Lura solcellsregulator.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Lura solcellsregulator.

Inlägg av simon78 »

Ännu en tråd om 12V-laddning.

Jag har köpt en Prostar 15 solcellsregulator. Den PWM:ar ner solcellens spänning till den laddspänning som batterierna vill ha. Regulatorn har en speciell ingång för spänningsavkänning. Nu till problemet; regulatorn ger ung 0.5V för mycket för mina batterier. Hur ska man ordna detta. Min första tanke var att ha en spänningsdelare på batteriavkänningen, men det blir ju liksom åt fel håll. Regulatorn måste ju känna mer spänning än vad det egentligen är.

Har ni några konstruktiva ideér?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är du verkligen säker på att den funkar som du beskriver. Det är inte den vanligaste lösnignen. En diod i serie med laddströmen kan ju lösa problmet. Vad ger den för spänning till batteriet?
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Vad jag kan utläsa från manualen så använder den PWM:

Kod: Markera allt

8.1 PROSTAR CHARGING METHOD
The ProStar uses 4 stages of charging for rapid, efficient and safe battery charging. These are
shown in the diagram below:
1. Recharging with 100% of available solar energy.
2. PWM constant-voltage regulation to prevent heating and excessive battery gassing.
Pulse charging to restore full battery capacity.
3. Float: After battery is fully recharged, ProStar reduces to a float or trickle charge. The
transition depends on battery history. A load that exceeds available solar output will
return ProStar to the PWM mode.
4. Equalize: A boost charge that depends on elapsed time and battery history. Flooded
cells receive a vigorous equalization, sealed batteries a smaller boost to bring
uneven cells into balance and extend the battery life. Gel cells are not equalized.
Dioden funkar ju för att ta ner laddningsspänningen, men det har två nackdelar. Man förlorar laddning i spänningsfallet. Om man vill använda battery-sense-kablarna så kommer ju regulatorn att kompensera för dioden.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är klart att du förlorar diodspänningen. Var det inte meningen? Du måste ha avkänningen innan dioden.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jo, på sätt och vis...
Jag förlorar ju diodspänningsfallet*strömmen Watt (~5W, inte mycket kanske). Kan jag istället lura regulatorn att reglera till rätt spänning så förlorar jag väl inget? Kanske inte är värt det iofs...
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Hur hög spänning lämnar den? Med vad för instrument har du mätt? Kan ju vara mätfel då vissa multimetrar inte tycker om PWM. testa att mäta med en analog variant eller ännu bättre med ocsiloskopet.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

dra upp spänningen 0,5V på sense? Kanske en enkel spänningsdubblare av en 555:a, och så en zener på 0,5V.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Förmodligen finns det nog en intern spänningsdelare på sense-ingången som kanske går att modifiera. Fast då mister du ju eventuell garanti.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Nu börjar det likna saker här... :P

Det fanns mycket riktigt en spänningsdelare internt. Dock var det ganska trångt kring den och halvsmå ytmonterade motstånd låter jag gärna bli på nya saker :)

Spänningsdubblaren låter intressant, jag har hittat den här:
http://www.reconnsworld.com/power_voltdoubler.html
är det en sådan du menar? Går det att ställa "förstärkningen" på en sådan?

Hittar tyvärr ingen sida som förklarar bättre...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det var den jag menade.
Koppla gnd och vcc till batteriet. Vsource kommer då peta nästan dubbla batterispänningen.
Sätt ett motstånd på Vsource. Kanske 10k. från motståndet sätter du en 0,5V-zener till +12 på batteriet.
sense sätter du sen mellan motståndet och zenerdioden, så får du vcc+0,5 där. tycker jag borde funka :)
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Nu har jag byggt en spänningsdubblare. Den funkar finfint. Den blev lite stor dock eftersom jag bara hade 100uF elyter hemma. Jag satte en vridpot som spänningsdelare efter spänningsdubblaren. Då kan jag justera spänningen precis som jag vill. Min fundering är dock om utspänningen från spänningsdubblaren är någorlunda proportionell mot inspänningen. Vad tror ni?
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Nu har jag riggat allt. Det blev en stadig härva med alla grejjor som skulle med. Det verkar som regulatorn går på mitt lilla trick. 13.80V på batterierna, blir 14.35V på sense. Inte illa... Nu ska jag bara läsa instruktionsboken ordentligt. Så att jag vet vem som lurar vem!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Får man fråga vad du har för batterier?
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Hur länge har du haft regulatorn inkopplad innan du mätt laddningsspänningen?
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Ursäkta att jag glömt svara på tråden. Batterierna är nu bara fyra. Fem av de äldre hade inte överlevt sommaren, och ett var av en annnan sort.
De heter powersafe 6V105. ( http://www.product-search.jp/image/product/pdf11194.pdf )

Nu har jag funderat länge på vem som lurar vem av mig och regulatorn. Funderar på att köra Gel-batteriläget på regulatorn. Det stämmer rätt bra överens med vad batterierna vill ha. Den som har blivit lurad mest hittils är nog jag, den som lurats mest är nog multimetern. Ska bli en ny skitsnart !!
Skriv svar