Hjälp med komponenter till "mobil universal trigger" ?

Berätta om dina pågående projekt.
Stefan85

Hjälp med komponenter till "mobil universal trigger" ?

Inlägg av Stefan85 »

Hej på er!

Jag vill och har automatiserat lite här hemma.
Till det använder jag ett Tellstick Net system. Billigt, färdiga komponenter och funkar bra i vårt lilla hus på 85 kvm.

Jag har hittat NEXAs WBT-912. (http://www.nexa.se/vara-produkter/syste ... re/wbt-912)
När S1 kortsluts, så skickar enheten en etta till Tellsticken. När S1 bryts, skickas en nolla.
WBT-912 är dessutom batteridriven så helt plötsligt kan jag använda den som mobil universal trigger till ett automations system.

*Jag vill bygga in WBT-912 i en liten ask.
*Till den ska man kunna koppla in valfri sensor, förslagsvis någon av 100tals arduino sensorerna, bara de kortsluter och bryter S1 vid ett värde.
*Jag tänkte på ett 9V batteri som matar WBT:n och sensorerna
*Det ska finnas 3.3 och 5.5V uttag och gemensam jord/minus då detta är de vanligaste spänning för sensorerna

Denhär asken kan man placera vartsomhelst, utomhus för tempsensor för rullgardiner, på backen för markfuktighetsmätning och bevattning, ja möjligheterna är många.

Jag har ritat på ett ex. kika gärna så förstår ni ett humm om vad jag menar.
Det jag behöver veta är kommer dethär att funka? Vad kan göras bättre?
Jag har ingen större aning om svagströmkomponenter, jag har kikat runt och det är verkligen en uppsjö av komponenter.
Någon som kan tipsa om komponenter? Det kan vara allt ifrån plintskrivar till 3.3/5.5V ingångarna till det viktigaste som regulatorerna, all hjälp välkomnas.

Bild

MVH:
Stefan
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Hjälp med komponenter till "mobil universal trigger" ?

Inlägg av Icecap »

Det kan nog fungera.

Problemet med Tellstick och dylika saker är att kommunikationen är enkelriktat. Du har ingen som helst säkerhet i att signalerna faktisk går fram, det är alltså en "jag hoppas att det fungerar" lösning som kan fungera ena minuten men inte nästa.

Sedan, rent elektronisk, hoppas jag att dina omvandlare är switchade, det är inte mycket kräm i ett 9V batteri och väljer du switchade omvandlare kan du nog dubbla drifttiden på ett batteri.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Kan Tellstick Net ta emot signaler? Jag har bara en gammal klassisk Tellstick och den är ju en ren sändare.

WBT-912 är väl normalt tänkt att styra mottagare direkt?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

9V-batterier är ett otyg. Nästan ingen kapacitet alls. Jag skulle använda en hållare och fyra AA-batterier.
Stefan85

Inlägg av Stefan85 »

Icecap skrev:Det kan nog fungera.

Problemet med Tellstick och dylika saker är att kommunikationen är enkelriktat. Du har ingen som helst säkerhet i att signalerna faktisk går fram, det är alltså en "jag hoppas att det fungerar" lösning som kan fungera ena minuten men inte nästa.

Sedan, rent elektronisk, hoppas jag att dina omvandlare är switchade, det är inte mycket kräm i ett 9V batteri och väljer du switchade omvandlare kan du nog dubbla drifttiden på ett batteri.
Du har helt rätt i att signalen är enkelriktad. Men man kan ställa in så signalen skickas upp till 10 gånger efter varandra så någon kommer alltid fram. Jag har snart använt Tellstick i 1 år och det har alltid fungerat med "repeat signal" funktionen. (inställt på 4 signalupprepningar)
Men visst, man ska vara införstådd med att man inte ska automatisera livsviktiga grejjer.
Nä, jag har inga grejjer alls. Det är därför jag frågar om svagströmskomponenterna här.
Så switchade omvandlare säger du?
Nerre skrev:Kan Tellstick Net ta emot signaler? Jag har bara en gammal klassisk Tellstick och den är ju en ren sändare.
WBT-912 är väl normalt tänkt att styra mottagare direkt?
Yes, Tellstick Net kan skicka och ta emot signaler på 433Mhz bandet, det bästa är att du behöver ingen dator igång heller. http://www.telldus.se/products/tellstick_net
Du kopplar in Tellstick Net i routern som alltid är igång ändå. Allt sköt via internet. Så du kan styra dina enheter via din mobilapp och mobilt internet vart du än är i världen.
Stora nackdelen är om internet försvinner, men hur ofta händer det nuförtiden?
Jag vet inte om Classic har schemaläggningar och "IF" funktioner?

