I bilden nedan ser ni ett kopplingsschema för en temperaturkontroller som jag har för avsikt att installera! Det jag undrar är följande:
1. Jag vill ha en separat vippströmbrytare för kontrollern. Ska jag koppla den mellan MAINS och live block?
2. Jag vill säkra värmekällan som ska kopplas till HEAT. Var är bäst att sätta säkringen? Mellan 8 och HEAT?
Icecap skrev:Brytare och säkring ska sitta på inkommande fas, i serie.
Hej, tack för svar.
Kontrollern fungerar så att den har en inbyggd relä som växlar mellan COOL och HEAT för att hålla en viss temperatur. Jag vill endast säkra värmekällan (som ska kopplas till HEAT). D.v.s. går säkringen ska fortfarande allt annat fungera. Så här tror jag att man ska göra:
Nu när jag tänker på det så är det nog som du säger, d.v.s. att allt bryts om säkringen går. Säkringen anpassad efter värmeeffekten (250 mA - värmekällan är 50 W).
Edit: Kan nominell spänning vara 250 V även fast det är 230 V i väggen? På elfa finns bara 250 V nominell spänning.
Så länge spänningståligheten är större än den spänning du ansluter det till så är det ok, dock, när det gäller brytare kan det vara väldigt lurigt med att hitta rätt brytare, eftersom den är tänkt att användas till nät-spänning, där räcker det inte att titta på "Nominell spänning"
Om du talar om vilka grejjor du tänkt använda så blir det enklare.
TomasL skrev:Så länge spänningståligheten är större än den spänning du ansluter det till så är det ok, dock, när det gäller brytare kan det vara väldigt lurigt med att hitta rätt brytare, eftersom den är tänkt att användas till nät-spänning, där räcker det inte att titta på "Nominell spänning"
Om du talar om vilka grejjor du tänkt använda så blir det enklare.
Denna säkring kanske fungerar? https://goo.gl/bSo928 samt en hållare.
Den har en nominell ström på 250 mA. Eller är det brytförmåga man ska kolla på?
Förlåt för dum fråga, men det är en sak jag har tänkt på och hoppas att någon kan ge mig klarhet i:
I diagrammet ovan så ska vissa kablar kopplas till fas och andra till neutral... fine. Men, om jag sätter in stickproppen åt andra hållet i vägguttaget så kommer ju neutral och fas att byta plats?
Du behöver fundera på vad sakerna ska fylla för funktion.
När det gäller strömbrytare så brukar man skilja mellan det som kallas "funktionsströmbrytare" respektive "frånskiljare".
En funktionsströmbrytare kan bryta fas eller nolla och behöver inte ha något särskilt brytavstånd. Den är bara till för att slå på/av apparaten.
En frånskiljare behöver (vid stickproppsansluten utrustning) bryta bägge polerna och dessutom ha godkänt brytavstånd (brukar vara 3 mm). Den är till för att bryta all spänning till apparaten så man kan meka i den.
Vid stickproppsansluten utrustning är det tillåtet att endast ha en funktionsströmbrytare, men då ska instruktionerna säga att man ska dra ur stickproppen för att göra apparaten strömlös.
En frånskiljare ska sitta så nära inkommande nätspänning som möjligt, en funktionsströmbrytare kan sitta precis var som helst.
En tvåpolig frånskiljare direkt vid inkommande nätspänning är alltså att rekommendera, även om det inte alltid är ett krav.
När det gäller säkring så behöver man fundera på vad den ska skydda mot. Om man t.ex. sätter en 1 A säkring efter strömbrytaren så skyddar den främst apparaten från att börja brinna vid fel (fast det kan ju bli över 230 W ändå, inte helt säkert att det skyddar mot brand). Men vad händer om det blir kortslutning före säkringen? Om sladdarna som går till strömbrytaren på nåt sätt kommer ihop med varandra? Då är det bara gruppsäkringen som skyddar, alltså måste alla ledningar före säkringen vara dimensionerade för att vara avsäkrade med 10 A (det är det man normalt räknar med, även om det kan förekomma uttag som är avsäkrade 16 A).
Att sätta en vanlig säkring på värmekällan är normalt inte så meningsfullt, värmekällan är det som drar mest så man kan lika gärna sätta säkringen direkt efter strömbrytaren (så skyddar den mot fler fel).
Värmeelementet bör istället ha övertemperaturskydd om det finns risk för att det blir för varmt. Nu styr din "termostat" fasen, så ett övertemperaturskydd i nollan kan vara relevant. Anledningen är såklart att nollan kan vara fas (i och med att du har stickpropp) och om det blir kortis inuti elementet (mellan värmespiralen och det jordade höljet) så kommer din "termostat" inte att kunna bryta (strömmen går via jord istället). Därför ska man normalt alltid ha ett övertemperaturskydd i ena anslutningen och termostaten i den andra.
Kan detta "lösas" genom att markera på kabel vilken sida fas, respektive neutral är, och se till att alltid koppla rätt (självklart får man skruva upp uttaget och kolla hur det är kopplat där också)? Alternativt säkra både neutral och fas?
För övrigt ska COOL kopplas till ett kylskåp som antagligen drar mer än värmekällan som är på 50 W. Anledningen till jag vill säkra värmekällan är att jag tänkte köpa en billig värmekabel från ebay (kina) med tveksam (läs obefintlig) kvalitetskontroll. Något dyrare är att köpa värmekabel från zoobutiker i Sverige (avsedda för reptiler).