Var i kretsen ska strömbrytare och säkring kopplas?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Re: Var i kretsen ska strömbrytare och säkring kopplas?

Inlägg av Nerre »

I såna fall ska du använda ett blått IEC 60320 1-fasuttag ("husvagnskontakt"). Där har du full koll på fas och nolla (eller ska ha i alla fall).

Då kan det räcka med övertemperaturskydd i ena ledaren.

Men är det en värmekabel är den väl inte jordad? Värmekabel brukar vara klass II (d.v.s. dubbelsiolerad). Då kan du inte råka ut för det felet som kräver dubbla skydd.
key1

Inlägg av key1 »

Korrekt, den är inte jordad.

Tack för all hjälp :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Krångla inte till det, använd en 2-polig brytare och vanlig stickpropp.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Nerre skrev:Men är det en värmekabel är den väl inte jordad? Värmekabel brukar vara klass II (d.v.s. dubbelsiolerad). Då kan du inte råka ut för det felet som kräver dubbla skydd.

Vad talar ni om för värmekabel?
Värmekablar brukar ha skärm som ska anslutas till skyddsjord. Dessutom gå över jordfelsbrytare.
key1

Inlägg av key1 »

Okej det kanske inte kallas för värmekabel, men en sådan här syftar jag på:
http://www.ebay.com/itm/220v-Frost-prot ... 1157123810
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Den är nog kanske inte så lämplig att använda, misstänker jag, och ja det är en värmekabel.
codehacker

Inlägg av codehacker »

Ursäkta om jag kapar denna tråden lite, men det det är så bra bild på kopplingsschemat här. Min stc1000 hat funkat perfekt nu i några år. Den har bara varit kopplad till en värmefläkt på max 2Kw. Med 220V och klassad för 10 amp så borde det inte vara något problem. Har dessutom bara kört den på 1Kw. Men för några veckor sedan brann den. När jag kollar på kopplingsschemat så ser jag att det är live-kabeln som skall brytas (on/off) i portarna. I uppenbar förvirring hade jag dock kopplat null-kablarna till portarna att brytas istället. Kan detta vara anledningen till att den brann/smälte ihop?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Svårt att säga beroende på några meningar. Tolkar att det är ST1000 som lagt av. Har den brunnit upp brukar man se var det har varit varmt. Är det kablarna som brunnit, brukar det vara för klena kablar eller dålig kontakt.

Det är inte att säkring eller brytare bryter på neutralen som är upphov till överhettning. Bryter man strömmen så att ingen ström finns kan det inte bli överhettning. Däremot kan det bli farligt eftersom fasen inte bryts. Tar man i fasen är risken stor att man får strömgenomgång i kroppen om man inte är helt isolerad i övrigt.
codehacker

Inlägg av codehacker »

I den anslutningskabel (jordad stickpropp) jag har till apparaten finns det brun/ blå / grön-gul kabel. Vilken som är fas och nolla mellan blå och brun är oklart för mig. Beror kanske vilket håll man sätter i stickproppen i väggen? Därmed kan det kanske inte ha betydelse vilken av dessa som går in i port 1 och 2? Det viktiga är väl att kabel i port 1 är ihopkopplad med kablar till port 5/7 där brytning/tillslag går till port 6/8 och vidare till extern apparatanslutning (och vidare till ena piggen i dennas stickpropp). Från den andra piggen i stickproppen går strömmen tillbaka till anslutningen där kablarna blir ihopkopplade för att ansluta tillbaka till port 2 och main anslutningskabel. Varför denna Stc1000 brann är därmed helt oklart för mig. Allt verkar vara helt rätt kopplat. Den är klassad som 110/220v och skall tåla 10 amp dock brann den vid effektuttag om 1 Kw.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det är inte alls rätt kopplat. Det är helt osäkert kopplat! Har du läst tråden har du redan sett det.

Det händer att saker går sönder. Ofta beroende på dålig kontakt eller fel dimensionering. Ta foto på var det har blivit varmt, så finns det lite chans att bedöma.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det är alltså en PID-kontroller som kostar 113kr inklusive frakt. Det är inte alls konstigt att den går sönder och brinner upp efter några år. Det används billigast möjliga komponenter och är förmodligen dimensionerat så de klarar 1-3 månaders garanti som brukar behövas för paypal/ebay.

Köp en motsvarande av känt märke så håller det ofta 5-20 år och risken för brand vid fel är minimal.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Nerre skrev: 31 maj 2016, 20:33:33 I såna fall ska du använda ett blått IEC 60320 1-fasuttag ("husvagnskontakt"). Där har du full koll på fas och nolla (eller ska ha i alla fall).

Då kan det räcka med övertemperaturskydd i ena ledaren.

Men är det en värmekabel är den väl inte jordad? Värmekabel brukar vara klass II (d.v.s. dubbelsiolerad). Då kan du inte råka ut för det felet som kräver dubbla skydd.
Eftersom tråden redan bumpats, så:

Nej. blå trepolig CEE-kontakt har visserligen stift som är rekommenderade att vara nolla respektive fas, men dels används den med t.ex. husvagnar som du säger, och den var även vanlig förr till motorvärmare, och det finns mängder av adaptrar som har vanlig opolariserad stickpropp i ena änden och CEE-hona i andra änden.

Men också om man t.ex. är i Norge så har man ca 130V till jord från båda polerna, eftersom de har trefassystem med 230V mellan faserna.
Skriv svar