WBT-912 är tilltänkt att para ihop med mottagen direkt, men Tellstick Net kan du definiera som en NEXA fjärrkontroll sedan kan du slänga in denhär "fjärrkontrollen" i en IF sats. IF "Vattenivå givare = 0" THEN "Sätt vattenpump = 1".
Min idé är man ska kunna använda denhär WBT-912 till vilken givare som helst.
För att kunna automatisera vad som helst...
lillahuset skrev:9V-batterier är ett otyg. Nästan ingen kapacitet alls. Jag skulle använda en hållare och fyra AA-batterier.
Tack! Då inhandlar jag en hållare. Men då kan jag kanske få 3V ifrån två AA batterier från samma hållare?
GFEF

Inlägg av GFEF »

>Men då kan jag kanske få 3V ifrån två AA batterier från samma hållare?

Ingen bra ide........

Ett nytt 1,5[V] en cellsbatteri kan i bästa fall ge den spänningen vid +20C utan belastning.
Och ta ut en delspänning ur en rad seriekopplade celler är ännu sämre.

Titta på step-up omvandlare

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=Vo ... acat=58278
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Jag vet inte hur höga kraven är på noggrannheten hos spänningarna. Gissningsvis inte speciellt.

Vi gjorde för länge sedan ett instrument med en PIC, en LED-display och en "kvadraturläsgaffel". Den matades med 2 st AA och skulle enligt krav, datablad och beräkningar fungera ner till 2,5V. Vid test fungerade den ner till 1,7V. Det som gav upp först var läsgaffeln. Processorn funkade utmärkt och displayen glödde svagt, mycket svagt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Stefan85 skrev: Yes, Tellstick Net kan skicka och ta emot signaler på 433Mhz bandet, det bästa är att du behöver ingen dator igång heller. http://www.telldus.se/products/tellstick_net
På den sidan står det
TellStick Net is a radio frequency transmitter that plugs into your router via an ethernet cable.
Det är Duo som även kan ta emot signaler.

http://www.telldus.se/products/tellstick_duo

Och Duo har såvitt jag förstått inte nätverksanslutning utan ansluts med USB till datorn?
Stefan85

Inlägg av Stefan85 »

Nerre skrev: Det är Duo som även kan ta emot signaler.

http://www.telldus.se/products/tellstick_duo

Och Duo har såvitt jag förstått inte nätverksanslutning utan ansluts med USB till datorn?
Helt rätt!
Tellstick Duo och Tellstick Net tar båda emot och skickar signaler.
Duo:n är USB ansluten och kräver mjukvara som körs på datorn för att fungera.
Net körs allt från Telldus servrar och får sin information via internet.
För och nackdelar som sagt.
Stefan85

Inlägg av Stefan85 »

...Men om man vänder sig mot komponenterna jag skulle behöva använda....

*4x AA batteri + hållare istället för 9V batteri
*Switchade omvandlare (6V -> 3,3V och 6V ->5,5V)
Något mer?
Kommer en optokopplare att funka bra till de olika spänningarna? (Utspänningen som WBT-912 använder är 2.5V)
Kan man använda minusen på batteriet (GND) oavsett om det är 3,3 eller 5,5V på sensorerna? (Batteriet är ju 6V).
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Till 5,5V är det nog lämpligast med en LDO-regulator med liten egenförbrukning. Men ärligt talat, spelar spänningen så stor roll? Vilket område är OK?
Till 3,3V är det väl hugget som stucket med LDO eller switchat. Vad har du för toleranser? Jag gissar att du skulle kunna ta spänningen över två batterier och det skulle funka OK. Läs databladen!
Stefan85

Inlägg av Stefan85 »

lillahuset skrev:Till 5,5V är det nog lämpligast med en LDO-regulator med liten egenförbrukning. Men ärligt talat, spelar spänningen så stor roll? Vilket område är OK?
Till 3,3V är det väl hugget som stucket med LDO eller switchat. Vad har du för toleranser? Jag gissar att du skulle kunna ta spänningen över två batterier och det skulle funka OK. Läs databladen!

Inte en susning om toleranser då dethär dosan är tänkt att vara universal med de flesta 3.3 och 5.5 V sensorer där ute.
Därför jag frågar er här vad som kan tänkas gälla? Vilka komponenter ska jag till slut ha?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Stefan85: "Inte en susning om toleranser då det här, dosan är tänkt att vara universal med de flesta 3.3 och 5.5 V sensorer där ute."

