Ryobi batteri - ladda med vanlig laddare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hawkan

Ryobi batteri - ladda med vanlig laddare?

Inlägg av hawkan »

Har skaffat mej en gräsklippare som går på batteri och undrar om någon har listat ut hur man laddar en sådan här
Bild

Och varför har jag ingen laddare då? Jo åskan tog den för flera år sedan och de mindre batterierna typ 1.4 Ah
går alldeles utmärkt att ladda med en vanlig lipo-laddare genom de två blecken på sidan av toppen.
Har också gjort batterier mha 3D-skrivaren och 5S platta lipo.

Men nu går det inte. På nåt sätt så bryts anslutningen mellan bleck och ackar efter typ 15 sekunder.
Det jag ser är att det finns ett extra bleck framåt så att säga. Den verkar vara kopplad till jord.
Men den kanske ska ha lite spänning i sej, vad vet jag?

Hur hänger detta ihop, hur ska man ladda?
Det är klart jag kan köpa en laddare men nu är det ett mysterium som jag vill lösa.
bearing

Re: Ryobi batteri - ladda med vanlig laddare?

Inlägg av bearing »

Jag har sett batterier där laddning sker via annan + eller - anslutning än urladdning. På litium har jag sett en diod och mosfet som styrs av BMS på denna anslutning. På NiMH har det varit en termostat i serie med denna anslutning.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Det är nog detta med diod, mosfet och BMS (vad är det?) som batterierna har.
Laddaren ger 4V på en anslutning och då verkar den öppna för laddning.
Fick köpa en laddare, var enklare att undersöka.

Bild

Kort förklaring: Jag kopplade in batteriet efter några sekunder. 4V sjönk till 3.3V.

Då får jag lägga på 4V (3.3V) själv och försöka ladda.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Battery Management System.

Dessa batterier kan ha en del integrerad logik allt från rätt så enkel till rena datorn vilket kan göra att de är lite luriga att ladda med alternativa grejer och ibland tom omöjligt. Ett alternativt är annars att tex koppla bort det eller dra sladdar från de interna batterierna och ladda de rakt av så att säga med annan laddare.

Fast nu när du skaffat en laddare så spelar väl dessa grejer mindre roll gissar jag.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Grejen är den att om du djupurladdar ett lipo batteri så är det permanent förstört.

Så batteriet måste ha ett skydd för detta. Samma skydd gör också att du inte kan ladda ett batteri som fallit i spänning på grund av att legat länge på hyllan (dessa går att rädda med låg laddström 0,05C).

Det du kan enklast gör är att öppna batterier och löda på kablar direkt på cellerna så att du får standard RC-anslutningar. Då kan du ladda med en vanlig RC-laddare. Den är betydligt bättre på att balansera celler.

Klipp och löd på:
Bild
http://www.ebay.com/itm/141326195547

http://www.ebay.com/itm/351310222464
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Jag har tittat inuti både de helsvarta och de silver/svart Ryobibatterierna, i de svarta är det som på bilden, i de senare är det ett kretskort som täcker hela ytan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
JustNeed

Inlägg av JustNeed »

Jag köpte en begagnad Ryobi-pryl och fick med batteri men inte laddare.
Det vore kul om man kunde lösa laddning utan att ta en tripp till butiken.

Är det någon som (fyra år senare :))har koll på hur signalerna ser ut för laddning? Lyckas inte söka upp det på nätet

Edith: Hittade äntligen svaret på Instructables: https://www.instructables.com/id/Ryobi- ... i-Battery/
Man måste bara lägga 5V på tredje pinnen. Den extra kontakten fram på batteriet verkar bara skicka data.
Skriv svar