Hjälp med vattennivå
Re: Hjälp med vattennivå
Vad är fyrkanterna för någon grind. Vad menade du att jag skulle använda en oscillator till?
Fyrkanterna är XOR-grindar. T ex fyra grindar i en kapsel 74HC86. Oscillatorn är den i HT12A, X1 är ingången till oscillatorkopplingen, och oscillatorn lär stanna om man jordar den ingången via en diod. Därmed inte sagt att den kommer att starta igen när man inte drar ström genom dioden, men prova för all del 

Mindmapper>
Vad sägs om att komma med några egna idéer istället för att gnälla på alla andras?
Mitt förslag fungerar såklart bäst om det finns en spänningskälla och om utrustningen monteras skyddat och inte utomhus, oisolerat, i minusgrader.
Eftersom detta inte nämnts av trådskaparen så får han ju solla lite bland förslagen för att se vad som passar och inte passar (eller uppdatera med mer information/kriterier).
Men att säga att någon annans förslag inte är så smart och rada upp en mängd hypotetiska förutsättningar känns som en icke konstruktiv sak att skriva, och således nästan helt onödig? Vi har en egen brunn på sommarstället. Alla utrustning sitter monterad i ett litet pumphus som både är uppvärmt och har 230V indraget.
Så kanske trådskaparen har också?!
Vad sägs om att komma med några egna idéer istället för att gnälla på alla andras?
Mitt förslag fungerar såklart bäst om det finns en spänningskälla och om utrustningen monteras skyddat och inte utomhus, oisolerat, i minusgrader.
Eftersom detta inte nämnts av trådskaparen så får han ju solla lite bland förslagen för att se vad som passar och inte passar (eller uppdatera med mer information/kriterier).
Men att säga att någon annans förslag inte är så smart och rada upp en mängd hypotetiska förutsättningar känns som en icke konstruktiv sak att skriva, och således nästan helt onödig? Vi har en egen brunn på sommarstället. Alla utrustning sitter monterad i ett litet pumphus som både är uppvärmt och har 230V indraget.
Så kanske trådskaparen har också?!
-
Ursäkta, jag uttryckte mig klumpigt!
Ditt förslag är en väldigt gammal teknik som man gått ifrån för att det finns många bättre sätt att lösa det på. Har man redan tillgång till tryckluft med en regulator som kan se till att trycket är stabilt kan det vara ok. Men att jag inte skulle uttala mig om detta bara för att det är negativt......
Att en del är hypotetiskt kan så vara, men samtidigt verkar det som om ts vill spara på energin eftersom han inte vill ha signalöverföring så ofta. Att han vill ha trådlös överföring tyder okså på en del andra saker. Skulle man bara lämna förslag och inte vara minsta lilla kritisk så skulle man heller inte komma så mycket framåt. Om du läser lite tidigare i tråden så kom Nerre med en jättebra ide när jag hade påpekat svårigheten med att sänka ner en tryckgivare, där du normalt sett skulle behöva en dyr livsmedelsgodkänd givare.
Ditt förslag är en väldigt gammal teknik som man gått ifrån för att det finns många bättre sätt att lösa det på. Har man redan tillgång till tryckluft med en regulator som kan se till att trycket är stabilt kan det vara ok. Men att jag inte skulle uttala mig om detta bara för att det är negativt......
Att en del är hypotetiskt kan så vara, men samtidigt verkar det som om ts vill spara på energin eftersom han inte vill ha signalöverföring så ofta. Att han vill ha trådlös överföring tyder okså på en del andra saker. Skulle man bara lämna förslag och inte vara minsta lilla kritisk så skulle man heller inte komma så mycket framåt. Om du läser lite tidigare i tråden så kom Nerre med en jättebra ide när jag hade påpekat svårigheten med att sänka ner en tryckgivare, där du normalt sett skulle behöva en dyr livsmedelsgodkänd givare.
Et vettigt sätt att lösa problemet är att definiera vad som ska göras. Det fattas här.
Javisst, det ska överföras data "ibland".
Och det är vald ett radiosätt som jag inte ser vett i.
Mätningen kan göras på många sätt, vilken som är bäst beror på exakta omständigheter rent fysisk. Jag kan omedelbart hitta minst en lösning som ger bra upplösning, är billig och stabil.
