Jag har en DVD spelare som går på 110V men jag har ingen lust att lägga ut massa pengar på en transformator. Vill därför använda en extern transformator och koppla förbi den inbyggda i spelaren.
Problemet är att jag inte vet vilken spänning spelaren behöver, är det någon som vet vad det brukar vara för dvd spelare?
Jag har inte hittat någon servicemanual för spelaren men har hittat en krets där det är två växelströms ingångar och två likströmsutgångar.
Det borde väl gå att koppla på likström direkt på den utgången?
Spelaren är en JVC av typen XVNP10.
Du har antagligen en switchregulator i spelaren. Det enklaste Du kan göra är att hitta en trafo med delat primärlindning 115+115 (eller 110+110) och som klarar halva strömmen som spelaren drar. Använd sedan primärlindningarna som en sparkopplad trafo.
okej, min tanke var att hitta en transformator till en radio eller cd spelare eller liknande med samma spänning och koppla den direkt efter den inbyggda transformatorn i dvd spelaren, fungerar inte det?
Den verkar ge 2-4 olika spänninger ut på lågspänningssidan, det kommer att bli knepigt att göra det med 1 trafo. Dock kan du kolla på C907 och se dens max. spänning, det kan vara att den faktisk pallar 230V input, i så fall ska kondingen palla minst 400V.
Det står 200V på kondensatorn C907. Vart är lågspänningssidan på kortet, jag trodde det var redan vid den kretsen där det blir likström, alltså före C907, det stämmer inte?
Den där kan Du inte ändra till 230V, jag är 99.99% säker efter att hatittat på bilden att den inte har någon spänningdubblare typ PC-aggregat så det skulle gå att koppla om den.
Glöm allt med att modifiera inne på kortet, det är chanslöst och kommer bara att sluta med en förstörd apparat.
Det finns gott om trafos som har delat primärlindning. Det är bara till att leta. Ofta fanns de i gamla radioapparater med rör. Kretskortstrafo brukar ofta vara sådana, men Du måste ha en som pallar strömmen. De större typerna på t.ex. 20VA borde vara stora nog.
ja det är ju den funktionen jag behöver, det skulle ju vara det enkla alternativet =)
fortfarande lite intresserad av en transformator med delad primärlindning, har kollar runt lite men dom flesta som säljs verkar inte ha det, hur får man tag i en om man inte har massa gamla apparater att leta i?
OT: den där tradera trafon hade 0.26 cos är inte detta i princip ett begrepp på dess verkningsgrad? I så fall så skulle den väl ha en verkningsgrad på 26% och så lågt har jag då aldrig varit med om att någon sorts omvandlare har haft. Eller jag tänker kanske fel här?
0,26 cos har med induktansen och frekvensen att göra, det betyder att ström och spänning är förskjuten i förhållande till varandra. Detta ger i sin tur lägre verkningsgrad men den är inte nere på 26%. Sen är det frågan för om den cos är angivit med last eller utan...
Det där cos fi:t är från en olastad transformator, och är i princip helt onödigt att veta. Lastar man trafon kommer man få ungefär samma på båda sidor, dvs sannolikt runt 1 eller så. Verkningsgraden för en trafo är väldigt bra, ofta uppe på över 95-99%.