Tips på mindre atx agg?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
E Kafeman

Re: Tips på mindre atx agg?

Inlägg av E Kafeman »

En möjlig nackdel med dessa aggregat där 12 Volt föreskrivs som inspänning, är att risken finns att den 12-Volt som levereras till datorn inte regleras alls.
Har du en stabil 12-Volt som input eller ska montera i bil så duger det kanske.
Iofs i de fall 12 Volt alls används av datorn, så är det oftast bara för att driva interna switchade spänningsregulatorer, och då är spänningen inte särskilt kritisk.
Samma ska med moderna hårddiskar, de behöver sällan 12 Volt till något spänningskritiskt.

Vill du ha även 12 Volt reglerat, välj något typ detta. Lite dyrare men då kan du driva den från laptop-laddare och 12-Volten blir reglerad.
Välj med effektmarginal, räkna med att reklam-effekten är ca dubbelt så stor som vad de klarar i kontinuerlig drift.

Om det är en fast dator är annars ett mer tillförlitligt alternativ att använda vanligt ATX-aggregat som ger större kraft-marginaler om man vill driva lite kringutrustning, diskar och DVD t.ex. Antar att du anser nuvarande ATX-aggregat är för stort. Dessa aggregat finns i mindre storlekar för att passa i htpc -lådor mm. Exempel.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

E Kafeman skrev: Om du vill köpa nytt utan att felsöka, tja det är du som betalar.
Sådär nu har jag lessnat på felsökningen och jag tänker inte investera i 100 kr i kondensatorer när jag inte är säker på att det ens skulle hjälpa för att få igång den gamla nätdelen. Den har dessutom krånglat tidigare och jag känner att jag ej kan lita på den. Dessutom när en 160 watts pico psu kostar lika mycket med frakt som att chansa på ett gäng kondensatorer, ja då var valet inte så svårt. Dessutom med garanti att få nätdelen åtgärdad om den ej skulle fungera är rätt skysst.

Med 160 watt kommer jag långt. Min CPU har ett TDP på 6 Watt och min hårddisk drar 2 Watt. Sedan har jag en DVD-brännare oxå som jag gissar på drar någon watt oxå, den används mycket sällan dock. Sen är det lite USB-prylar som hängs på, det är dock löst med en USB3.0 hub med egen strömförsörjning.

Tack för alla tips och jag återkommer här i tråden när jag testat nätdelen när den nu kommer på posten.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vad får du för resultat om du mäter spänningen mellan "svarta på-sladden-klumpen" och ingången på kortet i datorn? Mät dels med datorn i standby och dels när du försöker slå på den, alternativt mät med kontakten urdragen respektive inkopplad. Om den spänningen dippar markant när datorn försöker starta är det väl nästan säkert fel på på-sladden-klumpen medan om den spänningen inte dippar så är det väl nästan säkert fel inne i datorn. Om det verkar vara på-sladden-klumpen som strular så kanske du kan provköra med ett fläskigt labb-agg eller liknande.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Sådär, nu är jag igång med ett pico psu, billigaste sorten från aliexpress. Jag återanvände 12v 6,35A nätdelen (svarta klumpen) då den fungerar utmärkt. Jag sitter och skriver från denna dator nu faktiskt. Hoppas denna pico psu kommer att hålla länge, datorn är en nätverksserver.

Tack för alla tips och trix i denna tråd :tumupp:
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

En extern nätdel?
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

En extern nätdel som omvandlar 230V till 12V är sedan kopplad till Pico PSUn som sitter internt direkt på moderkortet. Datorn fungerar fortfarande utmärkt!
Skriv svar