Med en lämplig µC och radio ser jag en levtid på överföringen på runt 1 år för 2 st AA-celler som fullt möjligt, detta inkluderar batteriövervakning.
MEN:
Det medför lämplig µC, lämplig radio (t.ex. av typen Swech säljer) osv.
Det medför en del programmering.
Det medför planering, utvärdering av behov och rätt lösning till specifike problem.
Javisst, det ska överföras data "ibland".
Och det är vald ett radiosätt som jag inte ser vett i.
Mätningen kan göras på många sätt, vilken som är bäst beror på exakta omständigheter rent fysisk. Jag kan omedelbart hitta minst en lösning som ger bra upplösning, är billig och stabil.
Med en lämplig µC och radio ser jag en levtid på överföringen på runt 1 år för 2 st AA-celler som fullt möjligt, detta inkluderar batteriövervakning.
MEN:
Det medför lämplig µC, lämplig radio (t.ex. av typen Swech säljer) osv.
Det medför en del programmering.
Det medför planering, utvärdering av behov och rätt lösning till specifike problem.
Regulator? Principen bygger på att du har en pump med relativt fast flöde, trycket beror den på hur djupt ner i vattnet slangen mynnar. Du ska INTE ha en tryckregulator som ger stabilt tryck för då kommer du ju aldrig att få veta vattennivån.Mindmapper skrev: Har man redan tillgång till tryckluft med en regulator som kan se till att trycket är stabilt kan det vara ok.
Och pumpen behöver inte gå hela tiden, man kan göra pumpen tills trycket peakar, då har man mätt djupet och kan stoppa pumpen och skicka datat.
Visst drar det en del ström, därför tycker jag att det som sagt var är vettigare att istället sätta en tryckgivare i änden av ett rör och stoppa ner det röret i brunnen. Men det blir en lösning som blir känslig för läckage och bristande täthet.
Tack tackWedge skrev:Fyrkanterna är XOR-grindar. T ex fyra grindar i en kapsel 74HC86. Oscillatorn är den i HT12A, X1 är ingången till oscillatorkopplingen, och oscillatorn lär stanna om man jordar den ingången via en diod. Därmed inte sagt att den kommer att starta igen när man inte drar ström genom dioden, men prova för all del

Ska prova förslaget snart
-
Det jag lärt mig om mätning med bubbelrör är att man har ett stabilt flöde som man får genom ett stabilt tryck och en strypning, alt en pump med konstant flöde. Man ställer in strypningen så att man får lämplig bubbling. Inte för mycket bubbling. Bubblingen vill du ha för att du inte ska få in skit samt skapa mottryck i bubbelröret. Eftersom det tar tid att bygga upp tryck efter en strypning och bubblorna hela tiden släpper ut tryck kommer du att kunna mäta mottrycket från vattenpelaren. Du mäter mottrycket uppe vid bubbelröret efter strypningen inte efter tryckregulatorn.Nerre skrev:Regulator? Principen bygger på att du har en pump med relativt fast flöde, trycket beror den på hur djupt ner i vattnet slangen mynnar. Du ska INTE ha en tryckregulator som ger stabilt tryck för då kommer du ju aldrig att få veta vattennivån.Mindmapper skrev: Har man redan tillgång till tryckluft med en regulator som kan se till att trycket är stabilt kan det vara ok.
Och pumpen behöver inte gå hela tiden, man kan göra pumpen tills trycket peakar, då har man mätt djupet och kan stoppa pumpen och skicka datat.
Visst drar det en del ström, därför tycker jag att det som sagt var är vettigare att istället sätta en tryckgivare i änden av ett rör och stoppa ner det röret i brunnen. Men det blir en lösning som blir känslig för läckage och bristande täthet.
Funderingen i det här fallet är väl vad som är bättre en akumulatorpump eller ett stabilt tryck från en kompressor. Förmodligen så är inte kravet på nogrannhet så hög att det spelar någon roll. Kravet då är väl att ackumulatorpumpen ska kunna leverera mer tryck än mottrycket från vattenpelaren. När man vet vattenpelaren så kan man väl titta på vad som är lämpligast. Men utan dom uppgifterna känns det inte meningsfullt att diskutera vidare. Fast en ackumulatorpumps fördel är att den förmodligen tar mindre energi än en kompressor, men och andra sidan finns det små kompressorer som går väldigt tyst och snålt.
