Rotel och NAD. Personligen har jag mer erfarenheter av NAD i större lokaler och Rotel för mer närfält-lyssning.
Off-topic:
Någon som provat att bygga lådor i stil med "The Wicked One"? Länk. Har länge sneglat på dessa konstruktioner, men aldrig byggt någon. ..ännu.
Jag tror att dendäringa 257SWR 39 115 SDX 4L AL kan vara det rätta för dig. Lådvolymen blir dock 90 liter...men vad fasen..lite får man väl offra för att få bra ljudkvalitet.
danne_linkinpark: Högtalarekonstruktioner är i mångt å mycket avvägning mellan lådvolym, undre gränsfrevens samt verkningsgrad. Att få till en sub som går ner till 20 Hz (-3 dB) i en 30 literslåda med känslighet på 92 dB/ 1 W / 1m....är en hopplös kombination. Man kanske kan minska lådvolymen något men då "tummar" man på ljudkvaliten.
Precis som evert2 skriver. Högtalarbygge handlar bara om kompromisser, en perfekt högtalare existerar inte. Du måste veta vad du vill ha mest av om du ska komma någon stans med ditt bygge. Jag och exempelvis meduza förespråkar hög verkningsgrad, du själv verkar vilja ha en liten låda. Vill du ha enorm djupbas kan du bygga en horn- eller TL-konstruktion stor som halva ditt rum (men då förlorar du troligtvis transientresponen), etc...
Läs min signatur och fundera lite. Formulera dina önskemål lite bättre så kan vi nog hjälpa dig, om du nu lyssnar öhut.
Blir nog en 80 liter låda, djup 50 cm, bredd 40, höjd 40 kunde de passa? Tänkte att basen skulle sitta på kortsidan alltså den biten som är 40 hög och 40 bred och på samma sida skulle det sitta en basport i samma riktning som basen skulle detta funka?
Tänk bara på att du tappar lite lådvolym då du monterar in elementet och basreflexen i lådan...det blir LÄTT så att du tappar 5 liter...förresten 40*40*50...är det INNERMÅTTEN på lådan?
Angående förstärkaren: ...ingen aning...beror väl lite på hur mycket "mangel" du vill ha..