Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Bonehead »

Smart! Misstänkte att det var något sådant eftersom jag har samma "problem" när jag monterar om min rc bil :D
Tar nog och gör en likadan när jag får tid, tack för idéen :tumupp:
1802

Inlägg av 1802 »

Jag var länge sugen på att bygga en servotestare. sen dök Ebay upp...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, min servotestare har tre lägen, swing/middle/adj, alltså så den hela tiden viftar mellan ändlägena, eller centrerar, eller så kan man styra den med en pot, om jag minns rätt kostade den en dollar på ebay :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hållit på med en liten gimbalprototyp till mig själv idag så att en gopro går att kontrollera i sidan och upp och ned. Var tvungen att göra den så liten, smal och lätt som möjligt för att få en liten vikt och få plats med kameran inuti en 250 quad.

Hittade inget liknande på nätet eller någon som gjort något liknande förutom om det var monterat ovanpå quaden men det skyddar ju förstås inget vid en ev krasch så ville göra något som hade i alla fall något skydd. Den funkar som jag planerade så det finns ingen anledning att gå vidare med att tex göra en version helt i kolfiber eller dylikt, har dessutom inte heller grejerna för det så det får vara.
1.jpg
Det tar inte många mm utrymme, det ser ut att vara nästan en cm pga att jag tog bilden rätt nära.

2.jpg
3.jpg
4.jpg
Inte mer utrymme än att kameran precis kan vridas fram och bak utan att ta i för kanterna på kameran tar ju mer utrymme när så sker.

5.jpg
13 gram. Ramen i sig inkl kullagren väger bara 6 g, servot med kabeln, ståltråden och aluminiumstången väger alltså aningen mer.

6.jpg
Storleksuppfattning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Ett tips när man bygger sånt litet och vill prototypa snabbt.. Använd Biltema's superlim med aktivator.
Det är en rätt rejäl flaska http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalie ... 000024289/
Det är trögflytande och man kan med lätthet bygga upp små fästen, fästa konstiga saker och går att bearbeta efteråt då det blir som hårdplast.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jodå jag är medveten om det och det hade varit möjligt som så men det hade inte blivit hållbart så jag litat på det, då superlim är skört i vissa lägen, och inte heller möjligt att använda överallt för detta och så hade det blivit en del extra jobb med att slipa till förstärka och dylikt så går det att göra en färdig hållbar version direkt så gör jag alltid det. Detta är egentligen en helt klar version, jag kommer i alla fall inte att göra något annat med den då den funkar precis som jag vill, bara estetiska grejer om man velat som tex allt svart och så men det är skit vilket för det var funktion jag var ute efter.

Jag hade bilderna i huvudet på hur jag skulle tillverka den så jag hade sedan ändå fått göra om allt igen med grejer som garanterat hade hållit om jag använt superlim så således lika bra att göra det hållbart och klart direkt.

Skulle sedan något behövas justeras lite vid tillverkningen med superlim så hade jag fått bryta upp och göra om det varje gång och det behövdes finjusteringar för att få det hela perfekt då det handlade om under 1 mm på några ställen.
GalFisk

Inlägg av GalFisk »

Jag byggde i höstas en belysning till sambons bokhylla, med CCFL-rör från två slaktade LCD-skärmar, och nya invertermoduler från Kjell. Allt matas med den ena skärmens externa AC-adapter.
För några år sen gjorde jag om en död LCD-skärm till ett ritbord åt en vän, genom att byta ut skärmen med en skiva glas hos en glasmästare. I denna kunde jag behålla original-elektroniken.
Sforskarn

Inlägg av Sforskarn »

Har varit inne på samma sak med en bokhylla o rör från ett par skrotade skärmar.
Du har ingen länk till invertrarna från Kjell du använde?
1802

Inlägg av 1802 »

Här var det en liten tv som fick nytt liv med extern drivning av lysrören. Nått mac agg driver. Drivaren togs från en tv med krossad skärm. Men det finns även ebay...
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

@Henry: Snyggt, men hur hålls kameran fast i fästet? Bara att klämma fast den eller?
GalFisk

Inlägg av GalFisk »

Fel av mig - det var inte Kjell utan Conrad: https://www.conrad.se/?websale8=conrad- ... debox=box1
Varje sida av LCD-skärmen innehåller två rör, och denna dubbla invertern kan driva båda. Invertern har gemensam jord för båda HV-utgångar, så det gör inget att bara koppla in jord i ena kontakten.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

hubben: Tackar, ja det är bara att klämma fast.

Först sätter man halvorna på vardera sida på kameran sedan ser du på baksidan i mitten av kameran ett haksystem som man bara trycker ihop så hålles halvorna fast i sidorna och pga lite vinkel på ytterdelarna så blir det lite spänning. På grund av fördjupningarna sedan som kameran har på vardera sida, som halvorna är gjutna efter, gör att det sedan sitter stenhårt fast i alla ledd.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Riktigt bra och lätt lösning låter det som!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jo det funkar fint och det skall till bra kraft för att dra loss det.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Dagens mini-projekt!
Lill-fjånkan blev alldeles till sig av robotparken som dom visade upp i Bolibompa igår, så här fick man kliva in och styra upp början till vår egna park.

Varning: Blev livrädd när hon var själv med den plötsligt började skrika panikslaget. Sprang dit och då satt roboten fast i hårbotten. Motiveringen till varför den satt där och inte ritade på pappret istället, var att -"Det fläktade så skönt..."
Bolibompa_roboten.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar