Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 597
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Repaterion »

Vet inte om det är riktigt rätt, men det är en reparation, bytte termostat på Skrotan (Skoda Octavia 1,8T)..
Den tysken som bestämde att termostaten skulle sitta där den är satt, denne förtjänar en rättegång med tillhörande taggtrådspiskning och kölhalning... :roll: :evil: :tumner:
13078143_10208040297818895_863162356_o.jpg
Vet inte vad de tänkte med när man måste ta ner generator, spännrulle, plastkåpor, kablage etc. etc för att byta en scheten termostat...
Tog drygt en timme själv (första gången jag bytte på denna), på V70 från 98 tar det 10 minuter... Dessutom gjort med EN torx 35 har jag för mig...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1888
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av toffie »

Men snälla.. du måste ju kört sönder bilen om just den komponenten gått sönder... :roll:
Det förstår du väl, en vanlig person som kör just den bilen skulle aldrig behövt byta den.. men så som du kör.. ja du..!

:lol: :lol: :lol:

haha.. fin rättegång det skulle va ;)
Hoppas allt fungerar efter hopsättningen :P kan inte tänka mig mindre än att det varit ordentligt strul att få bort och tillbaka allt!

Även om jag inte mekar allt för mycket så har jag ändå gjort en del på bättre hälftens 850 -94.. där tycker jag det var ordentligt trångt, men å andra sidan är jag inte van, kan inte alltför mycket, så jag gör ju saker utan att ta bort något annat ivägen :P haha.. jag vågar inte plocka bort ifall det skulle hända något ;) annat blir det när jag snart skaffar egen bil, då är det åtminstone min.. och förhoppningsvis är den inte lika krånglig som din Skoda :P
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36650
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Alltid roligt när nån billig komponent är sönder.. som är hopplös att byta. ..Typ vevaxelgivaren på gamla saabar, eller för den delen när jag hade läckage på styrservot på en toyota jag hade, och killen på toyota bara skrattade när jag frågade om dom hade nån ide.. "Ja du, det är en O-ring för 2 spänn som läcker, tyvärr måste du plocka isär hela kuggstången för att komma åt, och för att få loss den måste du lyfta ur motorn.." ..kulkul, jag körde vidare med läckande styrservo, man fick hälla i nån deciliter om året :)
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4245
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av adent »

Det är nog generellt så att biltillverkare sällan tänker på att grejjerna ska servas, iaf inte allt för mycket.

Vevaxelgivaren på 9-5:an var ändå hyfsat enkel att byta, även om man fick böja armen både 2 och 4 ggr för att hamna rätt...
Näe får man inte ner överkroppen bredvid motorn så är bilen för ny! ; :wink:

För övrigt har jag nu klippt bort 18650-cellerna i min systers Electrolux dammsugare och lött in de nya högströmscellerna. Verkar
fungera, ska provladda idag.
Användarvisningsbild
Sparky
Inlägg: 403
Blev medlem: 7 juni 2014, 16:08:03

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Sparky »

Glenn skrev:- eller för den delen när jag hade läckage på styrservot på en toyota jag hade...
Påminner om en bilelektriker jag känner; vill du att han ska "fly för sitt liv" ber du han byta startmotor på en Hiace... :lol:

-Sparky-
svanted
Inlägg: 5276
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Senaste reparationen

Inlägg av svanted »

men vänta nu?
jag bytte den på grannens Superb 1.8T...
behövde bara ta bort spjällhuset och slangen till det?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 22755
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag och brorsan råkade på fläktrems paj på farsans VW förut, visade sif att man skulle typ demontera hela djäkla fronten för att komma åt den, men vi löste det ändå genom att han fick ligga över två timmar i snön på bensinmacken klockan två på natten inne i stan (sådant man har lillbrorsor till... :D )och jag höll emot med diverse andra verktyg, erkänner att vi lär ha varit trötta i huvudet då, när vi äntligen fått på eländet igen visade det sig att det berodde på att lagringen på remspännaren skurit så den hoppade av igen omedelbart när vi startade... :mrgreen:

Påminner mig om den avdragna oljegivartappen på jeepen också, hittade en liknande på ett lågprisvaruhus med inriktning på bilar för 60 spänn som såg visuellt lika ut som det på gamla B-18 (nej, blev aldrig av att jag bytte motorn förut så jag kan lugna er oroliga entusiaster med att sitter kvar tills vidare... :D Dock är originalmotorn rätt vek för ett sådant fordon enligt min uppfattning om man använder den för terrängkörning vilket jag ofta gör.)
Hittade även en elektrisk tempgivare till motorblocket för samma summa som såg ut att hålla förvånansvärt bra kvalitet och var tillverkad av ett välrenomerat europeiskt företag. Tänkte mig göra ett grenrör för oljetrycket och montera en elektrisk tryckgivare (såg det fanns nytillverkade av den modell som satt på civila B-18 vid samma tid) och koppla den till en indikeringslampa på instrumentpanelen, samt sätta tillbaka originalmätaren till den lediga utgången (anledningen till att jag rev skiten förut var att slangen till den spydde olja över halva kupén... Blocket till motorblocket är komplett omöjligt att komma åt vettigt, sedan visade det sig ha en spricka så att tappen lossnade i motorblocket, grisp**en jag slig i var tydligen också sprucken så att den också gick av och lämnade det härdade huvudet som ett täcklock över mässingsbiten jag skulle ha bort, där går inte att komma åt med borrmaskin, får se hur man löser detdär... :x :lol: Sedan väntar karossen... :D ).
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Micke_71 »

Det var som jag sa på macken för några år sedan. Frågade killen i kassan om han visste hur man bygger en Volvo idag? Näe- svarade han. Med jävligt irriterad röst så häver jag ur mig. -Jo man börjar med glödlamporna, sen bygger man hela förbannade bilhelvetet runt dom!!! :twisted: Halva kön bakom höll på o bryta ihop av skratt. :wink:

Sen köpte jag en Zafira, jotack. Fick plocka ner fronten i snöstorm utomhus för o byta glödlampa. Eftersom jag inte har 2 meter långa armar som är 5cm grova med 4 leder på varje arm. :evil:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 22755
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Mizzarrogh »

Står till och med i manualen för vissa modeller... :roll:
(om fläktremmen iaf säkert även lampor och oljefilter. Oljefiltret vet jag fortfarande inte exakt hur det är tänkt att man skall få ut utan att använda övervåld... )
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12480
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Electricguy »

Hehe, det påminner mig om när brorsan bytte generatorlager på sin Saab.. För att slippa plocka ur motorn så hålsågade han upp ett lagom hål i rambalken för att få igenom en hylsa och skruva loss generatorn.. :D Balken svetsades sedan ihop igen.
Fantastiskt skitkass design..
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1888
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av toffie »

Har sett en som gjort så på Volvo 850 också.. Sågar upp golvet under baksätet för att komma åt bränslepumpen i tanken.. Varför inte bara plocka loss tanken? Förmodligen mer besvärligt.. men ändå :P
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 22755
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Mizzarrogh »

Nåja, allt var inte bättre förr heller, jag och chefen byggde om en gammal lufthammare förut med lagerpaj med en liknande modifikation med ett hål borrat genom stommens framsida (mest för att säkra för framtida reparationer), vi förstärkte även lagerdosan så att den inte skulle rämna därinne igen så lätt...
Hittade en skitgammal fordonskylpump i källaren där som har en impeller av trä och hus av något slags mässing.

Senaste, Hmmm... min cykelmoped skall få bättre broms i matchande stil... :D
Gjorde litet fix på den gamla hästskon jag hittade på vinden på jobbet förut.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36650
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

toffie skrev:Har sett en som gjort så på Volvo 850 också.. Sågar upp golvet under baksätet för att komma åt bränslepumpen i tanken.. Varför inte bara plocka loss tanken? Förmodligen mer besvärligt.. men ändå :P
För att det är skitjobbigt att ta ner tanken, dels bör man ju tömma den, dels bör man ha en lyft eller i alla fall höga pallbockar, sen ska den lossas och pallas upp underifrån, ofta pajar man då bränsleledningarna när man tar ner tanken, har man tur så är det bara SKITJOBBIGT pga att det är trångt och jävligt att koppla isär dom, om dom inte rostat ihop.. när den sen ska upp igen så har tankbandet/banden förstås pajat så man får köpa nytt..

Det är ingen slump att de flesta bilar har en lucka så att man kommer åt tankarmaturen uppifrån, och på bilar som inte har det skapar man en sådan :)
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1888
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av toffie »

Glenn
Aha! Grym information! :D Det hade jag absolut ingen aning om :P

Tack för det :D
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 9089
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av AndersG »

VDO (Volvo OEM bland annat) varvräknare (VDO N 02 012 133) med timräknade som slocknar.

Uppenbarligen ett mycket vanligt fel. Få se om det går att sneakreparera?
1. Lossa instrumentet
2. Drag loss glasen och tappa inte gummipackningarna
3. Lossa tre T-10 skruvar på baksidan
4. Dra ut innanmätet
5. Njut av det mycket tyska kretskortet. Alla komponenter på raka led - Ordnung muss sein!
6. Pilla frsiktigt upp låset på kontakten till displayen (röda pilar)
7. Dra upp kontakten (grön pil) (pincett rekommenderas)
8. Putsa försiktigt kontakten med en tops du fuktat med kontaktspray
9. Sätt i kontakten igen
10. Tryck ned låset
11. Montera ihop igen.
20160505_183441_resized.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar