Hade tänkt att bygga en sub för bara musik budgeten ligger väl på en 3000kr och vet inte så hemskt mycket det ända jag har hittat ett slutsteg och det heter Rila Subwoofer Förstärkare S150ETH på ljudia.se hur är det? Sen lådan vet jag inte heller hur den ska se ut det ända jag är ganska säker på är att den ska vara basreflex, nån somn kan hjälpa?
Rila förstärkarna är till för att göra din subwoofer aktiv, vilket innebär att du får en separat förstärkare till din baslåda som ger dig maximala möjligheter att ställa in basljudet i förhållandet till ditt övriga högtalarsystem. Rila förstärkaren tar hand om de kraftiga bastransienterna vilket medför att din Hi-fi förstärkare kan arbeta mer effektivt med det övriga frekvensområdet. Förstärkaren är försedd med många praktiska finesser. Inkopplingen kan ske både med lågnivåsignal (RCA) eller högnivå dvs. högtalarutgångarna från din vanliga förstärkare. Du har möjlighet att reglera volymen med en separat volymkontroll. Det elektroniska delningsfiltret kan ställas in steglöst från 40 till 180 Hz 12dB/oct. På högtalarutgången finns det möjlighet till vidarekoppling till satelliterna med en högpassdelning på 100 Hz 6dB/oct. Med fasomkopplaren kan du ändra fasen 0-180° beroende på var du placerar subwoofern gentemot din övriga anläggning. En annan finess är att Rila stegen är utrustad med "stand-by" läge vilket gör att förstärkaren slår av automatiskt efter en liten stund då ingen signal tillförs. Förstärkaren är helt färdigbyggd, det enda du behöver göra är att montera in din Rila förstärkare i din subbaslåda alternativt montera den i en apparatlåda och ansluta högtalarkabeln till basen/basarna.
Helt riktigt. Det räcker med en sub-bas. (Basfrekvenser är ändå så låga att man ändå inte hör exakt varifrån de kommer, sedan finns det oftast likadant ljud i vänster och höger, så det är bara onödigt att ha 2st.)
Kul med ett till projekt förresten!
Testa programmet som Tekko tipsade om. Även om man kanske inte har all data så kan det nog ge dig en bra bild om hur stor låda, isolering mm som du behöver.
En granne till mig körde med ett 100W steg. Det var ingen i huset som missade när han drog igång sin bas. Så det räcker nog bra. Men det beror ju lite på vilka element du väljer också.