Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du och dina idéer ... :roll:

Pro primo - satsa på en tangentialarm!
Pro secundo - istället för dina sladdriga och vibrationsvänliga byggplyfa kör med sådant där hybridmaterial man bygger dagens diskbänkar i. Du kan bearbeta skivan ganska lätt, den är tung, snygg och stabil. Säkert ganska ljuddöd med.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Man kan köra stegmotorer helt ljudlöst och utan stegvibrationer genom att använda sinus istället för fyrkantvåg. Har man tillräckligt många mikrosteg blir det till slut sinus ändå så. :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Menade Corian:
http://www.ballingslov.se/koek/koeksinr ... n?page=all
http://www.agelito.se/category/corian

Är du intresserad kan jag ev hjälpa dig att få till en sådan skiva. Men då får du vänta en dryg månad.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

Det där var intressant, Corian har jag aldrig hört talas om.

Och jag är faktiskt intresserad, kan du såga till en skivtallrik i det materialet så var så god :)

Jag tolkar dig nämligen så, eller också fixa gärna en 40X40cm skiva till mig så sågar jag till den själv (om sticksåg funkar).

MVH/Roger
PS
Ingen brådska, jag har miljoner andra projekt på G :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

MadModder skrev:Man kan köra stegmotorer helt ljudlöst och utan stegvibrationer genom att använda sinus istället för fyrkantvåg. Har man tillräckligt många mikrosteg blir det till slut sinus ändå så. :D
Intressant för det lilla jag tror mig veta är att man har två lindningar och skickar man in sinus på den ena och cosinus på den andra så¨snurrar den snällt och kanske tom steglöst ;)

När jag jobbade på Ericsson i slutet på 90-talet fick jag ett helt gäng små stegmotorer som var felbeställda (nyttjades för fjärravstämning av passiva RF kavitetsfilter) men tyvärr så försvann dom iom min senaste flytt, fast dom var nog i minsta laget vill jag komma ihåg.

Du ger mig inspiration till att den här approachen kan bli nåt, tack!

MVH/Roger
PS
Kanske jag tom slipper ett lager då ju skivtallriken, enligt dig, tycks kunnas drivas direkt på detta viset. Sen är jag inte säker på om jag vill ge upp min enkla tonarmsupphängning, jag har i ett halvår gått och lurat på hur jag ska kunna spänna nylonlinan bättre så att tonarmen inte tiltar så mycket, och får jag ordning på det så behöver jag inga separata lager alls :)

Vart kan man få tag i mekaniskt junk såsom kugghjul, trissor, gångjärn, vinkeljärn, kullager mm (och då inte av gigantisk storlek)?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag skickar iväg en förfrågan ganska med en gång. Det blir ev svar och kanske resultat någon gång i augusti. Bered dig dock på att det ommer att kosta några hundralappar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Låter bra, tack :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Den här kan vara aktuell, drar en del ström bara.

Den är unipolär dvs samma som bipolär när en speciell tamp inte används (lärt mig direkt i Google).

Nu ska jag kika på en sin/cos-generator (eller har jag fel?)

MVH/Roger
PS
http://www.electrokit.com/stegmotor-200 ... olar.49048
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nu har jag skissat på en stegmotorstyrning.

Jag får plötsligt ödesmättad användning för min mätförstärkare, KTA :D

KTA driver själva stegmotorns högströmslindningar (2A), innan dess nyttjas en Wien-brygga för sinusgenerering och sedan ett allpass-filter som bara vrider fasen 90 grader (vid en enda frekvens dock och tyvärr), så jag får sinus och cosinus ut.

Tricket nu är att välja högtoleranta komponenter i Wien-bryggan (när väl frekvensen är bestämd som jag faktiskt antar är 33 1/3 Hz) och för samma frekvens måste jag välja högtoleranta R3 och C1 för att verkligen få 90 graders fasskillnad (undrar vad som händer annars :) ).

Även om detta kanske inte funkar så kommer jag testa det när mina KTA-kort snart kommer.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 2 juli 2016, 16:54:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Njaä... En period ger bara fyra hela steg (du får kolla en stegtabell för bipolära fullsteg nånstans så ser du varför), och en typisk stegmotor av bra kvalisort har en stegvinkel på 1,8 grader, vilket ger 200 steg per varv så det blir alltså 50 vågperioder. Så ska du ha motorn att snurra i 33 1/3 varv per minut, ska du ha en sinusvåg på 27 7/9Hz. (33 1/3 * 50 / 60)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och att skapa en sinus + cosinus med en µC är det minsta problem. Med en TCXO som frekvensbas blir den mycket exakt och man kan enkelt fixa en rampning av hastighet och ström.

Med 2 portar om 8 bit där man monterar var sin R-2R D/A-nätverk får man ut sinus om man vill ha det som spänning, med rätt µC kan man även få det som PWM.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag vet detta kära Icecap att det är lätt i den digitala världen att fixa detta men jag är inte intresserad av den digitala världen, dels för att jag är obekväm med det dels för att jag inte behöver den precisionen samtidigt som jag inte tycker det är lika roligt :)

Bifogar min ritning som jag råkade missa att bifoga ovan.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

MadModder skrev:Njaä... En period ger bara fyra hela steg (du får kolla en stegtabell för bipolära fullsteg nånstans så ser du varför), och en typisk stegmotor av bra kvalisort har en stegvinkel på 1,8 grader, vilket ger 200 steg per varv så det blir alltså 50 vågperioder. Så ska du ha motorn att snurra i 33 1/3 varv per minut, ska du ha en sinusvåg på 27 7/9Hz. (33 1/3 * 50 / 60)
Hej MadModder!

Den stegmotor jag preliminärt hittat har 200 steg så det du så trevligt räknat ut för mig är högaktuellt och jag tackar dig för det.

33 1/3 Hz hade dock kommit nära sanningen, frågan är faktiskt om man hör skillnaden men jag tror vi har diskuterat det tidigare dvs att nån sa att 1% avvikelse hörs men jag säger att detta är EF med extremt duktigt och kunnigt folk samtidigt som överdrifter därför gärna hägrar :)

27 7/9Hz får det bli :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

soundbrigade skrev:Jag skickar iväg en förfrågan ganska med en gång. Det blir ev svar och kanske resultat någon gång i augusti. Bered dig dock på att det ommer att kosta några hundralappar.
Kom idag på att två varianter är okej:
1) Din kontakt gör hela skivan (300mm) inklusive 7mm centrumhål så nära mitten som möjligt.
2) Din kontakt sågar upp 400X400mm varvid jag drar diagonaler, borrar centrumhål och sticksågar cirkulärt.

MVH/Roger
PS
Kom bara inte med en cirkulär skiva som inte har centrumhål :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om det är ointressant att få en enhet som faktisk kan starta kan du göra en analog lösning. Men istället för att fasvrida ena utgången 90° (ger i teorin 0 output) kan du fasvrida båda utgångarna fast 45° åt var sitt håll. Med ett RC högpassfilter vrider du ena vägen och med ett RC lågpassfilter vrider du andra vägen.

Men förklara gärna för mig hur du ska starta skivans rotation utan att rampa upp frekvensen, jag är mycket nyfiken.
Skriv svar