Ööööhhh - det är DU som har tänkt dig en lösning som är universell och det är därför DU som ska ställa upp kraven och toleranser!

Jag kan göra det för dig (jag tar 650:-/timmen + moms) och du får en universell lösning med programmerbar spänning ut till sensorerna och jag garanterar att det fungerar inom de specifika krav vi kommer överens om.

Men med de krav du ställer upp ville jag inte ens röra projektet, du har nämligen icke-krav.

Det jag undrar mest är: vilka sensorer menar du?
Det är mycket få sensorer av typen på/av som är känslig för 3,3V kontra 5V.
Dom jag känner till med dessa behov är oftast sådana kan kommunicerar med på något vis, alltså ska det spänning och kommunikation till dessa.

Ett exempel är 1-Wire® temperatursensorer som kan användas till att bygga en termostatfunktion eller bara rapportera en temperatur.

Det behövs spänningsmatning + kommunikation. Och ska det vara batteridrivet med lång drifttid måste det antingen vara ett batteri i herrstorlek eller en styrning av ström till sensorer osv. Det sista betyder att det ska vara en styrning av strömmen och då återkommer vi till den styrda spänningen.

Jag vill ge dig det råd att sätta dig ner och faktisk tänka igenom vad du vill ansluta av sensorer.
När du har det klart för dig kan du börja med resten, kommunikation med sensorer, spänningar osv.
Stefan85

Inlägg av Stefan85 »

Icecap skrev:Stefan85: "Inte en susning om toleranser då det här, dosan är tänkt att vara universal med de flesta 3.3 och 5.5 V sensorer där ute."

Ööööhhh - det är DU som har tänkt dig en lösning som är universell och det är därför DU som ska ställa upp kraven och toleranser!

Jag kan göra det för dig (jag tar 650:-/timmen + moms) och du får en universell lösning med programmerbar spänning ut till sensorerna och jag garanterar att det fungerar inom de specifika krav vi kommer överens om.

Men med de krav du ställer upp ville jag inte ens röra projektet, du har nämligen icke-krav.

Det jag undrar mest är: vilka sensorer menar du?
Det är mycket få sensorer av typen på/av som är känslig för 3,3V kontra 5V.
Dom jag känner till med dessa behov är oftast sådana kan kommunicerar med på något vis, alltså ska det spänning och kommunikation till dessa.

Ett exempel är 1-Wire® temperatursensorer som kan användas till att bygga en termostatfunktion eller bara rapportera en temperatur.

Det behövs spänningsmatning + kommunikation. Och ska det vara batteridrivet med lång drifttid måste det antingen vara ett batteri i herrstorlek eller en styrning av ström till sensorer osv. Det sista betyder att det ska vara en styrning av strömmen och då återkommer vi till den styrda spänningen.

Jag vill ge dig det råd att sätta dig ner och faktisk tänka igenom vad du vill ansluta av sensorer.
När du har det klart för dig kan du börja med resten, kommunikation med sensorer, spänningar osv.

Tack för ditt svar.
Nja. Då snackar vi inte om samma toleranser.
Jag menar t.ex. på att de flesta arduino sensorer, att de ska funka kräver de 3.3V eller 5.5V.
Därför jag tänkte mig ett 3.3V uttag och ett 5.5V uttag, med gemensam nolla och en ingång för signal till NEXA modulen.
Sedan där sensorn sedan ser/hör/känner/får signal, så skickar den en spänning till optokopplaren och den i sin tur sluter S1 på NEXA modulen. (kika gärna på min ritning i första inlägget).
På detta sätt kan man ha en universal liten dosa för de flesta sensorer. Vad är det jag missar?

Är du seriöst med priset kan vi diskutera att du tar fram en fungerande lösning med ritning och namn på komponenterna, sedan kan jag löda och koppla själv.
Inte för att jag misstror dig, snarare att jag vill öva själv.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Stefan85: I alla verksamheter som närmar sig "ingenjörskonst", vad det nu är värt, är toleranser oerhört viktiga. Om man kräver 0,1% noggrannhet på matningsspänningar blir livet oerhört dyrt och besvärligt. En normal noggrannhet är 10% och det är illa nog. Bra produkter klarar bortåt 50% avvikelse. Och anledningen till att det här är viktigt är i första hand att det blir mycket billigare att bygga system och i andra hand att saker har en tendens att fungera bättre.
Skriv svar