Hjälp med vattennivå

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Stridfish

Hjälp med vattennivå

Inlägg av Stridfish »

Jag har tänkt att göra ett trådlöst system som visar vattennivån i min brunn. Ska ha fyra nivåer som ligger under vattenytan. När en kommer ovanför så ska det slockna en ledlampa på mottagaren. Ska använda dessa kretsar
image.png
Men jag vill att den endast ska sända när det sker en förändring i någon av de fyra ingångarna. Har ni några bra idéer? För alla ingångarna är ju på hela tiden och slocknar endast när det är över ytan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Hjälp med vattennivå

Inlägg av Icecap »

I.o.m. att du ska använda den kretsen ser jag ingen omedelbar lösning.

Hade det rört sig om en µC hade det varit en helt annan sak.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

Förslag på alternativ lösning.

Montera en ultraljudsgivare på undersidan av brunnslocket.
Gör utsignalen från givaren tillgänglig på LAN eller internet (t.ex. via Modbus/TCP).
Visa nivån på telefonen. (Android eller iOS)
Stridfish

Inlägg av Stridfish »

Ett alternativ som jag funderat på är att bara sända ut vart 10 minut eller mer. Ska jag använda 555? För det måste vara 10 minuter av och sedan på i bara nån sekund och sedan om igen
hsd

Inlägg av hsd »

varför inte använda en tryckgivare :?:
larsson

Inlägg av larsson »

Jag hade nog valt nåt som sänder periodiskt, då riskerar du inte att sändningen med kanske månadens enda ändring missas. Ska du köra det på batteri, och vad är det för sensorer, typ flottörer med av/på-brytare eller vad?

555 är säkert en framkomlig väg, om du absolut vill lösa det utan mikrocontroller. Gick det förr i tiden ska det väl gå nu också. Tio minuter av vs. nån sekund på kanske kräver dubbla 555:or?

Men som svar på din ursprungliga fråga: Om du vill ha nåt ”gammaldags” som detekterar ändring av de fyra nivåerna kan du väl "summera" spänningarna via varsitt motstånd till en gemensam mätpunkt. Kanske varje sensor bidrar med 1 Volt vardera, du kan då få 0/1/2/3/4 Volt i mätpunkten. Sen hittar du på nåt med en konding som drar ström bara när spänningen ändras, trigga på den strömmen och gör din sändning. Borde gå att lösa med komponenter för ett par tior.

Eller varför inte bara en sån där gammal hederlig röd/vit flottörpinne som sticker upp genom brunnslocket :)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

hsd skrev:varför inte använda en tryckgivare :?:
Det blir ganska komplicerat i en brunn. Om de inte har kommit med tryckgivare som är täta och kan sänkas ner i brunnen för att mäta. Hade du någon lösning hur?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är väl inte svårare att sänka ner en tryckgivare i brunnen än att sänka ner brytare (som jag tolkar att ursprungsförslaget handlar om)?

Det enklaste är ju att montera den i änden av ett rör och stoppa ner röret i brunnen. Då löser man både tätheten och "monteringen" och det är relativt enkelt att ta upp för att felsökning/reparation/underhåll.

Det finns väl t.o.m. "digitala" tryckgivare (d.v.s. som skickar mätvärdet som PWM eller seriellt så man slipper en lågnivåsignal).

Men jag tror att man t.o.m. kan göra det ännu enklare, beroende på om man hittar lämplig tryckgivare. Det finns ju idag en uppsjö av trådlösa väderstationer. Man tar en enkel sån (som bara har en fjärrgivare för temperatur) och så byter man ut temperatursensorn mot en tryckgivare (och anpassar signalnivån så att t.ex. normal nivå i brunnen indikeras som 10 grader). Då har man radiobiten och strömsparbiten fixat redan från början, antagligen finns det också redan ett larm för när batteriet tagit slut eller behöver bytas.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Du kan använda samma teknik som denna gamla mekaniska nivåmätare:
DSC_4282.JPG
Hittade denna bild som illustrerar hur du kan nyttja samma teknik med modernare teknik. Behöver absolut inte vara en Arduino som det står på denna bild.
waterlevelgauge.png
hsd

Inlägg av hsd »

Stridfish

Inlägg av Stridfish »

larsson skrev:Jag hade nog valt nåt som sänder periodiskt, då riskerar du inte att sändningen med kanske månadens enda ändring missas. Ska du köra det på batteri, och vad är det för sensorer, typ flottörer med av/på-brytare eller vad?

555 är säkert en framkomlig väg, om du absolut vill lösa det utan mikrocontroller. Gick det förr i tiden ska det väl gå nu också. Tio minuter av vs. nån sekund på kanske kräver dubbla 555:or?

Men som svar på din ursprungliga fråga: Om du vill ha nåt ”gammaldags” som detekterar ändring av de fyra nivåerna kan du väl "summera" spänningarna via varsitt motstånd till en gemensam mätpunkt. Kanske varje sensor bidrar med 1 Volt vardera, du kan då få 0/1/2/3/4 Volt i mätpunkten. Sen hittar du på nåt med en konding som drar ström bara när spänningen ändras, trigga på den strömmen och gör din sändning. Borde gå att lösa med komponenter för ett par tior.

Eller varför inte bara en sån där gammal hederlig röd/vit flottörpinne som sticker upp genom brunnslocket :)
Tack så jättemycket för den lösningen. Men jag måste koppla in de fyra djupen i sändarens 4 ingångar. Så behöver bara få en ändring i spänningen så att det triggar sändaren att sända bara i någon sekund för att sedan slockna igen. Blir det någon ändring i det du förklarade då?

Ska använda en sladd ner i vattnet som grunden och sedan 4 sladdar på olika djup. Batteri får vi se om det blir beror på hur mycket denna krets kommer dra

Om du vill skulle du kunna visa ett schema på det exemplet när man skulle välja 555. Har tittat på massor av olika kopplingar men kom bara fram till att använda 555 som astabil vippa. Men då är det både på och av lika lång tid, vill ju att den bara ska vara på i någon sekund och sedan vara av i typ 10 min?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

hyperion skrev:Du kan använda samma teknik som denna gamla mekaniska nivåmätare:
DSC_4282.JPG
Hittade denna bild som illustrerar hur du kan nyttja samma teknik med modernare teknik. Behöver absolut inte vara en Arduino som det står på denna bild.
waterlevelgauge.png
Inte så smart om det är en brunn ute som du inte har ström fram till ens. Kan en akvariepump komma upp i rätt tryck för t.ex en 6m brunn? Naturligt finns det, men ska den sitta ute i minusgrader eller ska man dra rör ut till brunnen?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Stridfish skrev:Ett alternativ som jag funderat på är att bara sända ut vart 10 minut eller mer. Ska jag använda 555? För det måste vara 10 minuter av och sedan på i bara nån sekund och sedan om igen
Vilket djup är det frågan om och hur långt har du till 230V?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

hsd skrev:tex.
http://www.tillquist.com/maskinbyggare/ ... /lmk-458-h
enkelt och driftsäkert
Nu framgår det ju inte om det finns matning fram till brunnen. Fast att dra en tvåtrådsanslutning från huset med en 24V matning är kanske inte tänkt? Priset ?
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Postade nyss en skiss, men hade ritat fel :shock:
Nytt försök...
XOR-grinden på slutet ger en puls när nån av D8-D11ändras. Man kan kanske döda oscillatorn medan allt står stilla?
Skriv svar