Är i behov av en kraftig microcontroller, tips tack!

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Micket
Kontakt:

Inlägg av Micket »

Ah. kanske jag var lite otydligt tidigare
NSF = Nintendo sound format, d.v.s musik från gamla nintendospel som rippats från kasetterna och nu finns lite varstans på nätet. Eller ännu mer korrekt är att det är programfiler som genererar musik.
APU = Audio processing unit

Jag tror faktiskt det blir mycket svårare och jobbigare att försöka köra som orginal, minst sagt för att jag nog skulle behöva en modifierad CPU som bara håller ordning på musikdelen.
Sedan så har jag rätt god kontakt med en snubbe som skrivit den bästa APU-referensen och gjort bland de bättre nes-,gb-, snes-emulatorerna
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

i AT91 ARM serien från atmel finns det även kretsar som har extern databuss (och högre klockfrekvens än 55Mhz), dvs då kan du ju ansluta hur mycket extra minne du vill, t.ex cacheminnen från gammla 486:or är bra, 15-20ns accesstid och 16-32kb
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Micket skrev:björn;
Vad skulle underlättas med att köras parallellt?
Jag måste läsa på mig lite mer om DSP så jag inte ens vet vad det betyder, men 750 MHz (!) den kan då inte vara gratis!
Jag har ingen aning om hur krävande det du skall göra är så Jag VET inte om du är hjälpt av paralella instructioner, men det blir effektivare/snabbare exekvering iom att man inte behöver vänta på att kärnan skall bli ledig utan kan utföra flera instruktioner samtidigt.
Det är det som är fördelen med cpld/fpga som blivit föreslagna också.

Angående blackfin så är den ganska dyr ja, och defenitivt overkill till detta, Jag tog den mest som ett exempel på en effektiv dsp, enligt sidan jag länkade till kostar den ~17$ om man beställer över 1000 st :) så billig är den inte.....
Micket
Kontakt:

Inlägg av Micket »

björn;
Med 750 MHz skulle jag nog inte bekymmra mig om ifall saker och ting inte kunde köras parallellt ändå :)

Men, 17 USD, visst det lär ju bli en rejäl ökning för enstaka då, men priset var faktiskt inte så farligt ändå. Jag är alla gånger beredd att lägga ut 200 spänn för en microkontroller eller motsvarande som duger till mina ändamål

macgyver; Det låter onekligen bra, jag hade nämligen helst använt Atmels produkter enbart, då jag verkar ha lättast att hitta information från dom :)
Dock så ser jag bara det hos t.ex. AT91RM9200 och andra komponenter jag inte kan hitta ens på Farnell. Några tips på vart jag kan hitta dom?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det kan ju nog vara att Fjutten inte pallar måttet i detta men å andra sidan: med FPGA/CPLD kan du göra en emulator av APU i hårdvara, det enda processorn sedan ska hålla reda på är att skyffla in filerna i minnet på FPGA'n minne. Detta sänkar ju definitivt behovet av "saft & kraft" i processorn vilken då kanske kan läggas i FPGA också.

Jag antar att det kan bli nödvändigt med lite extra hårdvara för att generera den analoga delen av signalerna men det skulle ju inte vara ett problem.

Du kan alltså "bygga" en egen "Nintendo" som stödjer NSF delen i FPGA.
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

AT91R40008
kanske kunde passa bra

75Mhz, 256Kb RAM, extern buss. LQFP100 kapsel
behöver du bara ett eller två chip kan du ju testa att sampla, annars går det inte att köpa från avnet? eller de kanske bara säljer i us
Micket
Kontakt:

Inlägg av Micket »

Mmm. Fast för att sampla (och köpa på de flesta ställen) måste man ha ett företag :?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Inte nödvändigvis!

Jag har förvisso företag nu men tidigare har jag stött på det hinder och ofta klarar det vid att hitta en mail-adress, skriva och förklara situationen. Det är inte sällan att man kommer mycket långt på det sätt.
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

nej du behöver inte ha företag för att sampla från atmel, har gjort det flera gånger, skrev "student" på company
ibland tar det dock några veckor innan grejorna kommer, men de har aldrig nekat till att skicka
Micket
Kontakt:

Inlägg av Micket »

Ok, då skall jag ta och sampla då!
När jag ändå är i farten kan jag väl lika gärna sampla minnet jag tänkt använda på en gång, dock så kommer då en till fråga, den finns i 3 olika paket
TSOP 28
CASON 8
MLF 8

Jag hittar dåligt med information kring hur CASON och MLF ser ut (ser bra annorlunda ut i databladet iaf)
Vilken av dessa vill jag helst ha ur lödningssynpunkt?

Och vad bör jag fylla i på "Potential Production Quantity"
På sin höjd kanske jag tillverkar 3-4 stycken till några vänner, men det känns så fånigt lite att skriva alls.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Och vad bör jag fylla i på "Potential Production Quantity"

Andra siter brukar ha förval, 1000-5000, 5001-10.000 o.s.v
Jag brukar köra med det lägsta...
Michel

Inlägg av Michel »

Micket skrev: TSOP 28
CASON 8
MLF 8
Är du en novis som gör egna kort & handlöder, så skulle man kunna säga:

Kanske inte så svår (beroende på utrustning).
Ganska invecklat.
Mycket pill blir det - med reservation för att det går åt pipan.

:wink:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Lite sent ute men Renesas har nogra kraftiga 16-bitars och 32-bitars MCU som kan tugga en hel del, bra med minne osv. Det kanske kan vara värd att kolla på dom om det är massproduktion som gäller... ;-)
Skriv svar