Tips på mindre atx agg?
Tips på mindre atx agg?
Hej
Jag har ett mini itx chassi som är märkt A+ och den innehåller en nätdel som ser ut så här. Men nätagget har gått sönder och jag har ingen aning om vad som pajjat. Det ingår ytterligare en nätdel som sitter på en sladd som matar den svarta anslutningen som lutar uppåt längst till höger i bild. Jag skulle antingen vilja laga det gamla nätagget eller köpa ett nytt. Jag vet inte om det är sladdnätdelen eller kretskortet som gått sönder ens en gång. Om jag ska köpa ett nytt, vad har ni för tips? 60 watt känns klent men funkar. Vågar man lita på de billiga kina pico psu som finns på aliexpress och ebay? Jag köper även gärna beg eller tar emot lagningstips. Helst vill jag byta ut det gamla till något med mer kräm i.
Felet uppenbarar sig så att datorn ej startar, jag har ett stort atx agg bredvid som strömförsörjer datorn just nu. När jag kopplar in det felaktiga nätagget så blinkar lysdioderna på tangetbordet (PS/2) scrollock, numlock och capslock till någon sekund för att sedan slockna. Det går inte att få något mer liv i datorn än så.
Jag har ett mini itx chassi som är märkt A+ och den innehåller en nätdel som ser ut så här. Men nätagget har gått sönder och jag har ingen aning om vad som pajjat. Det ingår ytterligare en nätdel som sitter på en sladd som matar den svarta anslutningen som lutar uppåt längst till höger i bild. Jag skulle antingen vilja laga det gamla nätagget eller köpa ett nytt. Jag vet inte om det är sladdnätdelen eller kretskortet som gått sönder ens en gång. Om jag ska köpa ett nytt, vad har ni för tips? 60 watt känns klent men funkar. Vågar man lita på de billiga kina pico psu som finns på aliexpress och ebay? Jag köper även gärna beg eller tar emot lagningstips. Helst vill jag byta ut det gamla till något med mer kräm i.
Felet uppenbarar sig så att datorn ej startar, jag har ett stort atx agg bredvid som strömförsörjer datorn just nu. När jag kopplar in det felaktiga nätagget så blinkar lysdioderna på tangetbordet (PS/2) scrollock, numlock och capslock till någon sekund för att sedan slockna. Det går inte att få något mer liv i datorn än så.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Tips på mindre atx agg?
Exakt detta chassi har jag. Det heter A+ Case CS-160 och har en 72 watts nätdel Jag tycker dock att den har verkar rätt så klen om man kopplat in några USB-tillbehör kan det bli problem att starta den. Det kan ha varit ett fel som sakta uppkommit som nu slagit ut hela nätdelen..?
http://www.ldlc.com/fiche/PB00101994.html
Förresten så är det viktigt att nätagget levererar negativa spänningar oxå eftersom jag har två komportar på mitt N3050N moderkort.
http://www.ldlc.com/fiche/PB00101994.html
Förresten så är det viktigt att nätagget levererar negativa spänningar oxå eftersom jag har två komportar på mitt N3050N moderkort.
Senast redigerad av stoffe 7 april 2016, 12:13:17, redigerad totalt 1 gång.
- lillahuset
- Gått bort
Jag har en sådan burk någonstans. Det funkar som i en laptop, ett externt aggregat som genererar en spänning (~20V för laptopen) och en omvandlare internt som genererar de spänningar som behövs. Brukar väl vara 3,3V, 5V och 12V.
Det borde gå att få fram en sådan där omvandlare som reservdel men jag vet inte var. Eller om någon på forumet kan fixa den.
Det borde gå att få fram en sådan där omvandlare som reservdel men jag vet inte var. Eller om någon på forumet kan fixa den.
Ja något sånt brukar det vara. Anslutningen är 4-polig till själva chassit. Men jag behöver ha 3,3V, 5V, 12V, -5V, -12V jag kanske inte ens har haft rätt sorts nätagg tidigare för att mina komportar ska funka. För jag har aldrig fått igång något tillbehör på någon komport vilket jag försökt med åtskilliga gånger.
Ja det skulle funka men jag vet inte riktigt hur själva nätdelen matas? Dessutom behöver jag tips på vilken nätdel jag ska ha.
