Öppna gjutbox för motorstyr

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Premix

Öppna gjutbox för motorstyr

Inlägg av Premix »

Tjena.
Jag har en ECU till en Yamaha R6 (MC) som har lagt av, och jag är nyfiken på att öppna den och kolla vad som kan ha hänt.
Problemet är att den är ingjuten i en plastbox.

Finns det något bra sätt att komma åt elektroniken i den utan att sabba allt som finns i??

tacksam för alla bra förslag.
/Anders
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Den som uppfinner ett sätt att smälta plasten i gjutboxar kommer nog att kunna bli rik när dagens bilar börjar bli gamla!

/Magnus
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ingen bild?

Nu vet jag inte hur den ser ut, men om det är mycket plast så kan man kanske skala bort det mesta med typ kniv eller såg. När det bara är ett tunnt skal kvar gör man ett jack längs den sidan som är minst ömtålig och pillar in t.ex en smal kniv och liksom skär upp skalet från insidan. Då riskerar man inte att skada några komponenter.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

I princip alla ingjutna saker som jag stött på så är det någon slags epoxiplast som det handlar om och dom går ialf inte att smälta med värme eller så. Utan dom måste väl isåfall lösas upp med förmodligen något väldigt starkt lösningsmedel om det finns något sådant att få tag på för en privatperson.
frejo

Inlägg av frejo »

Jag öppnade laddningsregulatorn till min Yamaha XZ550 med kniv och hammare, det var bara att hacka på tills man kommit ner en bit och sen försiktigt skava bort det sista, endel saker tog nog lite stryk men den var ju redan trasig och man såg iaf hur det hade varit kopplat.
Premix

Inlägg av Premix »

Ingen bild tyvärr.
Det är med stor sannolikhet epoxy man har använt för att gjuta in komponenterna, och starkt frätande vätskor är inte min starka sida.
Ska forska vidare lite men när allt annat är kört kommer knivar o slipmaskiner fram.
Skriv svar