Usch så dålig jag är på att uppdatera. Men det är för jag tycker jag inte gör så mycket annat än att jobba just nu, men det ska väl snart lugna ner sig. Det har hänt lite iaf, mest på elektronikfronten och efter jag slutade på universitetet har jag fått köra lass efter lass med grejor till Burträsk. Visar sig att nästan allt jag hade där var bråte jag dragit dit genom åren. Jag fick köra iväg 3st slutsteg t.ex. Ett kommersiellt 400W PA och 2st halvfärdiga hembyggen. Lägg då till komponenter som varit överblivna från egna projekt (privata) och massor med annat. Bara all aluminium jag hade...
Nu är planerna framöver att försöka få klart inbandmasten och upp med WARC-beamen. Sedan är det inte så värst stora projekt tänkta i år. Jag ska försöka byta dörr nere i källaren och få klart huset utvändigt. Sedan pyssla med att få ordning på saker som tak över rotorer mm. Jag vill även försöka få upp RX-arrayen som SA0AZT donerade och jag tänkt sätta upp i ett par år men har inte prioriterat det nog hårt.
Internetlänken gick även ner. Den drar ström som den ska men jag kan inte komma åt den. Jag har provat göra en reset men inget svar. Jag har skickat efter en ny och så fort det blir väder för klättring tänker jag klättra upp och montera dit den nya + även dra upp en till kabel. Det sitter 2st enheter där, en som går som länk mot GTLs maskinhall och en som riktas ner mot SM2XJP och min granne. Det har strulat med PoE feedthrough so istället drar jag upp 2st kablar så har man även redundans. Jag har även funderat på att skärma enheterna. Jag har beställt skärmskydd till dom men det täcker givetvis inte framsidan,dock funderar jag på att dra 3st aluminiumremsor på framsidan, luckorna bör vara så pass stora att de inte alls påverkar på 5 GHz men bör hålla 14 och 7 MHz signalerna ur enheten eftersom de antennerna bara sitter några meter ifrån. Jag har nämligen märkt att jag ibland slått ut internet när jag sänt på 14 MHz.
En annan rolig sak är också att Alois PA3DAT och Femma PA3DWK kom förbi. De bor normalt i Holland och har besökt mig i Burträsk 3 ggr. Nu ville de besöka Sverige under vintern så de åkte förbi Luleå och kom förbi på lite kaffe och fika. Mycket trevligt som vanligt!

Fräste lådor i början av Mars

Ny variant av antennswitch, en 3x1

Några lådor som ska till Finland

PA3DAT provar att köra radio via min remote, tyvärr var det väldigt dåliga konditioner

Ytterligare ett lass med grejor

Åkte ner till Umeå där jag for förbi SM2NOG på väg till Umeå radioklubbs årsmöte och 70-års jubileumsfirande. Fick med mig ett par elskåp från HG

Hyffsat med folk

SM0JZT, Tilman håller föredrag

Sedan åkte vi och SA2BRJ gav en liten tur på deras beräkningskluster modell stort. Här är en av många matningar

SA2KNG står vid en av fläktarna

My type of bling bling

SM2UVU hade lyckats hitta den här nere i fjollträsk

Moddat mitt BOSE headset

Körde SB 20m i WPX SSB vilket resluterade i ett nytt EU-rekord

4el @EU på 20 användes

5/5el för 20m användes

Och 6/6/6el användes

Ena markägaren har kalhuggit lite norr om mig

Hade varit ett fint ställe för en framtida mast för 10m då det ligger norr om allt annat. Jag kanske får ta och dra på mig stora leendet och blinka rejält med ögona framöver