De enda förslag jag har kvar är att koppla en kond. på 0,1µF över 5 V-omvandlarens utgång och några ferritringar runt dessa kablar.
Jag tar för givet att signalkablarna mellan radio/BT är skärmade.

ae_g skrev: 7805 Som jag fattar det är det en linjär spänningsregulator och inte en PWM-modul?
Läste dock att det går utan konding på utgången, att det räcker med 10uF på ingången?
Jag har sparat lite skrot och diverse kylelement som borde funka, den kommer som jag fattat det avge 0,7 watt högt räknat.SM7CZR skrev:ae_g skrev: 7805 Som jag fattar det är det en linjär spänningsregulator och inte en PWM-modul?
Läste dock att det går utan konding på utgången, att det räcker med 10uF på ingången?Man ska inte tro på allt man läser.
![]()
Det är viktigt med en konding (0,1 µF) på utgången för att avkoppla höga frekvenser och hindra självsvängning.
En större konding t.ex. 10µF på ingången är bra avkoppling för låga frekvenser men sämre för höga.
Ett litet kylelement till 7805 köpte du väl också? Det är ju 7 Volt ggr strömuttaget som omvandlas till värme.
Lycka till!
Tack för engagemanget!SM7CZR skrev:Om du bodde här i närheten kunde jag stå till tjänst med en konding, men jag kan inte se att du bor någonstans...![]()
100nF 50Volt, har du kollat noga bland skrotet?
Chansa då med 4,7uF (som du har) och kolla så att inte stabben blir för varm samt lämnar 5 volt som den skall.
Jittret sammanfaller med sändning/mottagning av data över bt-anslutningen av vad jag kan förstå. Använder man ett par känsliga lurar så hör man det om än mycket, mycket svagt. Pausar man musiken så låter det ett tag, sen hörs det ett blippande ungefär varannan sekund som sammanfaller med dioden på dongeln. Spelar man musik igen så kommer det åter, typ som uppringningen på ett gammalt modem fast med en jämnare frekvens/intervall, haha.SM7CZR skrev:Jag fattar inte hur du kan få störningar om du använder skärmade kablar mellan enheterna och allt är batteridrivet.
Det är något som inte stämmer.
3. Använda en förstärkare som är avsedd att användas i en bil. D.v.s. en bilstereo med aux-ingång eller ett bilstereoslutsteg.ae_g skrev:Så lösningarna är som följer;
1. Använda sig av en jordloopsisolator för ljud, som tipsats om tidigare. Dock kostar dom lite och man får en avsevärd sänkning av signalnivån.
2. Använda sig av en dc-dc isolator, fördelarna som jag förstått det så slipper man dämpning av signalen och förhoppningsvis något lägre signalbrus jämte ovan.
Köper jag ett nytt steg eller liknande kan jag lika gärna börja om från början då alla grejer jag har hittills antingen är hittade eller haft liggades, förutom blyaccen. Även om det hade varit roligt så är det nog inte ekonomiskt försvarbart. Däremot ska jag göra fyran ordentligt, o korta ner jorden så gott det går. Det är ju en helt gratis lösningMiaM skrev:3. Använda en förstärkare som är avsedd att användas i en bil. D.v.s. en bilstereo med aux-ingång eller ett bilstereoslutsteg.ae_g skrev:Så lösningarna är som följer;
1. Använda sig av en jordloopsisolator för ljud, som tipsats om tidigare. Dock kostar dom lite och man får en avsevärd sänkning av signalnivån.
2. Använda sig av en dc-dc isolator, fördelarna som jag förstått det så slipper man dämpning av signalen och förhoppningsvis något lägre signalbrus jämte ovan.
Åtminstone ett bilstereoslutsteg har normalt alltid ingångar vars signaljord inte är hårt kopplade till batteriets minuspol. Då slipper du någon annan isolering.
4. Se till att ha rejält fläskig och kort signaljord mellan blåtandgrejen och förstärkaren. Störningarnas styrka beror på spänningsfallet i signaljorden.
Ändå skönt att se att problemet verkar existera även på svenska forumrobertr81 skrev:Jag har haft samma problem. Jag använde denna billiga isolatorn från ebay. Plockade isär den för att spara utrymme.
Den tog bort störningarna från min blåtandsmodul och jag tycker inte att ljudet har varken blivit sämre eller lägre. Sen är det heller inga dyra hifigrejer jag håller på med..
Kan ju såklart bli olika beroende på vad man har för grejer men jag har ett sure klass d steg och en blåtandsmodul som delar batteri.
För mig var det värt att testa
http://m.ebay.com/itm/321752912494
Ser ut såhär inuti.