MadModder skrev:Man kan köra stegmotorer helt ljudlöst och utan stegvibrationer genom att använda sinus istället för fyrkantvåg. Har man tillräckligt många mikrosteg blir det till slut sinus ändå så.

Intressant för det lilla jag tror mig veta är att man har två lindningar och skickar man in sinus på den ena och cosinus på den andra så¨snurrar den snällt och kanske tom steglöst
När jag jobbade på Ericsson i slutet på 90-talet fick jag ett helt gäng små stegmotorer som var felbeställda (nyttjades för fjärravstämning av passiva RF kavitetsfilter) men tyvärr så försvann dom iom min senaste flytt, fast dom var nog i minsta laget vill jag komma ihåg.
Du ger mig inspiration till att den här approachen kan bli nåt, tack!
MVH/Roger
PS
Kanske jag tom slipper ett lager då ju skivtallriken, enligt dig, tycks kunnas drivas direkt på detta viset. Sen är jag inte säker på om jag vill ge upp min enkla tonarmsupphängning, jag har i ett halvår gått och lurat på hur jag ska kunna spänna nylonlinan bättre så att tonarmen inte tiltar så mycket, och får jag ordning på det så behöver jag inga separata lager alls
Vart kan man få tag i mekaniskt junk såsom kugghjul, trissor, gångjärn, vinkeljärn, kullager mm (och då inte av gigantisk storlek)?