Är i behov av en kraftig microcontroller, tips tack!
Ah. kanske jag var lite otydligt tidigare
NSF = Nintendo sound format, d.v.s musik från gamla nintendospel som rippats från kasetterna och nu finns lite varstans på nätet. Eller ännu mer korrekt är att det är programfiler som genererar musik.
APU = Audio processing unit
Jag tror faktiskt det blir mycket svårare och jobbigare att försöka köra som orginal, minst sagt för att jag nog skulle behöva en modifierad CPU som bara håller ordning på musikdelen.
Sedan så har jag rätt god kontakt med en snubbe som skrivit den bästa APU-referensen och gjort bland de bättre nes-,gb-, snes-emulatorerna
NSF = Nintendo sound format, d.v.s musik från gamla nintendospel som rippats från kasetterna och nu finns lite varstans på nätet. Eller ännu mer korrekt är att det är programfiler som genererar musik.
APU = Audio processing unit
Jag tror faktiskt det blir mycket svårare och jobbigare att försöka köra som orginal, minst sagt för att jag nog skulle behöva en modifierad CPU som bara håller ordning på musikdelen.
Sedan så har jag rätt god kontakt med en snubbe som skrivit den bästa APU-referensen och gjort bland de bättre nes-,gb-, snes-emulatorerna
Jag har ingen aning om hur krävande det du skall göra är så Jag VET inte om du är hjälpt av paralella instructioner, men det blir effektivare/snabbare exekvering iom att man inte behöver vänta på att kärnan skall bli ledig utan kan utföra flera instruktioner samtidigt.Micket skrev:björn;
Vad skulle underlättas med att köras parallellt?
Jag måste läsa på mig lite mer om DSP så jag inte ens vet vad det betyder, men 750 MHz (!) den kan då inte vara gratis!
Det är det som är fördelen med cpld/fpga som blivit föreslagna också.
Angående blackfin så är den ganska dyr ja, och defenitivt overkill till detta, Jag tog den mest som ett exempel på en effektiv dsp, enligt sidan jag länkade till kostar den ~17$ om man beställer över 1000 st :) så billig är den inte.....
björn;
Med 750 MHz skulle jag nog inte bekymmra mig om ifall saker och ting inte kunde köras parallellt ändå
Men, 17 USD, visst det lär ju bli en rejäl ökning för enstaka då, men priset var faktiskt inte så farligt ändå. Jag är alla gånger beredd att lägga ut 200 spänn för en microkontroller eller motsvarande som duger till mina ändamål
macgyver; Det låter onekligen bra, jag hade nämligen helst använt Atmels produkter enbart, då jag verkar ha lättast att hitta information från dom
Dock så ser jag bara det hos t.ex. AT91RM9200 och andra komponenter jag inte kan hitta ens på Farnell. Några tips på vart jag kan hitta dom?
Med 750 MHz skulle jag nog inte bekymmra mig om ifall saker och ting inte kunde köras parallellt ändå

Men, 17 USD, visst det lär ju bli en rejäl ökning för enstaka då, men priset var faktiskt inte så farligt ändå. Jag är alla gånger beredd att lägga ut 200 spänn för en microkontroller eller motsvarande som duger till mina ändamål
macgyver; Det låter onekligen bra, jag hade nämligen helst använt Atmels produkter enbart, då jag verkar ha lättast att hitta information från dom

Dock så ser jag bara det hos t.ex. AT91RM9200 och andra komponenter jag inte kan hitta ens på Farnell. Några tips på vart jag kan hitta dom?
Det kan ju nog vara att Fjutten inte pallar måttet i detta men å andra sidan: med FPGA/CPLD kan du göra en emulator av APU i hårdvara, det enda processorn sedan ska hålla reda på är att skyffla in filerna i minnet på FPGA'n minne. Detta sänkar ju definitivt behovet av "saft & kraft" i processorn vilken då kanske kan läggas i FPGA också.
Jag antar att det kan bli nödvändigt med lite extra hårdvara för att generera den analoga delen av signalerna men det skulle ju inte vara ett problem.
Du kan alltså "bygga" en egen "Nintendo" som stödjer NSF delen i FPGA.
Jag antar att det kan bli nödvändigt med lite extra hårdvara för att generera den analoga delen av signalerna men det skulle ju inte vara ett problem.
Du kan alltså "bygga" en egen "Nintendo" som stödjer NSF delen i FPGA.
Ok, då skall jag ta och sampla då!
När jag ändå är i farten kan jag väl lika gärna sampla minnet jag tänkt använda på en gång, dock så kommer då en till fråga, den finns i 3 olika paket
TSOP 28
CASON 8
MLF 8
Jag hittar dåligt med information kring hur CASON och MLF ser ut (ser bra annorlunda ut i databladet iaf)
Vilken av dessa vill jag helst ha ur lödningssynpunkt?
Och vad bör jag fylla i på "Potential Production Quantity"
På sin höjd kanske jag tillverkar 3-4 stycken till några vänner, men det känns så fånigt lite att skriva alls.
När jag ändå är i farten kan jag väl lika gärna sampla minnet jag tänkt använda på en gång, dock så kommer då en till fråga, den finns i 3 olika paket
TSOP 28
CASON 8
MLF 8
Jag hittar dåligt med information kring hur CASON och MLF ser ut (ser bra annorlunda ut i databladet iaf)
Vilken av dessa vill jag helst ha ur lödningssynpunkt?
Och vad bör jag fylla i på "Potential Production Quantity"
På sin höjd kanske jag tillverkar 3-4 stycken till några vänner, men det känns så fånigt lite att skriva alls.