Lura solcellsregulator.
Lura solcellsregulator.
Ännu en tråd om 12V-laddning.
Jag har köpt en Prostar 15 solcellsregulator. Den PWM:ar ner solcellens spänning till den laddspänning som batterierna vill ha. Regulatorn har en speciell ingång för spänningsavkänning. Nu till problemet; regulatorn ger ung 0.5V för mycket för mina batterier. Hur ska man ordna detta. Min första tanke var att ha en spänningsdelare på batteriavkänningen, men det blir ju liksom åt fel håll. Regulatorn måste ju känna mer spänning än vad det egentligen är.
Har ni några konstruktiva ideér?
Jag har köpt en Prostar 15 solcellsregulator. Den PWM:ar ner solcellens spänning till den laddspänning som batterierna vill ha. Regulatorn har en speciell ingång för spänningsavkänning. Nu till problemet; regulatorn ger ung 0.5V för mycket för mina batterier. Hur ska man ordna detta. Min första tanke var att ha en spänningsdelare på batteriavkänningen, men det blir ju liksom åt fel håll. Regulatorn måste ju känna mer spänning än vad det egentligen är.
Har ni några konstruktiva ideér?
Vad jag kan utläsa från manualen så använder den PWM:
Dioden funkar ju för att ta ner laddningsspänningen, men det har två nackdelar. Man förlorar laddning i spänningsfallet. Om man vill använda battery-sense-kablarna så kommer ju regulatorn att kompensera för dioden.
Kod: Markera allt
8.1 PROSTAR CHARGING METHOD
The ProStar uses 4 stages of charging for rapid, efficient and safe battery charging. These are
shown in the diagram below:
1. Recharging with 100% of available solar energy.
2. PWM constant-voltage regulation to prevent heating and excessive battery gassing.
Pulse charging to restore full battery capacity.
3. Float: After battery is fully recharged, ProStar reduces to a float or trickle charge. The
transition depends on battery history. A load that exceeds available solar output will
return ProStar to the PWM mode.
4. Equalize: A boost charge that depends on elapsed time and battery history. Flooded
cells receive a vigorous equalization, sealed batteries a smaller boost to bring
uneven cells into balance and extend the battery life. Gel cells are not equalized.
Nu börjar det likna saker här...
Det fanns mycket riktigt en spänningsdelare internt. Dock var det ganska trångt kring den och halvsmå ytmonterade motstånd låter jag gärna bli på nya saker
Spänningsdubblaren låter intressant, jag har hittat den här:
http://www.reconnsworld.com/power_voltdoubler.html
är det en sådan du menar? Går det att ställa "förstärkningen" på en sådan?
Hittar tyvärr ingen sida som förklarar bättre...

Det fanns mycket riktigt en spänningsdelare internt. Dock var det ganska trångt kring den och halvsmå ytmonterade motstånd låter jag gärna bli på nya saker

Spänningsdubblaren låter intressant, jag har hittat den här:
http://www.reconnsworld.com/power_voltdoubler.html
är det en sådan du menar? Går det att ställa "förstärkningen" på en sådan?
Hittar tyvärr ingen sida som förklarar bättre...
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det var den jag menade.
Koppla gnd och vcc till batteriet. Vsource kommer då peta nästan dubbla batterispänningen.
Sätt ett motstånd på Vsource. Kanske 10k. från motståndet sätter du en 0,5V-zener till +12 på batteriet.
sense sätter du sen mellan motståndet och zenerdioden, så får du vcc+0,5 där. tycker jag borde funka
Koppla gnd och vcc till batteriet. Vsource kommer då peta nästan dubbla batterispänningen.
Sätt ett motstånd på Vsource. Kanske 10k. från motståndet sätter du en 0,5V-zener till +12 på batteriet.
sense sätter du sen mellan motståndet och zenerdioden, så får du vcc+0,5 där. tycker jag borde funka

Nu har jag byggt en spänningsdubblare. Den funkar finfint. Den blev lite stor dock eftersom jag bara hade 100uF elyter hemma. Jag satte en vridpot som spänningsdelare efter spänningsdubblaren. Då kan jag justera spänningen precis som jag vill. Min fundering är dock om utspänningen från spänningsdubblaren är någorlunda proportionell mot inspänningen. Vad tror ni?
Ursäkta att jag glömt svara på tråden. Batterierna är nu bara fyra. Fem av de äldre hade inte överlevt sommaren, och ett var av en annnan sort.
De heter powersafe 6V105. ( http://www.product-search.jp/image/product/pdf11194.pdf )
Nu har jag funderat länge på vem som lurar vem av mig och regulatorn. Funderar på att köra Gel-batteriläget på regulatorn. Det stämmer rätt bra överens med vad batterierna vill ha. Den som har blivit lurad mest hittils är nog jag, den som lurats mest är nog multimetern. Ska bli en ny skitsnart !!
De heter powersafe 6V105. ( http://www.product-search.jp/image/product/pdf11194.pdf )
Nu har jag funderat länge på vem som lurar vem av mig och regulatorn. Funderar på att köra Gel-batteriläget på regulatorn. Det stämmer rätt bra överens med vad batterierna vill ha. Den som har blivit lurad mest hittils är nog jag, den som lurats mest är nog multimetern. Ska bli en ny skitsnart !!