Tycker också att den lösningen du föreslår är bättre om man kan få till tättningen.
Grejen är ju att det är bubbelröret som fungerar som tryckregulator. Så det behövs inget jämnt flöde eller nåt utan det behövs ett relativt svagt flöde (så det är trycket man mäter och inte flödesresistansen i slangarna).
Bubbelröret fungerar som en zenerdiod helt enkelt. Spänningen över en zenerdiod är ju relativt oberoende av strömmen (inom rimliga gränser).
Bubbelröret fungerar som en zenerdiod helt enkelt. Spänningen över en zenerdiod är ju relativt oberoende av strömmen (inom rimliga gränser).
Tryckmätningen med tryckluft fungerar utmärkt - men för en batteridriven lösning är det definitivt fel väg att gå!
Med en µC och en TLE5012 eller liknande kan man enkelt göra en sensor som dels klarar att passa på strömmen och dels har en upplösning i storlek 5 cm om man vill.
Med en µC och en TLE5012 eller liknande kan man enkelt göra en sensor som dels klarar att passa på strömmen och dels har en upplösning i storlek 5 cm om man vill.
-
Enligt vad jag lärt mig är en regulator en konstanthållare. Det är dumt att ha röret som en konstanthållare, zenerdiod som du säger. Vad man mäter är trycket i överdelen av röret som går ner i tanken. Detta mottryck är absolut inte stabilt utan varierar med mottrycket från vattenpelaren. Annars vore det inte någon mening med mätningen. Fast du har rätt i att har du ett konstant flöde är det bättre med det, än med ett konstant tryck och en strypning. Inom vilka laster som flödet från en akvariepump är konstant, är väl frågan här samt vilken last (vattenpelare vi har).Nerre skrev:Grejen är ju att det är bubbelröret som fungerar som tryckregulator. Så det behövs inget jämnt flöde eller nåt utan det behövs ett relativt svagt flöde (så det är trycket man mäter och inte flödesresistansen i slangarna).
Sista inlägget från mig i denna fråga.
En regulator reglerar mot en bestämd nivå. I fallet med rör ner i brunnen så är det vattennivån som avgör vilket tryck som det blir.
Det du säger om konstant tryck och strypning är samma sak som att ha en fast flöde.
Tryck = spänning, strypning = motstånd.
Du menar att man ska ha en spänningsregulator följt av ett motstånd till zenerdioden, jag tycker det fungerar lika bra med vilken begränsad ström som helst (den behöver inte komma från en stabil spänning eftersom zenerdioden fungerar som regulator). Strömbegränsningen kan i mina ögon lika gärna vara pumpens kapacitet som ett seriemotstånd.
Det du säger om konstant tryck och strypning är samma sak som att ha en fast flöde.
Tryck = spänning, strypning = motstånd.
Du menar att man ska ha en spänningsregulator följt av ett motstånd till zenerdioden, jag tycker det fungerar lika bra med vilken begränsad ström som helst (den behöver inte komma från en stabil spänning eftersom zenerdioden fungerar som regulator). Strömbegränsningen kan i mina ögon lika gärna vara pumpens kapacitet som ett seriemotstånd.
Är det säkert att sista xor gör så det blir en puls och sedan stopp. Kom på att jag skulle ha en ht12e och utgången från xor skulle in på te ingången. Funkar det ändå?Wedge skrev:Fyrkanterna är XOR-grindar. T ex fyra grindar i en kapsel 74HC86. Oscillatorn är den i HT12A, X1 är ingången till oscillatorkopplingen, och oscillatorn lär stanna om man jordar den ingången via en diod. Därmed inte sagt att den kommer att starta igen när man inte drar ström genom dioden, men prova för all del
RC-länken på ena ingången gör att när signalen ändras så kommer ingångarna under en kort stund att vara olika (RC-länken fördröjer signalen till ena ingången en kort tid). Under den tiden så ger grinden en hög signal ut.
Måste jag ha med dioden om jag ska använda ht12e istället för ht12a. Vilken storlek bör jag ha på kondisatorn och motståndet?