Jag har kikat runt på en del nätagg men det verkar som att -5V spänningen saknas på en del nätagg. Jag vet inte om det enbart behövs -12V spänning för att komportarna ska fungera? Med komport menar jag RS232 för förtydlighetens skull
Det verkar som att -5V spänningen försvann som standard år 2004 enligt denna lista.
http://pinouts.ru/Power/atxpower_pinout.shtml
Det kanske räcker med -12V för att få RS232 att funka?
http://pinouts.ru/Power/atxpower_pinout.shtml
Det kanske räcker med -12V för att få RS232 att funka?
- lillahuset
- Gått bort
Vad har du för antikt moderkort? Nuförtiden brukar man ju lösa RS232 med kretsar som spänningsomvandlar själva. Nu har jag iofs ingen dator med RS232 på moderkortet, sedan 10~20 år.
Edit: Behöver du -5V är det hög tid att erbjuda säter ditt moderkort.
Edit: Behöver du -5V är det hög tid att erbjuda säter ditt moderkort.

Nu vill du ha en gissning från någon annan?Jag vet inte om det är sladdnätdelen eller kretskortet som gått sönder ens en gång.
Du vill byta en del i taget tills du hittar felet.
Inte sällan kan det vara seriefel, den ena delen drar den andra med sej i fallet, t.ex. kortis i öppna omvandlar-kortet som får den svarta delen att lägga av.
Byte av fel del är då att kasta pengar i sjön.
Om nätaggregatet inte orkar med dina USB-tillbehör verkar ovanligt. Vad har du som kan suga mer än några watt från USB-portarna?om man kopplat in några USB-tillbehör kan det bli problem att starta den
Nej. Lite inte heller på svensk-sålda aggregat. Det är fortfarande kina-prylar även om det säljs lokalt men en fördel är att det är mindre krångel med utbytesrätt på trasiga delar.vågar man lita på de billiga kina pico psu
Bara för att moderkortet har serie-portar, behöver inte dessa fungera för att resten av moderbordet ska starta. Har du något inkopplat på dessa portar?Förresten så är det viktigt att nätagget levererar negativa spänningar oxå eftersom jag har två komportar på mitt N3050N moderkort.
Serieporten fixar sin egen -12V direkt i chip-setet (integrerad krets som rymmer alla typer av portar).
Det var säkert 20 år sedan moderkortet i sej behövde negativa spänningar. Det var när arbetsminnet bestod av långa rader av DIL-kapslar som behövde negativ spänning vid skrivning till minnet.
Standarden för ATX kräver fortfarande att det ska finnas en pinne för -12Volt därför att fullstor PCI-bus specar en ledning för denna spänningen.
På ett mini-itx moderkort finns troligen som mest en PCIe-bus som inte ska ha -12Volt, så om om denna spänning finns från nätaggregatet eller inte, är ointressant.
Nu är det inget krångligt att skapa -12V och några 100 mA ens i dessa kompakta spänningsomvandlarna så du kan lungt utgå från att det finns.
Nätaggregatets svarta del omvandlar vägguttagets spänning till ca 20 Volt. Exakt spänning står att läsa på svarta boxen.
Den andra delen, det öppna kretskortet omvandlar denna spänning till de del-spänningar moderkortet behöver.
Att kolla om den svarta boxen levererar spänning är inte så svårt. Mät med multimeter eller proba med glödlampa för 24 Volt.
Svårighetsgraden är som att felsöka en ficklampa. Är det för svårt att ta reda på vilken av dessa bägge delar som inte fungerar bör man be om hjälp.
Det är lite som att ha punktering på ett cykel-däck och byta både däck och fälg bara för att man inte vill felsöka. Risken finns att du byter ett framhjul när det var luft-ventilen som lossnat på bakhjulet.
Om det är den svarta enheten som pajat, kan den ofta ersättas med en överbliven laptop-laddare, spänningen är inte så noga, det mesta mellan 15-25 Volt ska duga.
Nya nätdelar finns billigt på Ebay, men jag skulle aldrig byta ens en kabel utan felsökning.
Om det är det andra omvandlarkortet som överbelastar den svarta boxen, och ingen felsökning görs, kan du efter byte riskera stå med två trasiga svarta boxar.
Alternativt är felet enbart i den svarta boxen, men eftersom du inte vet om den får lämplig spänning in, så är det lika troligt att det är nätkabeln som glappar.
