Sänka spänning, 5 till ~4 volt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Sänka spänning, 5 till ~4 volt

Inlägg av SM7CZR »

Verkar vara störningar från 5V-omvandlaren.
De enda förslag jag har kvar är att koppla en kond. på 0,1µF över 5 V-omvandlarens utgång och några ferritringar runt dessa kablar.
Jag tar för givet att signalkablarna mellan radio/BT är skärmade. :wink:
ferrit.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ae_g

Inlägg av ae_g »

Passande att det kan vara omvandlaren, har precis svängt förbi kjell&co och fick med mig en 7805 :) Som jag fattar det är det en linjär spänningsregulator och inte en PWM-modul? Försöker insupa så mycket kunskap som möjligt.

Men, jag hade visst inga passande kondingar, det jag har är 4,7 uF samt 10 uF. Läste dock att det går utan konding på utgången, att det räcker med 10uF på ingången? Får ut och leta lite skrot o se om jag hittar något. jag kan löda bort :)
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

ae_g skrev: 7805 Som jag fattar det är det en linjär spänningsregulator och inte en PWM-modul?
Läste dock att det går utan konding på utgången, att det räcker med 10uF på ingången?
:humm: Man ska inte tro på allt man läser. :wink:
Det är viktigt med en konding (0,1 µF) på utgången för att avkoppla höga frekvenser och hindra självsvängning.
En större konding t.ex. 10µF på ingången är bra avkoppling för låga frekvenser men sämre för höga.
Ett litet kylelement till 7805 köpte du väl också? Det är ju 7 Volt ggr strömuttaget som omvandlas till värme.

Lycka till!
ae_g

Inlägg av ae_g »

SM7CZR skrev:
ae_g skrev: 7805 Som jag fattar det är det en linjär spänningsregulator och inte en PWM-modul?
Läste dock att det går utan konding på utgången, att det räcker med 10uF på ingången?
:humm: Man ska inte tro på allt man läser. :wink:
Det är viktigt med en konding (0,1 µF) på utgången för att avkoppla höga frekvenser och hindra självsvängning.
En större konding t.ex. 10µF på ingången är bra avkoppling för låga frekvenser men sämre för höga.
Ett litet kylelement till 7805 köpte du väl också? Det är ju 7 Volt ggr strömuttaget som omvandlas till värme.

Lycka till!
Jag har sparat lite skrot och diverse kylelement som borde funka, den kommer som jag fattat det avge 0,7 watt högt räknat.

Men, vars hittar jag en 1/o,1 uF konding? Har sökt med ljus o lykta i diverse skrot men inte hittat någon. KjelloCo har ju nån sats men dom kostar 140 spänn, känns som att det kryddar iväg lite i pris :/
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Om du bodde här i närheten kunde jag stå till tjänst med en konding, men jag kan inte se att du bor någonstans...:vissla:
100nF 50Volt, har du kollat noga bland skrotet?
Chansa då med 4,7uF (som du har) och kolla så att inte stabben blir för varm samt lämnar 5 volt som den skall.
ae_g

Inlägg av ae_g »

SM7CZR skrev:Om du bodde här i närheten kunde jag stå till tjänst med en konding, men jag kan inte se att du bor någonstans...:vissla:
100nF 50Volt, har du kollat noga bland skrotet?
Chansa då med 4,7uF (som du har) och kolla så att inte stabben blir för varm samt lämnar 5 volt som den skall.
Tack för engagemanget!

Provade med 4,7uF och det verkade fungera. Dock har jag tänkt lite fel på strömförbrukningen. 50 mAh var helt utan dongelns Li-ion-cell, gissar att den är avsevärt högre då laddkretsen drar igång nu när jag satte tillbaka batteriet. För flänsen blev snabbt varm :vissla: Så får göra om om mata den via batteripolerna o se om det fungerar igen :)

Återigen, tack för all hjälp hittills! Detta har verkligen fått mig att intressera mig än mer för elektronik på en djupare nivå. Tidigare var det mer "hur får jag det att fungera", nu är det mycket mer den bakomliggande anledningen till varför saker sker och vad olika tillvägagångssätt gör för skillnad.

Till råga på allt så har jag fått en Uni-T UT61D dom kommer användas flitigt förhoppningsvis.
ae_g

Inlägg av ae_g »

Vet inte om det är tillåtet att bumpa sin tråd såhär, men tänkte uppdatera lite.

Med den linjära spänningsregulatorn fungerade det inte heller tyvärr, så slutsatsen är att ljudet produceras av bt-mottagaren och förmodat letar sig fram via jord hur jag än har vridit o vänt på det. Jag har tom slaktat ett par bt-lurar och jag får samma fel.

Så lösningarna är som följer;
1. Använda sig av en jordloopsisolator för ljud, som tipsats om tidigare. Dock kostar dom lite och man får en avsevärd sänkning av signalnivån.

2. Använda sig av en dc-dc isolator, fördelarna som jag förstått det så slipper man dämpning av signalen och förhoppningsvis något lägre signalbrus jämte ovan.

Har hittat en på tradera, dock står det att lägsta belastning är 20 mA, är enklaste (enda?) lösningen att sätta ett motstånd över isolatorns "sekundärsida" för att få upp belastningen?
Bt-mottagaren drar ju allt mellan 5 o 50 mA.

http://www.tradera.com/item/171011/2545 ... -5-volt-dc
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Jag fattar inte hur du kan få störningar om du använder skärmade kablar mellan enheterna och allt är batteridrivet.
Det är något som inte stämmer.
ae_g

Inlägg av ae_g »

SM7CZR skrev:Jag fattar inte hur du kan få störningar om du använder skärmade kablar mellan enheterna och allt är batteridrivet.
Det är något som inte stämmer.
Jittret sammanfaller med sändning/mottagning av data över bt-anslutningen av vad jag kan förstå. Använder man ett par känsliga lurar så hör man det om än mycket, mycket svagt. Pausar man musiken så låter det ett tag, sen hörs det ett blippande ungefär varannan sekund som sammanfaller med dioden på dongeln. Spelar man musik igen så kommer det åter, typ som uppringningen på ett gammalt modem fast med en jämnare frekvens/intervall, haha.

Så det är väl inte en potentialskillnad i sig på jorden utan nån sorts "backfeed" över jorden, om det nu är möjligt. Jag är ju ingen hejare på elektronik men det är dom logiska slutsatserna jag kan dra iaf. Nå, man lär så länge man lever.

Jag har googlat lite och det är fler som har samma problem, så det är förmodligen sämre utformade bt-moduler som lider av detta. Och lösningen har varit dom dom två alternativen ovan.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

ae_g skrev:Så lösningarna är som följer;
1. Använda sig av en jordloopsisolator för ljud, som tipsats om tidigare. Dock kostar dom lite och man får en avsevärd sänkning av signalnivån.

2. Använda sig av en dc-dc isolator, fördelarna som jag förstått det så slipper man dämpning av signalen och förhoppningsvis något lägre signalbrus jämte ovan.
3. Använda en förstärkare som är avsedd att användas i en bil. D.v.s. en bilstereo med aux-ingång eller ett bilstereoslutsteg.

Åtminstone ett bilstereoslutsteg har normalt alltid ingångar vars signaljord inte är hårt kopplade till batteriets minuspol. Då slipper du någon annan isolering.

4. Se till att ha rejält fläskig och kort signaljord mellan blåtandgrejen och förstärkaren. Störningarnas styrka beror på spänningsfallet i signaljorden.
ae_g

Inlägg av ae_g »

MiaM skrev:
ae_g skrev:Så lösningarna är som följer;

3. Använda en förstärkare som är avsedd att användas i en bil. D.v.s. en bilstereo med aux-ingång eller ett bilstereoslutsteg.

Åtminstone ett bilstereoslutsteg har normalt alltid ingångar vars signaljord inte är hårt kopplade till batteriets minuspol. Då slipper du någon annan isolering.

4. Se till att ha rejält fläskig och kort signaljord mellan blåtandgrejen och förstärkaren. Störningarnas styrka beror på spänningsfallet i signaljorden.
Köper jag ett nytt steg eller liknande kan jag lika gärna börja om från början då alla grejer jag har hittills antingen är hittade eller haft liggades, förutom blyaccen. Även om det hade varit roligt så är det nog inte ekonomiskt försvarbart. Däremot ska jag göra fyran ordentligt, o korta ner jorden så gott det går. Det är ju en helt gratis lösning :)

Men du tänkte att eftersom båda bt-modulerna gav samma fel så borde det vara förstärkaren som är lite "dåligt" designad map jorden?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Förstärkaren är nog inte "dåligt" designad, den är nog bara designad för annan användning än när flera saker drivs direkt från samma batteri.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Jag har haft samma problem. Jag använde denna billiga isolatorn från ebay. Plockade isär den för att spara utrymme.

Den tog bort störningarna från min blåtandsmodul och jag tycker inte att ljudet har varken blivit sämre eller lägre. Sen är det heller inga dyra hifigrejer jag håller på med..

Kan ju såklart bli olika beroende på vad man har för grejer men jag har ett sure klass d steg och en blåtandsmodul som delar batteri.
För mig var det värt att testa :)

http://m.ebay.com/itm/321752912494

Ser ut såhär inuti.
image.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ae_g

Inlägg av ae_g »

robertr81 skrev:Jag har haft samma problem. Jag använde denna billiga isolatorn från ebay. Plockade isär den för att spara utrymme.

Den tog bort störningarna från min blåtandsmodul och jag tycker inte att ljudet har varken blivit sämre eller lägre. Sen är det heller inga dyra hifigrejer jag håller på med..

Kan ju såklart bli olika beroende på vad man har för grejer men jag har ett sure klass d steg och en blåtandsmodul som delar batteri.
För mig var det värt att testa :)

http://m.ebay.com/itm/321752912494

Ser ut såhär inuti.
image.jpeg
Ändå skönt att se att problemet verkar existera även på svenska forum :D köpte för längesedan en jordloopsisolator till bilen, tyvärr är den på annan ort, men ska se om den kan dyka upp någonstans.

Nu har jag iaf beställt en dc-dc Jordisolator för att jag vill prova, vi får se om någon magisk rök smiter men jag hoppad inte det. Återkommer med resultat. Annars får det bli isolation på lågnivåsignalen med 1-1-transformatorerna.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Väntar med spänning på resultatet :)
Skriv svar