Jag vill och har automatiserat lite här hemma.
Till det använder jag ett Tellstick Net system. Billigt, färdiga komponenter och funkar bra i vårt lilla hus på 85 kvm.
Jag har hittat NEXAs WBT-912. (http://www.nexa.se/vara-produkter/syste ... re/wbt-912)
När S1 kortsluts, så skickar enheten en etta till Tellsticken. När S1 bryts, skickas en nolla.
WBT-912 är dessutom batteridriven så helt plötsligt kan jag använda den som mobil universal trigger till ett automations system.
*Jag vill bygga in WBT-912 i en liten ask.
*Till den ska man kunna koppla in valfri sensor, förslagsvis någon av 100tals arduino sensorerna, bara de kortsluter och bryter S1 vid ett värde.
*Jag tänkte på ett 9V batteri som matar WBT:n och sensorerna
*Det ska finnas 3.3 och 5.5V uttag och gemensam jord/minus då detta är de vanligaste spänning för sensorerna
Denhär asken kan man placera vartsomhelst, utomhus för tempsensor för rullgardiner, på backen för markfuktighetsmätning och bevattning, ja möjligheterna är många.
Jag har ritat på ett ex. kika gärna så förstår ni ett humm om vad jag menar.
Det jag behöver veta är kommer dethär att funka? Vad kan göras bättre?
Jag har ingen större aning om svagströmkomponenter, jag har kikat runt och det är verkligen en uppsjö av komponenter.
Någon som kan tipsa om komponenter? Det kan vara allt ifrån plintskrivar till 3.3/5.5V ingångarna till det viktigaste som regulatorerna, all hjälp välkomnas.

MVH:
Stefan