Mina gissningar om var felet finns är inte bättre än dina, och om du vill köpa nytt utan att felsöka, tja det är du som betalar.
Tack för svar, nej jag vill inte ha någon gissning av någon annan. Att mäta är att veta var det någon som skrev här på EF förut. Dock är jag fundersam varför anslutningen till datorn har en 4 pin kontakt.
Jag har haft USB-hårddiskar som dragit mycket ström, det är löst med separat nätdel på 4 ampere 5V. Den startade inte annars.
Bra då är det utrett hur RS232 portarna strömförsörjs. Jag ska mäta upp svarta nätdelen på sladden och se om den fungerar under belastning oxå. Jag misstänker någon kondensator någonstans. Jag har kommit fram till att jag helst vill laga det gamla nätagget, om det ej är möjligt så vill jag köpa ett nytt nätagg. Jag får se vad lösningen blir.
Jag har haft USB-hårddiskar som dragit mycket ström, det är löst med separat nätdel på 4 ampere 5V. Den startade inte annars.
Bra då är det utrett hur RS232 portarna strömförsörjs. Jag ska mäta upp svarta nätdelen på sladden och se om den fungerar under belastning oxå. Jag misstänker någon kondensator någonstans. Jag har kommit fram till att jag helst vill laga det gamla nätagget, om det ej är möjligt så vill jag köpa ett nytt nätagg. Jag får se vad lösningen blir.
Ja då är båda nätdelarna felsökta både med och utan last. Svarta 12V nätdelen som matar kretskortet är märkt 12V likström 6,25A och den ger en bra och stabil spänning. Däremot krestkortet, det går in spänning och sedan hänger jag inte riktigt med vad som händer eftersom jag inte har satt mig in i switchade nätdelar. Ingen av kondensatorerna ser svälld ut och inga yttreskador eller konstigheter syns på kretskortet.
Jag tror det får bli byte till en annan nätdel, det är inte mycket pengar det bör handla om. En gammal laptopladdare har jag liggandes om inte mina 12V 6,25A skulle ha för låg spänning. Effekten blir 75 watt ut från den nätdelen och bör räcka gott och väl för min strömsnåla dator. Jag skulle uppskatta den totala strömförbrukningen till 20-25 watt för hela datorn inklusive USB-tillbehör.
Då behöver jag ha tips på en bra och stabil ersättningsnätdel som klarar av 72-75 watt nånting? Högre effektmärknin funkar oxå men inte gärna lägre.
Jag tror det får bli byte till en annan nätdel, det är inte mycket pengar det bör handla om. En gammal laptopladdare har jag liggandes om inte mina 12V 6,25A skulle ha för låg spänning. Effekten blir 75 watt ut från den nätdelen och bör räcka gott och väl för min strömsnåla dator. Jag skulle uppskatta den totala strömförbrukningen till 20-25 watt för hela datorn inklusive USB-tillbehör.
Då behöver jag ha tips på en bra och stabil ersättningsnätdel som klarar av 72-75 watt nånting? Högre effektmärknin funkar oxå men inte gärna lägre.
Men om jag frågar så här istället, finns det någon som har positiva respektive negativa erfarenheter från de billiga pico psus som finns på t ex aliexpress och ebay? Jag lär ju ersätta den del som är trasig som jag inte ens har en aning om hur jag skulle ge mig på att laga.
för 12$
http://www.aliexpress.com/item/Free-shi ... c9988e7e92
en för 22$
http://www.ebay.com/itm/120W-DC-ATX-pow ... Swa-dWoKnA
för 12$
http://www.aliexpress.com/item/Free-shi ... c9988e7e92
en för 22$
http://www.ebay.com/itm/120W-DC-ATX-pow ... Swa-dWoKnA
- lillahuset
- Gått bort
Med kinareservation så ser det väl bra ut. Hade inte en aning om att sådant fanns. Men jag skulle aldrig våga sätta det i en bil utan ytterligare skydd.
Elektrolyterna kan gå ned i kapacitans, även utan att svälla. Så om du har mätare, kunde det löna sig att mäta (eller eventuellt bara byta). Har fått igång några bildskärmar, med hjälp av kondensatorbyten i switchpowern.stoffe skrev:Ingen av kondensatorerna ser svälld ut och inga yttreskador eller konstigheter syns på kretskortet.